پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
دکتر مرتضی هانی تولیت حرم حضرت زینب

حوزه/ تمام فعالیت های وهابیت که با سناریو های متفاوتی در منطقه در حال انجام است، با نقشه و پشتیبانی صهیونیسم جهانی و آمریکا انجام می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، دکتر هانی مرتضی در بازدید از دانشگاه ادیان و مذاهب در قم در نشستی با حجت الاسلام والمسلمین جعفر طیاری قائم مقام ریاست دانشگاه ادیان و مذاهب، در سخنانی گفت: دو ملت باید در کنار هم و دست در دست هم به مقابله با چنین دشمنی بپردازند.

وزیر سابق علوم سوریه با اشاره به وهابیت به عنوان مجری طرح های تفرقه انگیز در منطقه گفت: دولت سوریه پیش از آغاز شورش های این کشور می دانست که وهابیت در سوریه حضور دارد، اما زمانی که بحران در این کشور شروع شد تازه متوجه شدیم که فعالیت های وهابیت تا چه اندازه برنامه ریزی شده بوده است.

هانی مرتضی افزود: مسئله خطرناک تر از موجودیت وهابیت، فعالیت های پنهانی آنها در کشورهای عربی و اروپایی است که همواره سبب ایجاد تفرقه و مشکلات برای مسلمانان جهان می شود.

وی سوریه را پیش از شورش ها را مثالی  برای همزیستی مسالمت آمیز مذاهب و ادیان متفاوت در کنار یکدیگر دانست و گفت: ما علاقه مند به ادامه همزیستی مسالمت آمیز بودیم، اما متاسفانه مشخص شد عده ای از مسئولین فرهنگی و آموزشی کشور نیز تحت نفوذ وهابیت بودند و در بزنگاهی که باید با این تفکر مقابله می شد این کار صورت نگرفت.

تولیت حرم زینبی با اشاره به گزارشاتی که در رابطه با فعالیت های دانشگاه ادیان و مذاهب ارائه شد گفت: حقیقتا اگر یک مرکز علمی  فرهنگی مهم در کشور های اسلامی داشته باشیم در راس آنها دانشگاه ادیان و مذاهب قم است و ما در جهان اسلام و خصوصا کشور سوریه به چنین مراکزی نیاز داریم.

وی افزود: تمام فعالیت های وهابیت که با سناریو های متفاوتی در منطقه در حال انجام است، با نقشه و پشتیبانی صهیونیست جهانی و آمریکا انجام می شود.

دکتر هانی مرتضی با اشاره به ثبات نسبی امروز کشور سوریه، این ثبات را حاصل دو عامل دانست و افزود: ایستادگی و مقاومت دولت و ملت سوریه و وحدتی که در این کشور ایجاد شد و همچنین حمایت و ایثار برادران ایرانی باعت شد تا وضعیت در سوریه روز به روز بهتر شود.

وی با عمیق خواندن ارتباطات مردم و دولت های جمهوری اسلامی ایران و جمهوری سوریه دلیل این همراهی ها را اتحاد مثال زدنی در زمان مرحوم امام خمینی(ره) و مرحوم حافظ اسد دانست و با اشاره به اینکه حافظ اسد تنها رئیس جمهور عربی بود که در جنگ تحمیلی در کنار ایران ایستاد، گفت: دلیل همراهی حافظ اسد با جمهوری اسلامی این بود که او نظام اسلامی را بر حق می دانست و حمایت از آن را بر خود واجب می دید.

وی با تقدیر ویژه از زحمات و تدابیر مقام معظم رهبری، شتافتن ایران و حزب‌الله لبنان برای یاری سوریه را از تدابیر حکیمانه ایشان دانست.

در ادامه این دیدار حجت الاسلام فخر آذر مسئول روابط عمومی و مدیر فرهنگی دانشگاه ادیان و مذاهب ضمن الگو خواندن کشور سوریه در زندگی و تعایش مسالمت آمیز مذاهب اسلامی پیش از آغاز شورش های این کشور گفت: با فتنه گری های متعدد وهابیت و صهیونیست جهانی چنین مشکلاتی در این کشور بوجود آمد و مردم ایران نیز جهت دفاع از ارزش های اسلامی وظیفه خود دیدند که با دفاع از سوریه در کنار برادران خود باشند و نشانه های خوبی نیز از پیروزی نهایی مقاومت سوری به نظر می رسد.

وی افزود: برخی از دانشجویان این دانشگاه هم در جهت دفاع از ارزش های اسلامی و حرم مطهر حضرت زينب کبری سلام الله علیها به کشور سوریه آمدند و حتی در میان آنها برادر جانبازی هم داریم که از افتخارات دانشگاه ادیان و مذاهب به شمار می آید.

حجت الاسلام فخرآذر  این دیدار را باعث انسجام بیشتر در ارتباطات گسترده تر میان دانشگاه ادیان و مذاهب و دانشگاه های سوری دانست.

در ادامه دکتر صالحی مدیر همکاری های علمی و بین المللی دانشگاه ادیان و مذاهب به ارائه گزارشی پیرامون فعالیت های بین المللی این دانشگاه پرداخت و گفت: تعداد 130 دانشجوی خارجی در بین 2000 دانشجوی حاضر در این دانشگاه تحصیل می کنند و ما امیدواریم دانشجویانی از کشور سوریه نیز مهمان ما باشند.

وی افزود: هفتاد درصد دانشجویان این دانشگاه از طلاب حوزه های علمیه هستند و هدف اساسی از تاسیس دانشگاه این است که زندگی مسالمت آمیزی میان پیروان ادیان و مذاهب مختلف پایه گذاری شود.

دکتر صالحی با اشاره به پروژه های علمی مشترک دانشگاه ادیان و مذاهب با دانشگاه های اروپایی گفت: در یکی از این مشارکت های علمی، تهیه درسنامه الهیات اسلامی برای دانشگاه پادربورن آلمان بر عهده ماست و آنها نیز در فهم بهتر مسیحیت به دانشگاه ادیان و مذاهب کمک می کنند.

مدیر همکاری های علمی و بین المللی دانشگاه ادیان و مذاهب با اشاره به ارتباطات موجود با دانشگاه های اتریشی و سوئیسی گفت: ارتباطات بسیار خوبی در این بین وجود دارد و همه ساله برای برگزاری کرسی های اسلام شناسی نیز اساتیدی از دانشگاه ادیان و مذاهب به اروپا روانه می شوند.

وی دوره های اسلام و زنان، اسلام اعتدالی و شیعه شناسی را دوره هایی برای استادید و دانشجویان خارجی دانست که به زبان انگلیسی برگزار می شوند که دانشجویانی از سراسر دنیا در آن حضور می یابند و در ماه های آتی نیز دوره جدیدی برگزار خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha