جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
بهزاد رشیدی

حوزه / پنجمین جشنواره ملی فیلم و عکس فناوری و صنعتی «فردا» با هدف رونق ملی که از تاکیدات مقام معظم رهبری است، حرکت می‌کند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، از تهران،  نشست خبری پنجمین جشنواره ملی فیلم و عکس فناوری و صنعتی «فردا» با حضور بهزاد رشیدی، دبیر جشنواره، اکبر عالمی، رئیس هیئت انتخاب و ناصر باکیده، داور دومین دوره جشنواره فردا، امروز دوشنبه، ۲۷ خردادماه، در موزه صبا برگزار شد. در ابتدای این جلسه رشیدی با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای جهاد دانشگاهی گفت: این جشنواره درصدد است گام مهمی در جهت تحقق شعار «رونق تولید» بردارد.

وی افزود: جشنواره فیلم و عکس فناوری به دلیل ویژگی ذاتی خود اگر بخواهد به شعارهایی چون رونق تولید بپردازد قطعاً نیازمند نگاه ویژه به این مقوله است، چون صنعت و فناوری اصلی‌ترین مبحث در رونق تولید است، نکته دیگر اینکه هویت هر کشوری نشات گرفته از هنر، ادبیات، تاریخی و... آن سرزمین است. اما ما در حوزه صنعت نتوانسته‌ایم مبلغ مناسبی برای توانمندی‌هایمان باشیم، به همین جهت جهاد دانشگاهی درصدد برآمد تا با برگزاری این جشنواره معرف دستاوردهای علمی این سرزمین باشد.

رشیدی در ادامه افزود: سیاست‌های راهبردی دبیرخانه دائمی جشنواره عبارت‌اند از: ایجاد هم افزایی بین توسعه فناوری ـ صنعتی و توسعه هنری کشور، مستندسازی تصویری و معرفی و نمایش فعالیت‌ها، فرهنگ‌سازی و ارتقا غرور ملی و همچنین تقویت روحیه خودباوری به ویژه در جوانان و دانشجویان.

وی در ادامه درباره اهداف جشنواره اظهار کرد: تقویت ارتباط بین فعالان حوزه فیلم و سینما با مدیران بخش‌های علمی و صاحبان صنایع کشور، فرهنگسازی و ترویج مستند سازی تصویری فعالیت‌ها و دستاوردهای علمی، کمک به تولید محتوا آموزشی در غالب فیلم و کمک به انتقال دانش تخصصی متخصصان به دانشجویان، کمک به الگو سازی و ارتقا سطح کیفی مستندات و تولیدات فیلم‌های علمی و صنعتی در کشور و در نهایت زمینه‌سازی و کمک به انتشار و پخش فیلم‌های فناوری و صنعتی ایرانی در شبکه‌های تلویزیونی داخلی و خارجی از جمله اهداف پنجمین جشنواره را شکل می‌دهد.

رشیدی به بخش‌های مختلف جشنواره‌ اشاره کرد و گفت: جشنواره فردا در سه قسمت برگزار می‌شود، قسمت اول بخش مسابقه است که در دو گروه آزاد و دانشجویی برگزار می‌شود. فیلم‌های مستند، فیلم‌های پویانمایی و گرافیک متحرک، فیلم‌های تبلیغاتی، مجموعه‌های مستند تلویزیونی در مورد صنعت و فناوری، بخش‌های موضوعی ویژه، عکس صنعتی، عکس تبلیغاتی و آثار دانشجوی حوزه‌های هستند که دو گروه آزاد و دانشجوی می‌توانند در آن رقابت کنند.

وی درباره بخش‌های جنبی این جشنواره چنین توضیح داد: نمایش‌های خارجی، تقدیر از سازمان‌ها و مراکز فناوری و صنعتی در توسعه هنر و سینما، برگزاری نمایشگاه تخصصی عکس، فناوری و صنعتی، نمایش آثار و برنامه‌های فرهنگی و ترویجی رقم می‌زند. در این نمایشگاه تخصصی مجموعه عکس‌های منتخب جشنواره در ایام برگزاری جشنواره در سالن‌های گوناگون محل برگزاری به نمایش در می‌آید. این آثار در طول سال در مراکز دانشگاهی و صنعتی کشور به نمایش درمی‌آید. 

دبیر جشنواره فیلم و عکس فناوری درباره بخش ویژه این جشنواره گفت: این بخش با همکاری و حمایت مراکز یا سازمان‌های متولی درباره یک موضوع مشخص برگزار می‌شود آثار این بخش به طور جداگانه نیز مورد بررسی و داوری قرار می‌گیرند و برنامه‌های این قسمت بسته به موضوع و نوع هماهنگی با دستگاه‌ها یا نهادهای متولی با برنامه‌هایی اختصاصی در موعد مقرر اجرا خواهد شد.

وی درباره مقررات بخش فیلم جشنواره گفت: حضور در جشنواره تابع ۱۹ قانون است. به عنوان مثال شرکت همه فیلمسازان و تهیه‌کنندگان، نهادها، مراکز و سازمان‌های دولتی و خصوصی در جشنواره آزاد است، فیلم‌های ارسالی به دوره‌های گذشته جشنواره پذیرفته نخواهند شد، زمان فیلم‌های مستند حداکثر تا ۳۰ دقیقه و زمان فیلم‌های پویانمایی و گرافیک متحرک حداکثر تا ۲۰ دقیقه باید باشد، صاحبان مجموعه‌های مستند تلویزیونی متقاضی شرکت در جشنواره قادرند حداکثر سه قسمت از یک مجموعه را برای دبیرخانه ارسال کنند، پس از راهیابی فیلم‌ها به جشنواره امکان خارج از برنامه وجود ندارد، به تمامی آثار راه یافته به جشنواره گواهی شرکت اعطا می‌شود.

دبیر جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی درباره مقررات بخش عکس هم اینگونه توضیح داد: ۱۱ شرط برای حضور در جشنواره عکس فردا اعلام شده است، شرکت در جشنواره برای تمامی هنرمندان، نهادهای دولتی و خصوصی آزاد است، محورها و موضوعات جشنواره باید در آثار مورد توجه قرار گرفته باشد، عکس‌های ارسالی در بخش‌ تک عکس صنعتی باید مستند باشد و از هر گونه دستکاری که جنبه اسنادی عکس را مخدوش کند خودداری شود، این جشنواره فضاها و فعالیت‌های صنعتی و فناوری را به رسمیت می‌شمرد. 

در ادامه این جلسه اکبر عالمی نیز اظهار کرد: اولین عکسی که در تاریخ ثبت شد در سال ۱۸۲۶گرفته شد و در آن آرزوی بشر که همان ثبت لحظه‌ها بود رنگ واقعیت به خود گرفت. این پشتوانه تاریخی به ما یادآوری می‌کند که این جشنواره اهمیت فراوانی دارد.

وی ادامه داد: عکس باید کانون توجه مخاطب باشد و نقش فیلم و عکس در رشد فناوری کشور چشمگیر است، البته عکس و فیلم خوب تنها می‌تواند توسط هنرمندان خلق شود. 

ناصر باکیده، دبیر دومین جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی فردا که در این نشست حضور داشت، اظهار کرد: خوشحالم چراغ این جشنواره هنوز روشن است و جایگاه رویدادهای که به صورت موضوعی به مضامین علمی و فرهنگی می‌پردازند در حال حاضر مغتنم است.

در بخش پایانی این مراسم بهزاد رشیدی، نامه مسعود نجفی دبیر دوره سوم و چهارم جشنواره را قرائت کرد و سپس از ناصر باکیده تقدیر به عمل آمد همچنین در پایان این برنامه از پوستر جشنواره رونمایی به عمل آمد. 

پنجمین جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی ۱۵ تا ۱۷ مهرماه در تهران برگزار خواهد شد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha