جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
امام جمعه شیراز

حوزه/ امام جمعه شیراز با بیان اینکه مجموعه دولت و شورای نگهبان باید سازوکار دقیق انتخابات ها را ایجاد کنند، گفت: باید مشخص شود اگر کسی مشکل مالی و یا اخلاقی دارد، یقین بداند که برای حضور در انتخابات تایید صلاحیت نخواهد شد و هیچ فشار و لابی و تلاشی نیز موثر نخواهد بود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از شیراز، حجت الاسلام والمسلمین لطف الله دژکام پیش از ظهر امروز در دیدار رئیس دفتر هیئت نظارت شورای نگهبان در فارس، با اشاره به اینکه اعضای شورای نگهبان تاکنون تلاش های بسیاری کرده و برای سامان دادن به مسئله انتخابات در آینده نیز تلاش بیشتری خواهند کرد، اظهار داشت: آنچه که امروز از عملکرد شورای نگهبان می بینیم، شکل تکامل یافته و بهتری نسبت به قبل است، اما هنوز یک ضرورت ها و نیازهایی درباره بحث انتخابات احساس می شود که ان شاء الله با همت و پیگیری مطالبات از بزرگوارانی که در رده های بالاتر هستند و کمک خداوند، شکل خواهد گرفت.

امام جمعه سیراز با بیان اینکه مجموعه دولت و شورای نگهبان بالاخره باید سازوکار دقیق انتخابات ها را ایجاد کنند. باید مشخص شود اگر کسی مشکل مالی و یا اخلاقی دارد، یقین بداند که برای حضور در انتخابات تایید صلاحیت نخواهد شد و هیچ فشار و لابی و تلاشی نیز موثر نخواهد بود.

وی عنوان کرد: امروز حمله و هجمه ای که متوجه شورای نگهبان می شود در این راستا است که این شورای به خاطر حفظ آبروی افراد، مشکلات آنها را تنها به خود آنان اعلام می کند اما به عموم مردم و رسانه ها دلایلی که منجر به رد صلاحیت افراد شده را اعلام نمی کنند، باید این ساز و کار باشد که اگر فرد رد صلاحیت شده ای اعتراض کرد و با آبروی شورای نگهبان بازی کرد و حیثیت انتخابات را به خطر انداخت، براساس اسناد و مدارک موجود مشکلاتی که منجر به رد صلاحیت  او شده را اعلام کنند.

حجت الاسلام والمسلمین دژکام ادامه داد: طبق پیش بینی ها و تجارب انتخابات های گذشته برای 18 کرسی مجلس شورای اسلامی در استان فارس بیش از 2 هزار نفر کاندیدا خواهند شد و این یعنی خیلی از افرادی که متخصص نیستند و صلاحیت حضور در عرصه انتخابات را ندارند، از سر تفنن یا عطش مشهور شدن و یا رسیدن به کرسی نمایندگی کاندیدا می شوند.

نماینده ولی فقیه در استان فارس بیان داشت: بنده با سخنرانی در خطبه نمی توانم از این امر جلوگیری کنم، باید مدیریت مسئله به گونه ای باشد که مردم بدانند عقبه حرف های ما موضع محکم چهار نهاد مربوطه و شورای نگهبان است و فردی که تخصص و تعهد لازم را ندارد، نیاید و وقت مردم و دستگاه های نظارتی را در انتخابات ها نگیرد.

وی تاکید کرد: باید فارغ از جنبه احساسی یا حضور حداکثری مردم در انتخابات به جنبه آموزشی قضیه توجه داشته باشیم و آموزش حقوق اساسی به مردم در دستور کار ائمه جمعه، صدا و سیما، سازمان تبلیغات و ... قرار گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین دژکام تاکید کرد: اخلاق سیاسی و اخلاق انتخابات هم سرفصلی بوده است که پیش از این بعضی به آن ورود پیدا کردند اما اخلاق را نمی شود در زمان بندی وزارت کشور یاد مردم داد و اخلاق باید نهادینه شده باشد.

وی عنوان کرد: مجموعه نهاد ائمه جمعه را به کار بگیرید و بحث آموزش اخلاق سیاسی، اخلاق انتخاباتی، آموزش قوانین و مقررات حاکم بر مسئله را از قبل شروع شود و نگذاریم برای هفته های آخر این کارها را انجام دهیم.

امام جمعه شیراز، فضای مجازی را مورد توجه قرار داد و عنوان کرد: امروز چون آموزش های لازم را نداده ایم، در فضای مجازی یک پست منتشر می شود و فضا بر علیه شورای نگهبان ایجاد می شود و هیچ کسی نیست که بگوید روال کار همین است و ما حتی دفاع از قانون را بلد نیستیم.

حجت الاسلام والمسلمین دژکام در پایان ابراز کرد: باید حکمت و فلسفه قانون را برای مردم تبیین کنیم تا به اصل قانون ایراد وارد نکنند و می توان بیشتر از امکانات آموزشی، فرهنگی و ترویجی استفاده کنیم و خدا در این مسیر کمک خواهد داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha