سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
سومین نشست فصلی جمعی از ستایشگران جوان آستان اهل‌بیت(ع)

حوزه/ در سومین نشست فصلی ستایشگران جوان آستان اهل‌بیت(ع)، با تاکید بر این که موسیقی ایران مدیون مذهب شیعه است، از هیئت مذهبی به عنوان رسانه‌ای یاد شد که به رسانه دیگری نیاز ندارد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، سومین نشست فصلی جمعی از ستایشگران جوان آستان اهل‌بیت(ع) تحت عنوان «رسالت ستایشگران اهل بیت(ع) در موضوع خانواده و راهکارهای مقابله با آسیب های اجتماعی ستایشگری»، عصر روز گذشته از سوی جامعه ایمانی مشعر و به میزبانی مؤسسه فرهنگی شهدای هفتم تیر تهران برگزار شد.

جلال غفاری مدیر شبکه افق به عنوان یکی از سخنرانان این نشست، اظهار کرد: هیأت، یک رسانه‌ای است که به رسانه دیگری نیاز ندارد و باید مراقبت کند تا رسانه‌های دیگر مکمل کار آن باشند.

وی از هیأت به‌عنوان رسانه واقعی شیعه نام برد و اضافه کرد: خدمات هیأت در طول تاریخ به انقلاب و اسلام به میزانی بسیار بوده است که باید مطالعات جامعی برای بررسی این خدمات دنبال شود.

مدیر شبکه افق با بیان اینکه عنصر نیت در هیأت دارای یک جایگاه مهم و اساسی است، مطرح کرد: عنصر نیت در حرکت جهادی یک عنصر کلیدی است که اگر گسترش و ترویج آن مورد توجه قرار گیرد رسیدن به نتیجه نیز زودتر حاصل می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه رسانه اقتضای خود را نباید به هیأت تحمیل کند، تصریح کرد: امام‌شناسی، پیشران حرکت اسلام‌شناسی است و هیأت بار این حرکت را بر دوش گرفته است به همین علت انتظار داریم با تقویت هیأت، لایه‌های معرفتی و محبتی نسبت به امام در جامعه موج بزند و در این مسیر مجموعه‌های مختلف باید در حد امکان خود را با هیأت تطبیق دهند.

غفاری بر لزوم حرکت هیأت به سمت جریان‌سازی و هویت‌سازی تاکید کرد و گفت: گاهی برای رسیدن به هدف باید فرهنگ‌سازی و ذائقه‌سازی کنیم چراکه نمی‌توانیم به بهانه اینکه ذائقه عمومی موضوع دیگری را می‌پسندد ما نیز حرکت خود را متوقف کنیم یا تغییر دهیم.

وی با اشاره به اینکه برخی خنده‌ها از جنس غم و غصه است، عنوان کرد: مناجات و ارتباط معنوی از نوع شادی و نشاط است و گریه به شادی نزدیک‌تر است تا خنده لهوی، چرا که این گریه لطافت روح را به دنبال دارد.

غفاری خاطرنشان کرد: رسانه با ماهیت دینی تضادهای مختلفی دارد که باید تیم پژوهشی تعیین شود تا بتواند نسبت‌یابی میان هیأت و رسانه پیدا کرده و به مدل مشخصی برسد که در این صورت هیأت از این تضادها در امان خواهد ماند.

مدیر شبکه افق از هیأت به‌عنوان خالق واقعیات اجتماعی نام برد و گفت: این مجموعه می‌تواند از ظرفیت رسانه برای انعکاس واقعیت‌های اجتماعی استفاده کند.

 

یدالله بهتاش: غیرت دینی عامل حفظ بنیان خانواده است

یدالله بهتاش، از ذاکران پیر غلام اهل‌بیت(ع) هم طی سخنانی با موضوع «اخلاق ستایشگر در خانواده»، گفت: مداحان با توجه به این که به صورت مستمر مشغول فعالیت و تلاش هستند، وقت کمتری برای خانواده‌های خود دارند، درحالی‌که موفقیت در کارها نیازمند پشتیبانی و رضایتمندی خانواده است.

وی با بیان اینکه مجالس اهل‌بیت(ع) نباید خالی از موعظه و پند باشد، اضافه کرد: با توجه به اینکه کلام و سخن مستند تاثیرگذاری بیشتری در مخاطبان دارد، ستایشگران آستان اهل‌بیت(ع) باید نسبت به استفاده از منابع معتبر اهتمام جدی داشته باشند.

این ذاکر اهل‌بیت(ع) رفع نیازهای خانواده‌ها از جمله وظایف مردان برشمرد و گفت: اگر فردی توانایی مادی دارد باید نسبت به نیازهای مادی خانواده خود دغدغه لازم را داشته باشد.

وی با اشاره به حدیثی، خوبی به خانواده را موجب افزایش عمر انسان دانست و تصریح کرد: مداحان باید به صورتی عمل کنند که خانواده‌‌ها به آن‌ها عقیده داشته باشند و بتوانند با ایمان به این عقیده به آرامش برسند.

بهتاش، داشتن غیرت دینی را از عوامل حفظ بنیان خانواده دانست و مطرح کرد: داشتن اخلاق مناسب در خانواده یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های مورد نیاز همه اعضای خانواده است که اگر پدر خانواده، خانه را از این نعمت محروم کند باید در درگاه الهی نسبت به عملکرد خود پاسخ‌گو باشد.

وی با بیان اینکه نگاه کردن با محبت به صورت همسر، ثواب ویژه‌ای نزد خداوند متعال دارد، گفت: حرف زدن محبت‌آمیز با همسر علاوه بر اینکه پاداش و اجر ویژه دارد موجب تقویت بنیان خانواده می‌شود.

 

اکبر شیخی: موسیقی ایران مدیون مذهب شیعه است

اکبر شیخی، یکی از شاعران آیینی نیز در این نشست طی سخنانی با عنوان «نقش موسیقی در ستایشگری و اثر آن در خانواده»، اظهار کرد: موضوع‌هایی همانند فقه و تاریچخه موسیقی لازمه‌ای برای کار مداح با تجربه و متخصص است که موجب استفاده درست از موسیقی می‌شود.

وی از تاثیرگذاری قابل توجه موسیقی در میان مخاطب یاد کرد و افزود: مداحان جدا از شخصیت فرهنگی یک شخصیتی در حوزه موسیقی دارند چراکه همیشه درحال تولید اثر هستند و جامعه مرتبط با این موسیقی همیشه مداحان را زیر نظر دارند به همین علت اگر فردی اثر خوبی تولید کند به جامعه مداحان ارزش می‌دهد و اگر فردی اثر بدی تولید کند به این جامعه ضربه می‌زند.

این شاعر اهل‌بیت(ع) با تاکید بر اینکه موسیقی شرقی ریشه در وحدانیت دارد، مطرح کرد: با توجه به اینکه موسیقی با حس و ادراک انسان  ارتباط دارد ما هنگامی که از موسیقی استفاده می‌کنیم به حس و جان افراد دسترسی پیدا می‌کنیم و می‌توانیم بر آن‌ها تاثیرگذار باشیم.

وی با اشاره به اینکه ساختمان موسیقی شیعه از وحدانیت تشکیل می‌شود، گفت: همان طور که فطرت انسان کارهای نادرست را به‌راحتی نمی‌پذیرد در حوزه موسیقی نیز در باطن مخاطبان این فطرت پاک همچنان وجود دارد به همین علت موسیقی پاک و درست هنوز هم خریداری دارد.

شیخی خاطرنشان کرد: مذهب شیعه بالاترین احترام را برای موسیقی قائل است و موسیقی ایران داشته‌های خود را مدیون این مذهب است و حتی می‌توان گفت که پایه موسیقی غرب نیز ماهور ماست و این نشان از عظمت گنجینه موسیقی شیعی است با این وجود اکنون برخی نسبت به این گنجینه بی‌توجه هستند و از موسیقی‌های نادرست و دور از مذهب شیعه استفاده می‌کنند.

وی بر لزوم حضور پرشورتر مداحان در حوزه موسیقی تاکید کرد و افزود: باید خود را به جامعه موسیقی کشور نزدیک کرده و بتوانیم در این جامعه جایگاهی برای حرف زدن داشته باشیم.

شیخی از تاکید رهبر معظم انقلاب بر لزوم پرهیز مداحان از سبک‌های غربی یاد کرد و گفت: همانطور که ایشان تاکید دارند باید به دنبال مرور کردن نغمه‌های تعزیه و ردیف‌های اصیل ایرانی و استفاده بیشتر از این منابع باشیم.

وی با بیان اینکه یکی از غنی‌ترین گنجینه‌های موسیقی دنیا تلاوت قرآن کریم توسط مصری‌هاست، مطرح کرد: اساتید شعر و هنر معتقد هستند که مذهب موسیقی را زنده نگه‌داشته است به همین علت همچنان به دنبال تقلید از موسیقی مذهب هستند.

شیخی از بی‌توجهی برخی مداحان به سبک‌های موسیقی اصیل ایرانی گلایه کرد و گفت: سبک و ملودی بیشترین اهمیت را در هیأت‌ها به خود اختصاص داده‌اند به همین علت مداح به‌عنوان صاحب منبر هیأت باید به ملودی و سبک توجه بیشتری داشته باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha