جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
خروج عملی اروپا از برجام

حوزه/ عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تصریح کرد: در حال حاضر دولت های اروپایی در مواجهه با ایران و مساله برجام به بازیگران نمایش دلقک بازی کاخ سفید تبدیل شده و اهداف و خواسته های آمریکا را دنبال می کنند.

حجت الاسلام و المسلمین محمد ملک‌زاده در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، اظهار داشت: ترامپ در سفر اخیرش به فرانسه با تغافل به اصرارهای پی در پی آمریکا بر مذاکره در کنار بی توجهی ایران به این درخواست های غیر واقعی اشاره کرده و حال آن که این روزها، تقریباً در هر نشست مهم خبری، این ترامپ و برخی اعضای دولتش هستند که از تمایل به گفتگو با ایران صحبت می‌کنند.

وی افزود: این نوع مواجهه ترامپ با واقعیات خارجی را فقط می‌توان به حرکات دلقکی تشبیه کرد که صرفاً برای سرگرمی مخاطب و احتمالا گمراه ساختن او حرکات مضحکی را از خود به نمایش می‌گذارد؛ شبیه همان رفتارهای طنزواره‌ و دروغ پردازی‌هایی که تاکنون ترامپ در بسیاری از نشست ها و جلسات رسمی در مجامع بین المللی به نمایش گذارده است.

این پژوهشگر عرصه سیاسی اضافه کرد: وضعیت به گونه ای شده که روزنامه واشنگتن پست رسماً می‌نویسد که ترامپ هر 24 ساعت 8 دروغ می‌گوید و یا شبكه خبری سی ان ان اخیراً در گزارشی با توصیف ترامپ به دروغگوترین رئیس جمهوری آمریكا اعلام کرده که او ظرف مدت 800 روز از زمان تصدی مقام ریاست جمهوری ، بیش از 9 هزار و 400 بار دروغ گفته است.

عضو انجمن مطالعات سیاسی حوزه علمیه قم همچنین گفت: این نمای کلی شخصیت مردی است که او را رئیس جمهور قدرتمندترین کشور جهان می‌نامند، هر چند حال و روز روسای برخی کشورهای اروپایی نیز چندان بهتر از این آدم نیست، بطوری که پس از جدیدترین اظهارات دروغ ترامپ مبنی بر تمایل ایران برای گفتگو با آمریکا که اخیرا طی نشست خبری مشترک روسای جمهور آمریکا و فرانسه بیان شد، امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، فوراً از آن استقبال کرد و آن را «بسیار مهم» توصیف کرد!

وی بیان داشت: کشور‌های اروپایی پس از خروج یک جانبه آمریکا از برجام تاکنون به جای عمل کردن به تعهدات خود و اقدام عملی در برابر رفتارهای خلاف عرف و قوانین بین المللی آمریکا، با لحنی آمرانه از ایران خواسته‌اند که به تعهدات یک جانبه خود در برجام پای بند بماند و حتی برای دلجویی از آمریکا نیز بارها تاکید کرده اند که نگرانی مشترکی با کاخ سفید درباره بسیاری از سیاست های خصمانه آمریکا علیه ایران دارند.

حجت الاسلام و المسلمین ملک زاده همچنین افزود: سخنان اخیر ماکرون نیز نشان می‌دهد با وجود گذشت بیش از یک سال از لغو توافق هسته‌ای از سوی آمریکا و بازگشت تحریم‌ها، اروپایی‌ها نه تنها قصدی برای جبران خسارت‌های ایران نداشته بلکه همان اهداف آمریکایی و مطالبات زیادخواهانه واشنگتن را به شکل و زبانی دیگر پیگیری و مطرح می‌کنند.

وی گفت: در این شرایط درخواست فرانسه برای شروع مذاکرات فرا برجامی در حالی مطرح می‌شود که اروپا برخلاف تعهداتش برای جبران خسارت‌های ایران گامی برنداشته و بلکه در عمل اروپا به گفته بسیاری از تحلیلگران غربی، شریک آمریکا در اجرای تحریم‌ها علیه ایران نیز بوده است.

این پژوهشگر عرصه سیاسی یادآور شد: از سویی تعیین سازوکار مالی برای دور زدن تحریم‌ها از سوی اروپایی‌ها نیز چیزی فراتر از همان حرکات دلقک گونه در برابر ایران نیست، چه آن که آنان پس از گذشت ماهها از بازگشت تحریم ها، سازوکار مضحکی به نام «ابزار حمایت از تبادلات خارجی» (اینستکس) طراحی کردند و پس از مدت ها با وجود عملیاتی نشدن آن اعلام می‌کنند این سازوکار فقط شامل اقلام غیرتحریمی خواهد بود، تا به این وسیله برای آمریکا اطمینان خاطر ایجاد کنند که قرار نیست در برابر تحریم های یک جانبه آمریکا مانعی ایجاد شود.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی همچنین ابراز داشت: به نظر می‌رسد که دولت های اروپایی اکنون به بازیگران اصلی نمایش دلقکان کاخ سفید در اعمال فشار علیه ایران تبدیل شده‌ و یک نمایش مضحکی را علیه ایران به راه انداخته‌اند.

وی افزود: هدف واقعی از نمایش «درخواست مذاکره»، «تهدید به جنگ» و در نهایت «جلوگیری از تبدیل تنش‌های فعلی به تنش‌های نظامی» از سوی آنان در شرایط فعلی چیزی جز دنباله روی از سیاست افزایش فشار کاخ سفید علیه ملت ایران نیست، چرا که آنان همچنان امیدوارند تحریم‌های گسترده علیه ایران تاثیر مخربی بر اقتصاد این کشور گذاشته و به تغییرات بنیادین سیاسی در درون جمهوری اسلامی ایران منجر شود.

حجت الاسلام و المسلمین ملک زاده گفت: بی شک در این رویارویی بزرگ سیاسی و اقتصادی تنها گزینه مطمئن برای ملت ایران مقاومت بوده و خواهد بود؛ گزینه‌ای که در طول چهل سال گذشته جمهوری اسلامی بارها آن را آزموده و دشمنان را با خفت و خواری به عقب نشینی واداشته است، ولی آنچه مربوط به مردم جهان به ویژه ملت های آمریکایی و اروپایی می‌شود، اقدام جدی در برابر حرکات غیرعقلایی رهبران آنان است.

عضو انجمن مطالعات سیاسی حوزه علمیه قم همچنین بیان داشت: در این وضعیت بسیاری از تحلیل گران بین المللی نیز هشدار داده‌اند به ویژه مردم آمریکا باید تکلیف خود را با رؤسای دیوانه‌نمای خود روشن کنند، زیرا از نگاه عقلای جهان رفتارهای وقیحانه و دلقک گونه مسئولانی همچون ترامپ، پیامدهای جدی برای دنیا به همراه خواهد داشت.

۳۱۳/۸

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha