پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آفریقای جنوبی

حوزه/ غالب جچی معاون وزیر علوم آفریقای جنوبی گفت: انقلاب اسلامی در خودسازی مردم آفریقای جنوبی بسیار مؤثر بود و امام خمینی(ره) کسی بود که به ما یاد داد تا چگونه با نژادپرستی و آپارتاید مبارزه کنیم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، غالب جچی معاون وزیر علوم آفریقای جنوبی با حضور در دانشگاه ادیان و مذاهب در نشستی با حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی جعفرطیاری،  ضمن ابراز خوشحالی از حضور در دانشگاه ادیان و مذاهب گفت:‌ هدف از این دیدار، توسعه و گشودن راه‌های همکاری بین دو طرف در حوزه آموزشی هست. این دیدار در راستای دیدار وزرای علوم دو کشور ایران و‌ آفریقای جنوبی با اهداف آموزشی صورت گرفته است و وزیر علوم آفریقای جنوبی مشتاق گسترش این همکاری‌ها است.

 

وی در ادامه گفت: در آفریقا 26 دانشگاه فعال است که بخشی از آن‌ها در حوزه مطالعات دینی فعال هستند. قانون اساسی آفریقای جنوبی مهم‌ترین سند هم‌زیستی مسالمت‌آمیز ادیان مختلف است.

 

غالب جچی هم‌چنین گفت: انقلاب اسلامی در خودسازی مردم آفریقای جنوبی بسیار مؤثر بود و امام خمینی کسی بود که با ما یاد داد تا چگونه با نژادپرستی و آپارتاید مبارزه کنیم. ما با ارزش‌های شیعه آشنا هستیم و ما دنیا را بدون شیعه نمی‌توانیم تصور کنیم. البته کسانی هستند که مایل نیستند چنین باشد. هرکدام از مکاتب اسلام اعتدالی و اسلام تکفیری می‌توانند مکتبی باشند ولی هدف ما رسیدن به برابری فرق مختلف در اسلام است.

 

وی هم‌چنین گفت: تنها یک درصد از جمعیت 55 میلیونی آفریقای جنوبی مسلمان هستند و درصد بسیار کمی نیز شیعه هستند. در آفریقای جنوبی دو مسجد شیعی فعال است اما مهم این است که شیعه و سنی بتوانند با یکدیگر در کشور ما زندگی کنند. ما عضو مجموعه‌ای هستیم که مرکز آن در امان پایتخت اردن است. آموزش امام جماعت‌ها برای ما بسیار مهم است. آن‌ها در دانشگاه آموزش نمی‌بینند بلکه در نظام مدرسه آموزش می‌بینند. آن‌ها فقط یک خوانش از اسلام را می‌آموزند و به وزارتخانه برای تأیید صلاحیت معرفی می‌شوند. برای ما مهم است که مواد درسی آن‌ها با اهداف ما یعنی هم‌زیستی سازگار است یا نه.

 

معاون وزیر علوم آفریقای جنوبی در ادامه گفت: سخن رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب مبنی بر این‌که باید فضای باز و قلب گشاده‌ای برای ارتباط ادیان وجود داشته باشد برای من بسیار خوشحال‌کننده است؛ چون گفت‌وگوهای بین‌ادیانی بسیار حائز اهمیت است. ما دوست داریم شاهد تحصیل دانشجویان آفریقای جنوبی در ایران در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری باشیم.

 

وی گفت: وقتی از وحدت مذاهب صحبت می‌کنیم باید مبنای‌مان صداقت باشد. بنابراین برای یک درصد شیعه ما خیلی مهم است که در آینده کشور ما نقش داشته باشند. این هدف ما از این سفر است تا با دانشگاه‌های هم‌سو آشنا شویم و با فرصت‌های مطالعاتی آن‌ها آشنا شویم و آن‌ها را در اختیار دانشجویان‌مان قرار دهیم.

 

در این دیدار جمعی از مدیران و معاونان دانشگاه از جمله حجت‌الاسلام والمسلمین فرهودی رئیس دانشکده عرفان، دکتر احمدرضا مفتاح رئیس دانشکده ادیان و مهدی صالحی مدیر امور بین‌الملل و همکاری‌های علمی دانشگاه ادیان و مذاهب نیز حضور داشتند.

در پایان لوح ویژه دانشگاه ادیان و مذاهب به جناب آقای غالب جچی اهدا شد و میهمانان از کتابخانه تخصصی ادیان و مذاهب بازدید به عمل آوردند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha