پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
بزرگداشت آیت الله میرزا ابوالحسن جلوه

حوزه/مراسم بزرگداشت آیت الله میرزا ابوالحسن جلوه، فیلسوف و حکیم الهی، چهارشنبه ۲۹ خرداد در تالار شهید مطهری انجمن آثار و مفاخر فرهنگی تهران برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تهران، مراسم بزرگداشت آیت الله میرزا ابوالحسن جلوه، با حضور فرهیختگان و اندیشنمدان حوزوی و دانشگاهی، روز چهارشنبه ۲۹ خردادماه ۱۳۹۸ در تالار شهید مطهری انجمن آثار و مفاخر فرهنگی تهران برگزار می‌شود.

در این مراسم که از ساعت ۱۷:۳۰ تا ۱۹:۳۰ برگزار خواهد شد، حسن بلخاری، رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی؛ مهدی محقق، رئیس هیأت مدیره انجمن؛ آیت‌الله غیاث‌الدین طه محمدی، رئیس بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی‌سینا؛ قاسم پورحسن، استاد فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی و منوچهر صدوقی سها، عضو شورای علمی انجمن سخنرانی خواهند کرد.

انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در خیابان ولیعصر (عج)، پائین‌تر از میدان منیریه، پل امیر بهادر، خیابان سرلشکر بشیری، پلاک ۷۱ واقع است.

حکیم الهی «میرزا ابوالحسن جلوه» یکی از دانشوران جهان تشیع است که در عصر قاجار چون ستاره‌ای فروزان در آسمان حکمت درخشید و با تلاشی ارزشمند و کوششی وافر مشعل حکمت را در این عصر روشن نگاه داشت.

حکیم جلوه از لحاظ نسب به سلسله‌ای از سادات طباطبایی انتساب دارد که از طریق پدر به امام حسن مجتبی علیه السلام و از طریق مادر به حضرت امام حسین علیه‌السلام می‌رسد و یکی از اجداد او سید بهاالدین حیدر است که در قرن هفتم در زواره می‌زیست و زمانی که قوم وحشی مغول به این شهر یورش آوردند این سید وارسته شجاع رهبری دفاع مردم این شهر در مقابل مهاجمان را عهده‌دار گردید و سرانجام به دست مغول به شهادت رسید و در خانه‌اش دفن گردید و مرقدش اکنون زیارتگاه مردم است.

جلوه در سال ۱۲۷۳ ق، در حالی که ۳۵ بهار از زندگی پربار خود را پشت سر می‌گذاشت، با اندوخته‌های علمی که در اصفهان کسب کرده بود، راهی تهران شد و در مدرسه دارالشفاء اقامت گزید. (این مدرسه نخست به دستور فتحعلی شاه برای بیمارستان ساخته شد ولی بعدها به صورت مدرسه درآمد.) این حکیم الاهی، به مدت ۴۱ سال در این مدرسه به تدریس حکمت و فلسفه و ریاضیات مشغول بود. در این عصر آقا محمدرضا قمشه‌ای و آقا علی مدرس و جلوه سه استاد کامل فلسفه و حکمت به شمار می‌رفتند که کاروانی از دانشوران و مشتاقان معرفت از حوزه تدریس آنان استفاده می‌کردند و با رحلت آن دو حکیم در دوره ناصری علوم عقلی به مجلس درس جلوه انحصار یافت و بعد از حاج ملاهادی سبزواری در مکتب او فلسفه جان تازه‌ای یافت.

 

انتهای پیام   ۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha