پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
اهل کتاب

حوزه/ اهل كتاب همه یكسان نیستند، طایفه ‏اى از آنها (به طاعت خدا) ایستاده، آیات الهى را در دل شب تلاوت مى ‏كنند و سر به سجده مى ‏نهند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، استاد محسن قرائتی در تفسیر نور به ارائه «نکات ناب» و «پیام های زیبای آیات قرآن کریم» پرداخته که حوزه نیوز در این نوشتار، آیه ۱۱۳، ۱۱۴ و ۱۱۵ سوره مبارکه آل عمران را در قالب مجموعه «قطره ای از دریا» ارائه می نماید.

 

* آيه 113

لَيْسُوا سَواءً مِنْ أَهْلِ الْکِتابِ أُمَّةٌ قائِمَةٌ يَتْلُونَ آياتِ اللَّهِ آناءَ اللَّيْلِ وَ هُمْ يَسْجُدُونَ

 

* ترجمه                     

اهل كتاب همه یكسان نیستند، طایفه ‏اى از آنها (به طاعت خدا) ایستاده، آیات الهى را در دل شب تلاوت مى ‏كنند و سر به سجده مى ‏نهند.

 

* نکته ها                    

این آیه و آیه بعد، صفات خوب گروهى از اهل كتاب را بیان مى ‏دارد كه عبارت است از قیام به اطاعت خدا، تلاوت كتاب آسمانى، سجده، امر به معروف و نهى از منكر و سرعت در كارهاى خیر. شاید همین اعمال، بیانگر «حبل اللّه» در آیه قبل باشد.

همانگونه كه تلاوت قرآن براى مسلمین به همراه اقامه نماز مورد ستایش الهى است، [1] تلاوت كتب آسمانى، همراه با عبادت و سجده براى اهل كتاب نیزمورد ستایش است. «یتلون... یسجدون»

خداوند در این آیه به ارزش علم، عمل، تداوم، نشاط و عشق و جهت داشتن اشاره كرده است. با كلمه «یتلون» به علم، با كلمه «یسجدون» به عمل، با عبارت «اناء اللیل» به تداوم و با كلمه «قائمة» به عشق و نشاط و با عبارت «آیات اللّه» به جهت اشاره كرده است.

 

* پيام ها                     

1- خوبى و كمال را از هر گروه و طایفه ‏اى كه باشد، بپذیریم و بدان اقرار كنیم. در كنار انتقاد از دیگران، از خوبى‏ هاى آنان غافل نشویم. «من اهل‏الكتاب امّة قائمة»

2- یكى از راه هاى جذب و دعوت دیگران، اقرار و اعتراف به كمالاتِ آنان است. «من اهل‏الكتاب امّة قائمة»

3- عبادت، نیاز به همّت، جدّیت، عشق و آمادگى دارد. «امّة قائمة»

4- تلاوت آیات خدا و سجده ‏هاى شبانه، موجب ستایش خداوندى است. «یتلون آیات اللّه آناء اللیل»

5 - تلاوت آیات الهى و سجده به درگاه او، قیام به امر الهى است. «قائمة یتلون»

6- شب و بالاخص سحر، بهترین وقت براى مناجات است. «آناء اللیل»

7- عالى ‏ترین حالات عبادت، سجده است. «و هم یسجدون»

 

*‌ آيه 114 و 115

يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ وَ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ يَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَ يُسارِعُونَ فِي الْخَيْراتِ وَ أُولئِکَ مِنَ الصَّالِحينَ

وَ ما يَفْعَلُوا مِنْ خَيْرٍ فَلَنْ يُکْفَرُوهُ وَ اللَّهُ عَليمٌ بِالْمُتَّقينَ

 

* ترجمه                     

آنان به خدا و روز قیامت ایمان دارند و امر به معروف و نهى از منكر مى‏ كنند و در كارهاى خیر شتاب مى‏ ورزند و آنان از افراد صالح و شایسته هستند.

و آنچه از خیر انجام دهند، هرگز درباره آن ناسپاسى نبینند و خداوند به (حال) پرهیزكاران داناست.

 

* نکته ها                    

همان گونه كه در سوره ‏ى بقره آیه 3، در كنار ایمان، نماز مطرح شده است، «الّذین یؤمنون بالغیب و یقیمون الصلوة» در این آیه نیز در كنار ایمان، امر به معروف و نهى از منكر آمده است. «یؤمنون... یأمرون»

شیوه‏ ى قرآن آن است كه امر به معروف را قبل از نهى از منكر مى ‏آورد. آرى، اگر درهاى معروف باز شود، راه منكر بسته مى ‏شود. ازدواج آسان، جلو فحشا را مى ‏گیرد. نماز، انسان را از فحشا و منكر باز مى‏ دارد. اشتغالِ صحیح مى ‏تواند مانع فسادهاى اجتماعى گردد. شخصیّت دادن به افراد، آنان را از سقوط به ابتذال باز مى ‏دارد.

صالحان كسانى ‏اند كه همگان آرزوى ملحق شدن به آنان را دارند: «اَلحِقنى بالصّالحین» [2] و هر مسلمانى در هر روز، پنج مرتبه به آنان سلام مى‏ كند. «السلام علینا و على عباد اللّه الصالحین»

در بینش الهى، هیچ عمل صالحى ضایع نمى ‏شود. «فلن یُكفروه» البتّه چنانكه در قرآن مى‏ خوانیم: «انّما یتقبّل اللّه من المتّقین»[3]  شرط قبولى، ایمان و تقواست، لذا در اینجا مى‏ فرماید: ما خود مى ‏شناسیم كه متّقین چه كسانیند كه باید عملشان مورد قبول واقع شود.

 

* پيام ها                     

1- امر به معروف و نهى از منكر، در ادیان دیگر نیز مطرح بوده است. «اهل ‏الكتاب... یأمرون بالمعروف»

2- سجده‏ هاى سحر باید همراه با امر و نهى در روز باشد. «یسجدون... یأمرون»

3- سرعت در كار خیر، ارزش آن را بیشتر مى‏ كند. «یسارعون فى الخیرات»

4- سبقت و سرعت صالحان در نیكى ‏ها، موسمى نیست؛ دائمى است.«یسارعون»

5 - افراد صالح، كسانى هستند كه با نشاط و شتاب، به سراغ هر كار خیرى مى‏روند، نه فقط بعضى از كارها. «الخیرات»

6- ایمان، عبادت، تلاوت، امر به معروف و نهى از منكر و سرعت در كار خیر انسان را در زمره صالحان مى ‏برد. «اولئك من الصالحین»

 

پی نوشت:

1) انّ الذین یتلون كتاب اللّه و اقامواالصلوة وانفقوا مما رزقناهم سرّاً و علانیة یرجون تجارة لن تبور» فاطر، 29

2) یوسف، 108؛ شعراء، 83

3) مائده، 27

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha