جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
نفرانس بین المللی امام خمینی(ره) در کشمیر هند

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی در کنفرانس بین المللی امام خمینی(ره) در کشمیر هند با بیان این که امام خمینی(ره) بزرگترین احیاگر تفکر دینی در روزگار معاصر در میان مسلمانان بودند، گفت: حضرت امام، اسلام و دین خدا را مبنای بزرگترین حرکت سیاسی و اجتماعی زمان قرار دادند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، حجت الاسلام والمسلمین مختاری، در کنفرانس بین المللی امام خمینی(ره) کشمیر با اشاره به این که ما حضرت امام(ره) را به دو معنا احیاگر دین می دانیم، بیان داشت: یکی این که ایشان دین را به صورتی بیان کردند که پاسخگوی نیازهای زمان است، ثانیا زنده کننده احساس هویّت دینی در افراد و مسلمین است و افراد از دینداری خود با این تفسیر و تعریفی که امام از دین دارند، احساس غرور می کنند.

وی افزود: امام به هر دو معنا احیاگر فکر دینی است چون بقا و ماندگاری دین به این است که به هر سؤالی که متعلق به آن زمان بتواند پاسخ دهد و امام بزرگترین احیاگر دین در میان مسلمانان معاصر است.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی خاطرنشان کرد: امام خمینی(ره)، اولا اسلام و دین خدا را مبنای بزرگترین حرکت سیاسی و اجتماعی زمان قرار دادند و این را همه می دانند که انقلاب اسلامی بزرگترین حرکت سیاسی و اجتماعی روزگار ماست. ثانیا بینش دینی امام درباره اسلام عمیق ترین، اصیل ترین و عالمانه ترین برداشت اسلامی است، از این رو امام عالمی بزرگ، فقیهی برجسته و فیلسوفی بزرگوار و عارفی بی مانند و در عین حال یکی از آگاه ترین رجال سیاسی بودند که شخصا در به روز ترین مسائل سیاسی و اجتماعی حضور و دخالت داشته است.

حجت الاسلام والمسلمین مختاری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که امام(ره) در همه آموزش هایش سلطه فرهنگی و فکری غرب را نفی می کردند و در عین حال مردم را دعوت به ارتجاع و بازگشت به عقب دعوت نمی کردند، گفت: ایشان در عین حال پذیرش وجوه و جنبه های مثبت تمدن بشری مثل علم و تخصص و تکنولوژی را به عنوان شرط پیشرفت و استقلال مورد تاکید قرار می دادند.

وی ادامه داد: امام خمینی(ره) از طرف دیگر بر اسلام به عنوان دینی که پاسخگوی نیازهای زمان است، تأکید می کردند و زمان و مکان را دو عنصر تعیین کننده در اجتهاد می دانستند و خود ایشان هم در مسائل فقهی و استنباطی زمان و مکان را در استنباط حکم شرعی و صدور فتوا دخالت می دادند.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی در ادامه امام را منادی وحدت امت اسلامی در روزگار معاصر عنوان کرد و بیان داشت: ایشان از همان ابتدای نهضت بحث وحدت میان مسلمانان را مطرح کردند و این انسجام و یکپارچگی را شرط نصرت و پیروزی مسلمانان عنوان کردند و به آن اعتقاد و ایمان داشتند.

حجت الاسلام والمسلمین مختاری اظهار کرد: امام همواره بر این مطلب تأکید داشتند که مسلمانان از همه مذاهب باید در برابر مستکبران قیام کنند و بر وجوه مشترک میان مسلمانان تأکید کنند. امام راحل بر توکل به خدا و اعتماد به مردم در همه امور سفارش می کردند و همین سبب جاذبه امام در میان ملت ایران و همه مسلمانان شد چرا که خدا و مردم می تواند پشتوانه محکمی برای بقای انقلاب و نظام باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha