پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
دکتر علی الله بداشتی استاد فلسفه دانشگاه قم

حوزه/ دکتر بداشتی گفت: با بررسی‌های فراوان اصول مشترکی بین حکمت ایرانی و متعالیه وجود دارد و اعتقاد به مبدا جاودانه واحد عالم اولین اصل مشترک بین این دو حکمت است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، دکتر علی الله بداشتی استاد فلسفه دانشگاه قم، در همایش بزرگداشت حکیم ملاصدرا که بعد از ظهر امروز در مجتمع آدینه تهران برگزار شد، با اشاره به مبانی و تعالیم مشترک حکمت ایرانی و متعالیه گفت: اعتقاد به مبدا جاودانه واحد عالم اولین اصل مشترک بین این دو حکمت است.

استاد فلسفه دانشگاه قم ادامه داد: اصل دوم جاودانگی هستی و جهان است. در آیین زرتشت امرداد نام فرشته‌ جاودانگی است. در اسلام نیز این مسئله وجود دارد که جهان از نیستی پدید نیامده و به عدم باز نمی‌گردد.

وی اضافه کرد: اصل سوم دوساحتی بودن انسان است. یکی از جهت هستی شناختی که مرکب از تن و روان، جسم و جان، نفس و بدن است و دیگری نگاه اخلاقی است که همواره نفس و ضمیر آدمی صحنه نبرد خیر و شر است. درمقابل هر روی نیکی یک روی بدی وجود دارد. این سخن در قرآن کریم در آیه "وَنَفْسٍ وَمَا سَوَّاهَا فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا" به صراحت آمده است.

بداشتی گفت: اصل چهارم اختیار و آزادی اراده و مسئولیت اخلاقی است. انسان‌ها صرفا تماشاگران مبارزه میان نیروهای اهورامزدا و اهریمن نیستند، بلکه هر فردی درگیر این جنگ کیهانی است و در پیروزی خیر نقش بیافریند.

وی افزود: آیا انسان جاودانه است یا فانی؟ در آیین زرتشت اهورامزدا جاودانه است و عالم کیهان و انسان نیز همین‌طور. هستی همواره هست و فنا و نابودی مطلق وجود ندارد. آیا انسان که خود عالم صغیر، خلیفه عالم کبیر و مظهر تجلیات خداوند است، می‌تواند فانی و از بین رونده باشد؟ قرآن کریم می‌گوید که این‌گونه نیست.

استاد فلسفه دانشگاه قم عنوان داشت: در نگاه حیات پس از مرگ نیز این دو حکمت تشابهاتی دارند. انسان با مرگ وارد جهان دیگری می‌شود و برای درک حیات پس از مرگ باید سه مسئله اساسی شناخته شود. انسان، مرگ و حیات پس از مرگ.

وی ادامه داد: از نگاه زرتشت مرگ فنا و بطلان محض نیست تا روز رستاخیز برپا شود و در حکمت متعالیه نیز مرگ پایان همه چیز نیست، بلکه حرکتی رو به کمال و غایت است.

بداشتی در پایان خاطرنشان کرد: در بحث صراط در قیامت این نکته مطرح است که ملاک نجات، نور معرفت هر فردی است و سرعت عبور هرکس از پل صراط شدت نور وجودی آن است. لذا این مبحث نیز از اشتراکات مهم حکمت ایرانی و اسلامی است.

 

خبرنگار: فاطمه اسماعیلی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha