جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
شبکه های اجتماعی

حوزه/ مدیر مدرسه علمیه آیت‌الله معصومی همدان گفت: رسانه‌های اجتماعی درحال جایگزین شدن رسانه‌های جمعی هستند که اگر سازمان‌های خبری این واقعیت را درک نکنند، به زودی حذف خواهند شد.

حجت‌الاسلام خزایی، مدیر مدرسه علمیه آیت‌الله آخوند معصومی همدانی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در همدان، اظهار کرد: ظهور اینترنت هرچند فعالیت‌های رسانه‌های تصویری و مکتوب را آسان و سریع کرد، اما ایجاد شبکه های اجتماعی منجر شد که کم کم نقش رسانه‌های سنتی و پیشین کمرنگ شود.

وی ادامه داد: رسانه‌های جمعی مانند رادیو، تلویزیون، مطبوعات و خبرگزاری‌ها که محصولات و تولیدات آنها زمانی تنها خوراک مخاطبان بود، اما اکنون رقیب سرسختی مانند شبکه‌های اجتماعی پیدا کرده‌اند که در سریع‌ترین زمان اطلاعات مورد نیاز مخاطبان را تأمین ‌می‌کنند.

وی با بیان اینکه اطلاعات این شبکه‌ها در برخی موارد به دلیل کنترل کمتر، موثق‌تر و جزیی‌تر در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد، افزود: کارکرد شبکه‌ها و رسانه‌های اجتماعی مانند فیس بوک، توییتر و ... به حدی است که حتی رسانه‌های سنتی برای ادامه فعالیت‌های خود از این شبکه‌ها برای ارائه محصولات خود به مخاطبان بهره می‌گیرند.

 

تفاوت رسانه‌های اجتماعی و رسانه‌های جمعی

حجت‌الاسلام خزایی خاطرنشان کرد: رسانه‌های اجتماعی امروزه عامل تحولات و تغییرات در عصر حاضر محسوب می‌شوند؛ رسانه‌هایی که به نظر می‌رسد، قرار است تا جا پای رسانه‌های جمعی بگذراند چراکه جنس مخاطبان این رسانه‌ها مخاطب منفعل نیست بلکه جنس آنها کاربران تولید محتوا است.

وی اضافه کرد: امروزه شاهدیم که مخاطب در رسانه‌های اجتماعی حضور بیشتر  و تعاملات سریع‌تری نسبت به رسانه‌های جمعی دارند؛ سرعت و شتاب اخبار به نحوی گسترش یافته که دیگر مخاطب تحمل و صبر دریافت باتأخیر اخبار را ندارد و به دنبال اخبار لحظه‌ای و پوشش همه جانبه است.

مدیر مدرسه علمیه آیت‌الله معصومی همدان تشریح کرد: این عامل باعث شده تا به دلیل جذب بالای مخاطب در رسانه‌های اجتماعی و نفوذ بالا در کاربران، به مرور تأثیرگذاری رسانه‌های اجتماعی نسبت به رسانه‌های جمعی بیشتر شود.

حجت‌الاسلام خزایی بیان کرد: نکته حائز اهمیت این است که کاربران در رسانه‌های اجتماعی دروازه‌بان یا گزینشگر نیستند بلکه آنها بازیکنانی ثابت در میدان مسابقه به شمار می‌روند.

وی اذعان کرد: رسانه‌های اجتماعی و رسانه‌های جمعی از نظر فعالیت باهم متفاوت هستند هرچند در نگاه نخست شاید اینگونه تصور نشود، اما با کمی تأمل در ویژگی‌های آنها به تفاوت فعالیت آن پی خواهیم برد.

حجت‌الاسلام خزایی تأکید کرد: این در حالی است که بیشتر کارشناسان و کابران فکر می‌کنند که تعریف رسانه‌های اجتماعی و شبکه اجتماعی یکی است، اما این ذهنیت اشتباه است در نهایت باعث سردرگمی عملی فعالیت‌ها می‌شود.

وی ادامه داد: شبکه‌های اجتماعی بخشی از رسانه‌های اجتماعی هستند، به بیانی دیگر رسانه‌های اجتماعی درواقع یک استراتژی برای دستیابی به گروه خاصی از مردم است، درحالی که شبکه‌های اجتماعی یک ابزار برای اتصال با مردم است.

مدیر مدرسه علمیه آیت‌الله معصومی همدانی عنوان کرد: با این حال امروز فیس بوک، توییتر و گوکل پلاس قابلیت‌ها و ویژگی‌های شبکه‌ها و رسانه‌های اجتماعی را باهم دارند و درواقع این دلیل سردرگمی بین این دو است.

 

رسانه‌های اجتماعی درحال جوش وخروش هستند

وی اظهار کرد: آنچه مسلم است، رسانه‌های اجتماعی درحال جوش خروش از طریق محتوا هستند و شاهد پویایی هستیم که کاربران آنها را خلق می‌کنند، بنابراین سرمایه اجتماعی در سانه‌های اجتماعی وجود دارد که هر رسانه، سازمان و دولتی به دنبال استفاده از ان است.

مدیر مدرسه علمیه آیت‌الله معصومی همدانی با بیان اینکه در این بین اخلاق رسانه‌ای مطرح است، افزود:  رسانه‌های اجتماعی درحال جایگزین شدن رسانه‌های جمعی هستند که اگر سازمان‌های خبری این واقعیت را درک نکنند، به زودی حذف خواهند شد.

وی اضافه کرد: باید به زودی با این رسانه‌ها همگام شوند و آن را به خدمت بگیرند و نباید چشممان را بر روی محتوای تولیدی این رسانه‌ها که افکار عمومی مردم هستند، ببندیم.

حجت‌الاسلام خزایی در ادامه سخنان خود درباره فضای مجازی و لزوم بهره‌گیری طلاب از آن در ابلاغ پیام دین مبین اسلام، گفت: اگر تا دیروز تبلیغ صرفا از سوی یک طلبه‌ای که حداقل ده سال تحصیل کرده، انجام می‌شداما امروز شاهد آن هستیم که عده‌ای تنها ظرف دو سال تحت تأثی القائاتی به نام دین قرار می‌گیرند و پس از ان دنیا را به آتش می‌کشند.

وی تصریح کرد:بخش زیادی از جذب نیروها از سوی فرقه‌های باطل از سوی فضای مجازی انجام می‌شود، اگر مدارس علمیه و طلاب برنامه‌ریزی مناسبی نسبت به فعالیت در فضای مجازی نداشته باشند، از میدان عقب خواهند ماند.

مدیر مدرسه علمیه آیت‌الله معصومی همدانی افزود: رهبر انقلاب بارها بر حضور جدی طلاب در فضای مجازی به ویژه در بحث تبیلغ و آشنایی طلاب به عنوان مبلغان دینی با شبکه‌های اجتماعی و سواد رسانه‌ای تأکید داشتند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha