پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
دکتر حسن سعیدی، دانشیار ادیان و عرفان دانشگاه شهید بهشتی

حوزه/ حجت الاسلام سعیدی گفت: در تفکر شیخ اشراق این مسئله بیان شده که در عرصه حکمت باید به مسایل نظری و بنیادی توجه داشت و از یک طرف دیگر باید با دوبال معرفت عقلی و نظری و همچنین با تهذیب نفس راه حکمت را پیمود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، حجت الاسلام  حسن سعیدی، دانشیار ادیان و عرفان دانشگاه شهید بهشتی، در بیت و سومین همایش بزرگداشت ملاصدرا که عصر امروز با حضور اندیشمندان فلسفه و اساتید حوزه و دانشگاه در مجموعه فرهنگی آدینه برگزار شد، اظهار داشت: گاهی یک پدیده و رویداد صرفا با زاویه تاریخی نگاه می شود و گاهی هم به آن مسئله تاریخی، با اندیشه نظری و تفکری بررسی شود.

وی ادامه داد: همین مسئله محور همایش است که در خانه حکمت تداوم دارد و از زوایا و ابعاد مختلف برگزار و بررسی می شود. به حق این اقدام به یک نقطه وحدت آفرین تبدیل شده است.

دانشیار ادیان و عرفان دانشگاه شهید بهشتی بیان داشت: در مورد حکمت ایران باستان دو زاویه نگرش می توان مطرح کرد. نگاه اول نگرش تاریخی است که در اندیشه حکیم ابولقاسم فردوسی وجود دارد و به حق هم عنوان حکیم به ایشان داده اند، چرا که شاهنامه دارای حکمت ایران باستان است.

وی ادامه داد: رویکرد دومی که باید گفت رویکرد شیخ اشراق و حکیم سهرودی، ایرانی و اهل زنجان که به مسائل حکمت  ایران باستان تامل داشته است. حکیم سهرودی رویکردش صرفا رویکرد تاریخی نیست بلکه نگاه ایشان به بنیادهای نظری ایران باستان است.

حجت الاسلام سعیدی توضیح داد: در تفکر شیخ اشراق این مسئله بیان شده که در عرصه حکمت باید به مسایل نظری و بنیادی توجه داشت و از یک طرف دیگر باید با دوبال معرفت عقلی و نظری و همچنین با تهذیب نفس راه حکمت را پیمود.

وی ادامه داد: شیخ اشراق می گوید کتاب حکمت اشراق فقط نظری نیست، بلکه باید در راه حکمت پالایش نفس داشته باشید.

استاد دانشگاه با توجه به آثار شیخ اشراق تاکید کرد: در اندیشه شیخ اشراق ثنویت هرگز جزء اندیشه ایران باستان نبوده است بلکه از اندیشه انحرافی مانی وارد اندیشه ایران باستان شده است.

 

خبرنگار: سعید امیری

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha