سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
حجت السلام فلاحی

حوزه/ حجت‌الاسلام فلاحی گفت: دشمن از طریق نظامی نتوانست بر ما مسلط شود اما امروز تلاش می‌کند جوان ما و نسل آینده کشور ما را از درون تهی کند.

خبرگزاری «حوزه» - همدان/ با فرا رسیدن چهلمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، رهبر انقلاب خطاب به ملت ایران اسلامی بیانیه تحت عنوان گام دوم انقلاب اسلامی منتشر کردند که مسیر را در این بیانیه برای مردم ایران اسلامی مشخص کردند.

در جهت تبیین بیانیه گام دوم رهبر معظم انقلاب، خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان گفتگویی  با حجت‌الاسلام  احمدحسین فلاحی، استاد حوزه و دانشگاه انجام داده که در ادامه مشروح این گفتگو ارائه می‌شود:

 

عامل اصلی انتشار بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی چیست؟

نکته حائز اهمیت این است که مطالبه و روحیه مطالبه گری است که در آغاز چهل و یکمین سال انقلاب اسلامی باید مورد توجه قرار گیرد.

چنانچه 40 سال نخست انقلاب برای جوانان و عموم مردم به ‌درستی تبیین می‌شد، بسیاری از مشکلات امروز ایجاد نمی‌شد و حرکت عظیم امام خمینی(ره) که با هدف نظام‌سازی و در تداوم حرکت انبیا شکل گرفته بود به مقصد اهداف خود نزدیکتر از امروز بود.

حرکت امام خمینی(ره) در شکل گیری انقلاب، متمایز از دیگر انقلاب‌های جهان بود به طوری‌که نه دنباله‌رو مارکسیسم و کمونیسم بود و نه اعتقادی به حرکت مسلحانه داشت و نه به دنبال حرکت پارلمانی بود که مانند جریان جبهه ملی، اعتقادی به سقوط رژیم پهلوی نداشت.

فرهنگ‌سازی و بصیرت‌افزایی مبنای حرکت امام (ره) بوده‌است  لذا اعتقاد ما از ابتدا بر شکل گیری نظام جمهوری اسلامی بود اما جمهوریتی که در آن مردم بصیرت یافته و آموزش دیده باشند که متأسفانه در این سال‌ها متولیان فرهنگ کمتر به این موضوع پرداخته‌اند.

چنانچه اهداف و آرمان‌های انقلاب در این برهه به خوبی تبیین و نهادینه می‌شد، عده‌ای بعد از جنگ 8 ساله سخن از عقلانیت در مقابل اصول شکل‌گیری نظام به میان نمی‌آوردند؛ اگرچه با تمام این مشکلات و شکاف‌های ریز و درشت، نه انقلاب به آرمان‌ها پشت‌کرده است و نه مخالفین حذف شدند.

 

۴۰سال نخست انقلاب اسلامی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

چهل ساله نخست انقلاب "چلّه پر افتخار" است؛ انقلاب اسلامی ایران دارای ویژگی‌های متعددی است که مهم‌ترین آن را می‌توان در سه موضوع پویش انقلاب اسلامی، برکات بزرگ انقلاب و اقتدار انقلاب اسلامی برشمرد.

یکی از نقاط مورد انتقاد به رژیم پهلوی کم توجهی به پیشرفت و آبادانی عموم مناطق کشور است در آن دوران 96 درصد کشور از نعمت برق بی‌بهره بودند و مناطق کم‌برخوردار کشور کمترین سهم را از آبادانی و توسعه داشتند به همین دلیل امام در نخستین ماه‌های شکل‌گیری انقلاب بر ایجاد نهادهای مردمی و انقلابی از جمله بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، کمیته امداد و .... در راستای محرومیت‌زدایی تمرکز کرد.

متأسفانه عقلانیت متداول بر شعارهای اولیه انقلاب نیز نقد دارد اما انقلاب به شعارهای خود پشت نکرده است؛ ما در ساختار ولایی کار می‌کنیم و با هدف تشکیل تمدن نوین جهانی و زمین زدن استکبار جهانی پیش می‌رویم.

اگر بی‌توجهی به شعارهای انقلاب نبود، بی شک دستاوردهای انقلاب و رسیدن به آرمان‌های بزررگ بسیار بیشتر از این محقق شده بود ما در طی 2 دهه 11برابر رشد علمی داشتیم و امروز رتبه 15 علمی جهان را داریم و این یعنی تحقق عینی "سیاست ما عین دیانت ماست"  که احمدی روشن‌ها، طهرانی مقدم‌ها و دیگر فرزندان انقلابی این آب و خاک آن را به ارمغان آوردند وگرنه نظام سکولار نمی‌توانست و نمی‌تواند چنین ثمراتی برای کشور ایجاد کند.

 

 نگاه انقلاب اسلامی به استکبار جهانی چیست؟

سقوط اسرائیل از الزامات تشکیل حکومت جهانی اسلام است  و اساس تئوری اندیشه امام و رهبری بر مبنای سقوط اسرائیل است.

باید توجه کرد که تهدید‌های امروز آمریکا امر تازه‌ای نیست؛از سال 69 که آمریکا به بهانه نفت وارد خلیج فارس شد ما تهدید به جنگ شدیم اما از همان زمان که نه موشک کروز داشتیم و نه شهاب، نه ناو جنگی داشتیم و نه سلاح پیشرفته جنگی، آمریکایی‌ها اذعان داشتند با ایران نمی‌توان مقابله کرد و امروز با همه تجهیزات پیشرفته و موشک‌های بالستیک‌مان، 150 پایگاه نظامی آمریکا در منطقه در تیررس ماست.

در چنین شرایطی آمریکا در تلاش است تا با ایجاد جوّ روانی از بیرون و با فضاسازی در بین مسئولین از درون به ما ضربه بزند و کاری کند که مسئولین نظام و نهادهای تصمیم ساز دچار تصمیم‌گیری‌های اشتباه شوند.

 

بهترین نوع حکومت در جهان چه حکومتی است؟

انواع نظام حکومتی در جهان به سه دسته دیکتاتوری، لیبرال دموکراسی و ولایت فقیه تقسیم می‌شود اما حکومت ولایت فقیه که با نظارت‌های کنترلی نیز همراه باشد بهترین نوع حکومت در جهان شناخته شده‌است و امروز می‌بینیم پس از سال‌ها، حتی یک نقطه خاکستری هم در زندگی مقام معظم رهبری دیده نمی‌شود.

وقتی صدام به کشور حمله کرد تفکر سکولار (بنی صدر) می‌گفت مذاکره کنیم و قسمت‌های تصرف شده را بدهیم تا نفوذ بیشتری به خاک کشور صورت نگیرد اما تفکر انقلابی بود که 8 سال با جان و دل جنگید و حتی یک وجب از خاک را به دشمن نداد.

امروز تفکر سکولار می‌گوید صدور انقلاب معنا ندارد و به قول مقام معظم رهبری "خسته شده‌اند و بریده‌اند اما می‌گویند مردم خسته و بریده‌اند."

مشکلات امروز کشور حاصل عملکرد نهادهای انتخابی است نه انتصابی حاصل عملکرد نهادهای انتصابی، امنیت کشور است که در دنیا زبانزد است اما نهاد انتخابی هنوز نتوانسته اقتصاد بیمار را که از بعد دوران صفویه دچار مشکل شده بود ترمیم کند.

 

نقش مردم در سرانجام برجام را شرح دهید؟

 ابتکار امام(ره) این بود که نظام به دست مردم سپرده شود، اما تأکید داشت مردم آگاه و بصیر شوند روزی مردم در برابر برجامی که هیچ راهی برای خروج از آن وجود ندارد به غیر از مطالبه مردم و حکم حکومتی، زنجیره انسانی به دور نیروگاه نطنز درست کردند، اما عده‌ای تلاش کردند ذائقه این مردم را تغییر داده و موافق برجام کنندلذا هیچ راهی برای خروج از برجام نداریم مگر با مطالبه مردمی و حکم حکومتی.

چنانچه قرار است زمینه‌ساز ظهور شویم باید به سمت تربیت نسل طراز ظهور حرکت کنیم، دشمن از طریق نظامی نتوانست بر ما مسلط شود اما امروز تلاش می‌کند جوان ما و نسل آینده کشور ما را از درون تهی کند.

 

مخاطب اصلی بیانیه گام دوم کیست و چگونه باید مسیر را ادامه داد؟

خطاب اصلی بیانیه گام دوم به جامعه دانشگاهی و جوانان است و صدور انقلاب از الزامات  انقلاب است که انقلاب اسلامی را به ثمر می‌رساند.

شاهد بودیم که در مناطق سیل‌زده از 25 کشور جهان برای امدادرسانی حضور امروز از 120 کشور جهان در حوزه‌های علمیه کشور تحصیل می‌کنند و ما برای صدور انقلاب به این طلبه‌ها نیاز داریم داشتند و این از برکات صدور انقلاب است.

زیرا از بین آنها شیخ زکزاکی‌هایی می‌روید که محور گرایش 16 میلیون نفر به مذهب تشیع شد و روحانیونی که در بین بیش از 2 هزار شهید مدافع حرم از جبهه مقاومت دفاع کردند.

 

ادامه مسیر با جوانان است... 

جوانان انقلابی امروز بینش عمیق‌تری دارند رویش‌هایی که در مراسم‌های اعتکاف، پیاده‌روی اربعین، جبهه مقاومت و ... می‌بینیم همه بیانگر عمق بینش جوان امروز است به همین دلیل رهبر انقلاب تأکید می‌کنند ادامه مسیر این انقلاب با جوانان است و در بیانیه دوم هم آنها را مخاطب اصلی بیانات خود قرار داده‌اند.

انقلاب و نظام‌سازی، 2 گام مهمی است که در راستای شکل‌گیری حکومت جهانی اسلام برداشته‌ایم اما 3 گام مهم دیگر در این خصوص باقی مانده است که باید با بصیرت‌افزایی به ویژه در بین قشر خاکستری که این روزها در جلسات قرآن ماه رمضان و یا هیئات مذهبی ماه محرم هم حضور دارند  به آن دست یابیم.

گفتگو: مریم بیگدلو

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha