جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
شهید علی هاشمی

حوزه/ زندگینامه سردار شهید علی ‌هاشمی با عنوان "شنبه پرماجرا" به همت انتشارات یازهرا(س) به زودی منتشر می شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، نویسنده این کتاب میثم رشیدی مهرآبادی است و این اثر در واقع نوزدهمین کتاب از سری کتاب‌هایی با عنوان "یاران ناب" است که پیش از این با موضوعات فرماندهان و چهره‌های شاخص انقلاب و دفاع مقدس همچون شهیدان همت، زین‌الدین، متوسلیان، باکری، طهرانی مقدم، چمران، آوینی، حاج قاسم سلیمانی و …  منتشر شده است.

نویسنده کتاب درباره این شهید والامقام می گوید:  چهارم تیرماه سال ۶۷ یعنی کمتر از یک ماه قبل از پذیرش قطعنامه ۵۹۸ توسط ایران، فشار عراق برای پس گرفتن جزایر مجنون در پی تصرف دوباره فاو و مناطق آزاد شده در شلمچه زیاد شد و مقاومت رزمندگان ایرانی در این جزایر نتیجه نداد. استفاده گسترده از بمب‌ها و گلوله‌های شیمیایی توسط عراق باعث شد تعداد قابل توجهی از نیروهای مستقر در جزایر مجنون و هورالهویزه در همان ساعات اولیه صبح، مجروح یا شهید شوند.شهید علی هاشمی که از سال ۶۲ به طور تخصصی در منطقه هور مستقر شده و مشغول شناسایی‌های پیوسته در آن بود، در پی صدور دستور عقب نشینی به نیروها حاضر نشد هور و قرارگاه عملیاتی خاتم ۴ را ترک کند و تا آخرین لحظه ایستاد تا نیروهایش را از مهلکه نجات دهد.

وی می افزاید: شهید هاشمی، فرمانده سپاه ششم امام جعفر صادق (ع) و از نیروهای عرب زبان بود و از این رو صدام مصمم شده بود تا او را به طور زنده دستگیر کند. هلی‌برن تکاوران بعثی به جزیره مجنون شمالی برای دستگیری او باعث شد راه عقب‌نشینی به روی او و ۱۲ نفری که باقی مانده بودند، بسته شود. چند نفری توانستند از طریق آب خودشان را نجات دهند. چند نفر هم در هور باقی ماندند و بعدها به اسارت عراقی‌ها در آمدند، اما از آن روز به بعد، سرنوشت علی هاشمی و یکی از همرزمانش که به سمت نیزارها فرار کرده بود، در پرده‌ای از ابهام فرو رفت.

گفتنی است به جهت حساسیت‌های موجود درباره این شهید تا سال‌ها نامی از او برده نمی‌شد و فرماندهی سپاه دستور داده بود تا مشخص نشدن سرنوشت علی‌ هاشمی هیچ حرفی از او زده نشود. همه نگران بودند که علی به اسارت بعثی‌ها در آمده باشد و انتشار خبرهایی از او باعث شناسایی و اذیت بیشترش شود؛ با این حال حدود ۲۲ سال بعد از مفقود شدن او، پیکرهایی در جزیره مجنون پیدا شد که پس از آزمایش‌های تخصصی معلوم شد متعلق به شهید علی هاشمی است. پیکر او در اردیبهشت ۸۹ در تهران و سپس در اهواز به صورت باشکوهی تشییع و به خاک سپرده شد.

لازم به ذکر است که مجموعه کتاب‌های یاران ناب به صورت یک صفحه متن و یک صفحه عکس و تمام رنگی منتشر می‌شود و با توجه به بالا بودن شمارگان، قیمت‌های مناسبی دارد و تاکنون نیز با استقبال بسیار خوب مخاطبان همراه بوده است.

۳۱۳/۸

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha