جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام رضا برنجکار مسئول انجمن کلام اسلامی حوزه

حوزه/ رئیس انجمن کلام اسلامی حوزه علمیه قم تصریح کرد: حمایت قانونی از آمرین به معروف و ناهیان از منکر باید قاطعانه باشد .

حجت الاسلام و المسلمین رضا برنجکار در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، ضمن تاکید بر لزوم حمایت قانونی از آمرین به معروف و ناهیان از منکر اظهار داشت: امر به معروف و نهی از منکر به عنوان یکی از فروع دین بسیار مورد تاکید آیات و روایات ماست و هیچ مسلمان معتقدی نمی تواند اهمیت و ضرورت آن را منکر شود.

وی افزود: اساساً یکی از فلسفه های مهم قیام سیدالشهدا(ع) هم احیای فریضه فراموش شده امر به معروف و نهی از منکر بوده و امام راحل نیز بر همین اساس نهضت و انقلاب اسلامی را علیه رژیم طاغوت به راه انداختند.

عضو هیئت علمی پردیس فارابی دانشگاه تهران همچنین گفت: آنچه مسلم است این که در اهمیت و لزوم توجه به آثار فردی و اجتماعی امر به معروف و نهی از منکر شکی نیست، منتهای مراتب حاکمیت و به خصوص قوه مقننه باید امر به معروف را به شکل قانونی تبیین و تشریح کند و گرنه از حیث شرعی در رساله ها نیز این امر مشخص شده و مشکلی ندارد و لذا ضروری است که از حیث کیفیت و تعیین جزییات این مهم مورد توجه قرار گیرد تا به این وسیله به خوبی بتوان از آمرین به معروف و ناهیان از منکر حمایت کرد.

وی تاکید کرد: از منظر فردی به عنوان یک مسلمان، شرعاً هر انسانی موظف است که امر به معروف و نهی از منکر کند، البته به شرطی که اولاً آن را به خوبی بشناسد و ثانیاً هم این که نسبت به حدود و مراتب آن اشراف داشته باشد، با این وجود لازم است که مجلس شورای اسلامی در قوانین کشور جزیی تر و دقیق تر در این خصوص وارد شود.

حجت الاسلام و المسلمین برنجکار همچنین گفت: البته در قانون اساسی اشاره مصرّحی به امر به معروف شده اما مجلس باید برای آن آیین نامه بنویسد و اگر کسی امر به معروف کرد و آسیبی از باب انجام وظیفه شرعی متوجه او شد، قانون از آن قاطعانه  حمایت کند .

وی بیان داشت: از سوی دیگر باید توجه داشت که اساساً امر به معروف و نهی از منکر همیشه مساله فردی نیست و خود حکومت هم در این باره وظیفه دارد به این معنا که دولت نباید به شکل مستقیم یا غیرمستقیم، شرایط و زمینه هایی فراهم کند که در آن منکر رخ دهد و بعد بگوید به من ربطی ندارد.

رئیس انجمن کلام اسلامی حوزه علمیه قم افزود: دولت، مجلس و قوه قضاییه هر کدام وظیفه مشخصی در این عرصه دارند و نمی توانند از زیربار این مسئولیت شانه خالی کنند، به عنوان مثال وقتی در  عرصه شهرسازی و معماری زمینه ای فراهم شود که گناه و معصیت رخ دهد، مسئولان مرتبط حق ندارند بگویند به ما مربوط نیست چرا که در جامعه اسلامی این مسایل و تاثیر آن بر کلیت فرهنگ جامعه بسیار موثر و مهم است.

وی ابراز داشت: در هر صورت آن چه مهم است این که اگر خلأ قانونی در این باره وجود دارد باید برطرف شود، اما از سویی باید اولویت نخست توجه به کارهای فرهنگی و غیرمستقیم و نیز فعالیت نهادهایی چون صدا و سیما و دیگر نهادهای تبلیغی و فرهنگی باشد.

استاد حوزه و دانشگاه گفت: به عنوان مثال وقتی در صدا و سیما در فیلم ها و سریال ها به شکل غیرمستقیم ناهنجاری ترویج داده می شود، مسلم است که تاثیرش در جامعه باقی خواهد بود و با این وجود امر به معروف و نهی از منکر سخت تر می شود.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha