پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
شیدایی

حوزه/ مسئول پژوهش حوزه علمیه خراسان جنوبی با بیان اینکه توجه به نگاه جهانی پیامبر(ص) ضروری است و این امر موجب می شود شناخت بیشتری نسبت به تمدن اسلامی داشته باشیم، گفت: پیامبر(ص)در زمان کوتاه حکومت خود در یثرب با ارائه یک نظام مبتنی بر توحید و برنامه زندگی، تمدن اسلامی را تحقق بخشیدند.

حجت الاسلام مجتبی شیدایی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در بیرجند، اظهارداشت: اگر بخواهیم در رابطه با تمدن اسلامی سخن بگوییم، باید نگاه صدر اسلام برای ساختن یک تمدن در جامعه آن روز،  تمدن و مهدویت و قدم هایی که باید برای تمدن نوین اسلامی برداشت، را  مورد توجه قرار دهیم.

مسئول  پژوهش حوزه علمیه خراسان جنوبی با بیان اینکه توجه به نگاه جهانی پیامبر(ص) ضروری است و این امر موجب می شود شناخت بیشتری نسبت به تمدن اسلامی داشته باشیم، عنوان کرد: پیامبر(ص)در زمان کوتاه حکومت خود در یثرب با ارائه یک نظام مبتنی بر توحید و برنامه زندگی، تمدن اسلامی را تحقق بخشیدند.

حجت الاسلام مجتبی شیدایی گفت: در زمان پیامبر(ص) شاید برخی از افراد گمان نمی کردند، که جمعیت و هسته ی کوچک تازه مسلمان قرار است، تمدنی بزرگ با عنوان تمدن بزرگ اسلامی بنا نهند. این جمعیت به سرعت در کشورهای ایران، هند، مصر، مراکش، سودان، شمال آفریقا، غرب آسیا و بخشی از اروپا را در بر گرفت.

مسئول پژوهش حوزه علمیه خراسان جنوبی ادامه داد: طی مدت محدودی مسلمانان با الهام گرفتن از اسلام توانستند قله های علم را فتح و نظام های اقتصادی متناسب با احکام اسلامی را به صورت نسبی ایجاد و تمامی علوم بشر را در زمینه های مختلف فراگیرند و به قله های رشد صعود کنند.

وی با اشاره به اینکه قرن سوم و پنجم قوی ترین و غنی ترین تمدن بشری توسط دانشمندان مسلمان بنا نهاده شد، افزود: حدود هزار سال پیش تعلیم در مدارس اسلامی رایگان بود و نخستین کارگاه کاغذ در قلمرو اسلامی در سال 178هجری قمری بنا نهاده شد.

مسئول  پژوهش حوزه علمیه خراسان جنوبی با تاکید براینکه ما نیاز داریم تمدن اسلامی را با تمام زیبایی ها، نقص هایی که داشته بررسی و آسیب شناسی کنیم، افزود: اساتید دانشگاه، معلمان، بانوان فعال در عرصه فرهنگ، والدین، و ... در تمدن اسلامی نقش دارند.

وی متذکرشد: دشمنان اسلام و دست های پشت پرده که مخالف ایران اسلامی هستند، علیه اسلام و تمدن اسلامی فعالیت می کنند، که باید در این زمینه هوشیار باشیم.

انتهای پیام/ ک

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha