سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
شبکه جاسوسی

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

واجا بزرگ‌ترین شبکه جاسوسی آمریکا در جهان را منهدم کرد

مدیرکل ضدجاسوسی وزارت اطلاعات از نخستین ضربه جهانی به شبکه جاسوسی آمریکا در بستر سایبری با محوریت وزارت اطلاعات خبر داد.این مقام ارشد اطلاعاتی گفت: در حمله اخیر وزارت اطلاعات و متحدان جهانی‌اش، شبکه جاسوسی آمریکا متشکل از جاسوسان حرفه‌ای CIA متحمل ضربه شدیدی شدند.مدیرکل ضدجاسوسی وزارت اطلاعات افزود: به سامانه امن آمریکایی‌ها برای جاسوسی در فضای سایبر نفوذ کردیم و توانستیم جاسوس‌ها را از طریق نفوذ به این فضا شناسایی کنیم.این مقام وزارت اطلاعات با بیان اینکه فضای سایبری، بیشترین فضایی است که آمریکا از آن علیه کشورمان استفاده می‌کند، افزود: آمریکایی‌ها علاوه بر حملات سایبری از فضای سایبر برای ارتباط با جاسوسان خود در سراسر جهان استفاده می‌کنند.به گفته وی، آمریکایی‌ها برای برقراری ارتباط امن با جاسوسانشان در دنیا از پوشش سایت‌ها استفاده می‌کردند؛ سایتی که در ظاهر مربوط به بهداشت، سلامت و ورزش بود با رمزی به سیستم امن ارتباطی آنان متصل می‌شد.مدیرکل ضدجاسوسی وزارت اطلاعات با اشاره به اینکه شناسایی این جاسوسان تنها محدود به ایران نبوده است، گفت: افرادی که شناسایی شده‌اند ایرانیانی بودند که در داخل کشور خائنانه و با آگاهی برای CIA فعالیت می‌کردند.این مقام ارشد اطلاعاتی تصریح کرد: آنها وقتی متوجه ضربه وزارت اطلاعات شدند، در فراخوانی جهانی افرادشان را از سراسر دنیا جمع‌آوری کردند.مدیرکل ضدجاسوسی وزارت اطلاعات با بیان اینکه آمریکا شبکه‌ جاسوسی‌اش را در کل دنیا از دست داده و این شبکه منهدم شده است، گفت: حوزه‌های دسترسی جاسوسان مرتبط با CIA، صنعتی، نظامی، سایبری، اقتصادی و زیرساختی بوده است. وسعت و عمق اقدامات این جواسیس در حدی بود که پس از دستگیری در کشور‌های مختلف جهان اعدام شدند. در همین راستا بود که آمریکایی‌ها احساس خطر کردند و به خاطر همین هم تصمیم گرفتند که یک فراخوان جهانی برای خنثی‌سازی این فضاحت اطلاعاتی انجام دهند، لذا از ورژن جدیدی استفاده کردند تا عناصر آن‌ها بطور کامل از بین نروند و در اسرع وقت جاسوس‌های خود را به کشور‌های دیگر فراخواندند و از سرزمین‌های محل فعالیت و میدان جاسوسی دور کردند. یاهو نیوز در گزارشی که بطور محرمانه از ۱۱ مقام و جاسوس ارشد آمریکایی گرفته بود آورد که شکست‌های متوالی و همزمان برای این سیستم ارتباطی، سبب ایجاد مشکلات سیستماتیک برای آژانس شد و از اولین رخنه‌ها، «آبشاری از اثرات که به بیرون جاری می‌شد» به وجود آمد. بخشی از مشکلات تلاش برای فهمیدن مرتبه‌ها (لایه های) دوم و سوم اثرات مذکور بود. اختلال جدی در فعالیت شبکه مویرگی آمریکایی‌ها در سطح جهان پایان کار نبود. سربازان گمنان امام زمان (عج) در معاونت ضد جاسوسی با رها نکردن باند‌های مخوف جاسوسی آمریکایی‌ها و نفوذ در شبکه‌های جاسوسی و اشراف بر افسران آمریکایی روش‌های جدید جاسوسی سازمان «CIA» را شناسایی و تحت تعقیب و اشراف قرار دادند. در این راستا سرنخ‌های تازه‌ای کشف شد که بزودی اطلاعات تکمیلی از جزئیات آن اعلام خواهد شد.

 

" ملت " انگلیس را به زانو درآورد

انگلیس برای پیشگیری از ادامه پرونده شکایت 1.6 میلیارد دلاری بانک ملت ایران از دولت این کشور به دلیل اعمال محدودیت های غیرقانونی، با پرداخت غرامت به این بانک ایرانی موافقت کرد.تارنمای خبری بلومبرگ گزارش داد که دولت انگلیس برای پیشگیری از شروع جلسات دادگاهی که برای دولت این کشور «هزینه بر و خجالت آور» خواهد بود، برای حل و فصل این پرونده با بانک ملت ایران به توافق رسیده است.شرکت حقوقی «زایوالا و شرکا» مستقر در لندن که وکالت بانک ملت را به عهده داشت در بیانیه ای این خبر را اعلام کرد، اما از میزان مبلغ موافقت شده برای پرداخت به این بانک سخنی نگفت.بانک ملت از وزارت خزانه داری انگلیس به دلیل ممنوع کردن فعالیت های بانکی اش در بخش مالی این کشور شکایت کرده بود. دولت انگلیس تاکنون ۳۵ میلیون پوند برای دفاع از خود هزینه کرده اما از بیم شکست در این پرونده حقوقی، به پرداخت غرامت رضایت داده است.وزارت خزانه داری انگلیس در سال ۲۰۰۹ بانک ملت را به اتهام آنچه «مشارکت در برنامه هسته ای ایران» خوانده شد، در فهرست تحریم های خود قرار داد.بانک ملت علیه وزارت خزانه داری انگلیس شکایت کرد و در نهایت در سال ۲۰۱۳ دادگاه عالی انگلیس به نفع این بانک حکم صادر و اعلام کرد که تحریم بانک ملت غیرقانونی بوده است.در پی این حکم، بانک ملت ایران به دلیل خسارت های سنگین وارد شده به آن به دلیل تحریم های دولت انگلیس، از وزارت خزانه داری این کشور شکایت کرده و خواستار پرداخت غرامت ۱.۶ میلیارد دلاری شد.

 

BBC، ایران را یکپارچه متحد کرد

BBC عکس‌هایی علیه ایران در مورد حمله به نفت کش‌های ژاپنی در دریای عمان منتشر کرده و مدعی شده که سپاه پاسداران در این حمله نقش داشته است. کامنت های کاربران زیر این پست اینستاگرامی خواندنی است. پس از انفجار نفکتش‌ها در دریای عمان در هفته گذشته و همزمان با سفر نخست وزیر ژاپن به ایران، آمریکایی‌ها تمام تلاش خودشان را به کار گرفتند تا ایران را مقصر این خرابکاری‌ها جلوه دهند.این درحالی است که مقامات ایرانی این موضوع را به شدت تکذیب کردند و حتی «یوتاداکاتا دا»، رئیس شرکت کشتیرانی ژاپنی که نفکتش آن در دریای عمان دچار حادثه شد عنوان کرد: که هیچ احتمالی مبنی بر حمله ایران وجود نداشته است.اما به تازگی وزارت دفاع آمریکا عکس‌هایی را منتشر کرده که بدون هیچ سندی، آنها را به یک عملیات خرابکاری توسط ایران نسبت داده  و نوک پیکان اتهام را به سمت نیروهای امنیتی ایران نشانه رفته است. BBC فارسی نیز به بازنشر این ادعای آمریکایی‌ها پرداخته اما با واکنش‌هایی متنوعی روبرو شده است. کاربران ذیل این مطلب اینستاگرام بی‌بی‌سی فارسی فارغ از هر دید و گرایشی این موضوع را به سخره گرفتند و این رسانه را مورد انتقاد قرار دادند.

 

ایران پاسخ مشت های سنگین آمریکا را روی رینگ داد

نشریه «آتلانتیک» با اشاره به تحولات اخیر منطقه و برنامه هسته‌ای ایران، نوشته است جمهوری اسلامی ایران بالأخره در حال به کارگیری گزینه‌های خود برای پاسخ به فشارهای آمریکاست.«کتی گیلسینان» نویسنده این گزارش، خروج آمریکا از برجام، تحریم‌ها و تهدیدات واشنگتن علیه تهران را «مشت‌زنی» آمریکا به ایران توصیف کرده و نوشته است: «حالا، ایران هم دارد با مشت زدن پاسخ می‌دهد.»آتلانتیک به اظهارات «بهروز کمالوندی» سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران اشاره کرده است که اعلام کرد ایران غنی‌سازی اورانیوم را تسریع کرده و ذخایر اورانیوم ۳.۶۷ درصد ایران تا روز ۶ تیر ماه از سقف معین‌شده در برجام عبور می‌کند. این نشریه حوادث اخیر در منطقه از جمله انفجار چند نفتکش، هدف قرار گرفتن پهپادهای آمریکا در منطقه و حملات تلافی‌جویانه انقلابیون یمن به عربستان سعودی را به ایران نسبت داده است.این گزارش می‌افزاید: «اگر مفروض دولت [آمریکا] این بود که کارزار "فشار حداکثری" ایرانی‌ها را به تسلیم وامی‌دارد و هیچ هزینه‌ای هم برای ایالات متحده و متحدانش به بار نمی‌آورد، حالا ثابت شده که آن مفروض اشتباه بوده است. هرچند هر دو طرف هرگونه میل به درگیری را رد می‌کنند، اما در عین حال هر دو طرف در حال تشدید تنش هستند.»گیلسینان با بیان اینکه «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا تشدید تنش در منطقه را نشانه موفقیت راهبرد ایالات متحده در قبال ایران توصیف کرده، نوشته است: «کارزار تحریم‌ها در آسیب زدن به اقتصاد ایران موفق بوده، اما تا الان نتوانسته ایرانی‌ها را برای بحث درباره خواسته‌های واشنگتن پای میز بیاورد؛ یکی از این خواسته‌ها، توقف همین فعالیت‌های ثبات‌زدایی است که دولت در چند هفته اخیر به ایران نسبت داده است.»نویسنده این مطلب با بیان اینکه «ایران هنوز جا برای تشدید بیشتر دارد»، نوشته است که گام‌های هسته‌ای ایران تاکنون نسبتا جزئی بوده‌اند و جمهوری اسلامی ایران می‌تواند گزینه‌های بزرگتری از جمله خروج کامل از توافق هسته‌ای را در دستور کار قرار دهد. به عقیده آتلانتیک، هدف از گام‌هایی که تاکنون برداشته‌شده، افزایش توان «چانه‌زنی» است.«علی آلفونه» عضو ارشد اندیشکده واشنگتن با بیان اینکه از منظر ایران میان جنگ اقتصادی و نظامی تفاوتی وجود ندارد، نوشته است تهران با اعمال فشار به طرف مقابل، «امیدوار است که رئیس‌جمهور [دونالد] ترامپ، که عموما به درگیر کردن ایالات متحده در جنگ‌های خاورمیانه بی‌میل است، هزینه "کارزار فشار حداکثری" علیه تهران را دریابد و رویکرد خود را تغییر دهد.»آتلانتیک با استناد به گزارش سال ۲۰۱۷ دفتر اطلاعات نیروی دریایی ایالات متحده، نوشته است که ایران برای تحقق هدف فوق، «توانمندی‌های فراوانی در اختیار دارد» که مقابله فوری با نیروهای مهاجم با استفاده از جغرافیای تنگه هرمز یکی از آن‌هاست.

 

تهران-مسکو توافق هسته ای امضاء کردند

وزیر نیرو با بیان اینکه اراده سیاسی ایران و روسیه مبتنی بر ادامه فعالیت‌های مشترک در زمینه انرژی است، گفت: همکاری‌های مربوط به آب بعد از ۴ سال بین ایران و روسیه از سر گرفته می‌شود.رضا اردکانیان افزود: در زمینه مربوط به انرژی نیز اجرای توافقات مربوط به واحدهای 2 و 3 نیروگاه اتمی بوشهر مورد تأکید قرار گرفت و کار به‌نحو مناسبی در حال پیشرفت است.اردکانیان با بیان اینکه در حوزه نفت و گاز نیز روز گذشته توافقات خوبی میان وزارت نفت و وزارت انرژی روسیه صورت گرفت، گفت: با توجه به شرایط فعلی می‌توان مجموع مذاکرات را اراده سیاسی رهبران 2 کشور برای ادامه فعالیت‌ها در زمینه انرژی تلقی کرد.وزیر نیرو اظهار داشت: همچنین در این اجلاس ما پس از 4 سال توقف در زمینه همکاری‌های مربوط به آب در کارگروه مربوط به این موضوع زمینه‌هایی را برای همکاری مشترک چه در زمینه انتقال تکنولوژی و چه استفاده از ظرفیت‌های خدمات فنی و مهندسی آغاز کردیم و امیدواریم تا اجلاس بعدی نتایج این پروژه‌ها قابل گزارش باشد.

 

شمخانی برای باج خواهی اقتصادی ترامپ فراخوان داد

علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشور عنوان کرد: امیدواریم این نشست برای درک بیشتر به منظور برقراری صلح و امنیت در جهان منجر شود.شمخانی گفت: بی تردید رابطه متقابل و مکمل بین توسعه پایدار و امنیت پایدار برقرار است، لازمه توسعه سیاسی،‌اجتماعی، اقتصادی و برقراری امنیت پایدار، توسعه همه جانبه و فراگیر است.وی افزود: جنگ جدید ابعاد و پیامدهایی به مراتب خطرناک‌تر از جنگ نظامی دارد و به جای اینکه توسعه علم و فناوری به صلح و رفاه مردم تبدیل شود، موجب افزایش تهدیدات نوین شده است. این جنگ جدید مرز زمینی، هوایی و دریایی ندارد. یک ویروس نرم افزاری می‌تواند کار بمب اتم را انجام دهد. بیش از یک دهه قبل آمریکا و رژیم صهیونیستی اسرائیل مبادرت به استفاده از ویروس استاکس نت در تاسیسات هسته‌ای ایران کردند.شمخانی بیان کرد: امروز ابزارهای جدید جنگ در کنار سلاح‌های متعارف و نامتعارف در اختیار جنگ طلبان قرار گرفته است. شمخانی تأکید کرد: لازم است کشورهای مستقل جهان با ایجاد سازوکارهای چندجانبه در مقابل این هیولای وحشی ایستادگی کنند و آن را متوقف و سلطه آمریکا بر نظام مالی جهانی در یک دوره میان مدت را بشکنند. شمخانی همچنین چند پیشنهاد را برای مقابله با تهدیدات ترکیبی که امنیت ملی، ثبات و توسعه کشورها را از سوی آمریکا مورد هدف قرار داده، مطرح کرد: تلاش مشترک برای آزادسازی اقتصاد جهانی از انحصار دلار و ایجاد استقلال در نظام پولی و بانکی جهانی خارج از سیطره آمریکا؛ ایستادگی در برابر دخالت، زورگویی، باج خواهی اقتصادی آمریکا به منظور استقرار صلح و امنیت بین‌الملل؛ به رسمیت نشاختن و مقابله با تحریم‌های فراسرزمینی دولت آمریکا علیه کشورها با برگزاری نشستی بین المللی با حضور تمامی کشورهایی که با تحریم‌های یکجانبه آمریکا مخالفند و ایجاد سازوکار دائمی برای مقابله با آن؛ کمک مشترک به کشورهایی که در معرض تهاجم تهدیدات نوین امنیتی قرار می‌گیرند، به خصوص در شرایط فعلی کمک به دولت قانونی آقای مادورو در ونزوئلا در برابر مداخلات براندازانه‌ دولت آمریکا.

 

اروپا اتهام نفتی علیه تهران را رد کرد

وزیران امورخارجه اتحادیه اروپا که برای برگزاری نشست شورای اروپا در لوکزامبورگ گرد هم جمع شده‌اند به‌طور جدی خواستار تحقیقات مستقل سازمان ملل درباره حادثه روز پنج‌شنبه در دریای عمان و ارائه شواهد بیشتر در این زمینه هستند.ایندیپندنت نوشت: وزیران امورخارجه اتحادیه اروپا از اتهامات آمریکا مبنی بر اینکه ایران عامل حمله به دو نفتکش در دریای عمان بوده است، متقاعد نشده‌اند. از این رو به نظر می‌آید انگلیس در حمایت‌های خود از موضع دولت ترامپ در رابطه با این حمله تنها مانده است.وزیر امورخارجه یکی از کشورهای اروپایی در این نشست قصه آمریکا در ماه‌های منتهی به حمله به عراق را یادآور شد که در آن واشنگتن با سو استفاده از اطلاعات زمینه را برای اقدام نظامی علیه عراق فراهم کرد.هایکو ماس خاطر نشان کرد: ما از یافته‌های سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا و انگلیس مطلعیم و در حال مقایسه آن با اطلاعات خودمان هستیم. من فکر می‌کنم که باید در ارزیابی این مسئله بسیار بسیار با دقت باشید.وب سایت فوکوس آنلاین نیز امروز از عدم موافقت اروپایی‌ها با ادعاهای آمریکا خبر داده بود.پنج‌شنبه گذشته دو نفتکش در دریای عمان که یکی متعلق به ژاپن و دیگری متعلق به نروژ است دچار حریق شدند.مایک پمپئو وزیر امورخارجه آمریکا ساعاتی پس از وقوع این حادثه مدعی شد که ایران عامل حمله بوده است. همچنین وزارت دفاع آمریکا ویدئویی نامعتبر منتشر کرد و مدعی شد که در این ویدئو قایق‌های متعلق به ایران دیده می‌شوند که به نفتکش‌ها در دریای عمان نزدیک شده‌اند.این ادعاها در حالی مطرح می‌شود که تاکنون هیچ مرجع بین‌المللی معتبری دست داشتن ایران در حادثه حمله به نفتکش‌ها در دریای عمان را تأیید نکرده است.

 

"میچ" مُچِ ترامپ و سنا را برای ایران باز کرد

رهبر اکثریت جمهوریخواه در مجلس سنای آمریکا گفت: نه ترامپ و نه مجلس سنا، به دنبال درگیری با ایران نیستیم.«میچ مک‌کانل» رهبر اکثریت جمهوریخواه در مجلس سنای آمریکا امروز سه شنبه در نشست گروهی متشکل از نمایندگان هر دو حزب کنگره آمریکا با «مایک پامپئو» وزیر خارجه این کشور در خصوص آخرین تحولات مربوط به ایران گفت: آمریکا به دنبال درگیری با ایران نیست. رهبر اکثریت جمهوریخواه در مجلس سنای آمریکا در این نشست ادامه داد: رئیس‌جمهور گفته دنبال درگیری با ایران نیست، سنا هم این را نمی‌خواهد. استقرار نظامی تدافعی به ما کمک خواهد کرد تا از منافع آمریکا در منطقه حمایت کنیم.

 

کمیته حقیقت یاب مقصر سیل دروازه قرآن را اعلام کرد

کمیته حقیقت‌یاب شورای شهر شیراز در خصوص سهم دستگاه‌های اجرایی در وقوع سیل دروازه قرآن نتیجه بررسی‌ها را اعلام کرد که شهرداری بیشترین سهم را در بروز این حادثه داشته است.عبدالرزاق موسوی رئیس کمیته حقیقت‌یاب شورای شهر شیراز اظهار داشت: صرف نظر از عوامل طبیعی، بررسی سهم عوامل انسانی- مدیریتی تاثیرگذار و دستگاه‌های اجرایی در وقوع و تشدید سیل و افزایش خسارات و تلفات ناشی از آن شناسایی شده که با در نظر گرفتن میزان تاثیر و بازه زمانی اقدام یا عدم اقدام موثر، با تعیین وزن به هر کدام از مجموعه‌ها امتیازدهی شده است.نتایج این بررسی ها بدین شرح است: شهرداری 54 درصد،استانداری فارس 6 درصد،وزارت نیرو استان فارس 8.5 درصد،راه و شهرسازی استان 11 درصد،سازمان مدیریت بحران کشور 2 درصد، سازمان برنامه و بودجه کشور ۲ درصد، نیروی انتظامی استان فارس 5 درصد، اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس ۳ درصد، شرکت آبفا شیراز ۱.۵ درصد، اداره کل هواشناسی فارس ۴ درصد و رانندگان خودروها و عابران پیاده حاضر در محل ۳ درصد در وقوع سیل دروازه قرآن شیراز سهم داشتند.

 

پمپئو حرف آخر را در لفافه زد

«مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا بار دیگر تصریح کرد «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا به دنبال جنگ با ایران نیست. پامپئو بعد از برگزاری نشستی در مقر ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا گفت: «هدف دولت آمریکا «مهار ایران» و محافظت از منافع آمریکا در منطقه است. او خاطرنشان کرد با ژنرال «کنت مک‌کینزی»، فرمانده نیرو‌های تروریستی سنت‌کام و اعضای تیم او جلسه داشته است. وزیر خارجه آمریکا گفت: «هدف بازدید من این بود که به اینجا بیایم و مطمئن شوم که وزارت خارجه و وزارت دفاع آمریکا در خصوص طیف وسیعی از مسائل با هم هماهنگی کامل دارند، درباره تنش‌های ادامه‌دار در خلیج [فارس]گفتگو کردیم، اما در خصوص مسائل بسیار گسترده‌تر هم بحث کردیم.»وزیر خارجه آمریکا تصریح کرد مسئله ایران یکی از مسائلی بوده که حاضران در خصوص آن صحبت کرده‌اند. او گفت: همان‌طور که گفتم درباره چالش‌ها درباره ایران صحبت کردیم.

 

بولتون به «باج‌خواهی هسته‌ای» تهران "نه" گفت

«جان بولتون» مشاور امنیت ملی آمریکا به اقدام جدید ایران برای کاهش تعهدات هسته‌ای خود تحت برنامه جامع اقدام مشترک واکنش نشان داد.جان بولتون گفت: طرح‌های ایران برای غنی‌سازی اورانیوم «باج‌خواهی هسته‌ای» بوده و باید با افزایش فشار‌های بین‌المللی پاسخ داده شود.«بهروز کمالوندی»، سخنگوی سازمان انرژی اتمی در نشستی خبری در محل تاسیسات آب سنگین اراک (خنداب) تصریح کرد که با شتاب گرفتن روند تولید اورانیوم غنی‌شده ۳.۶۷ درصد، ذخایر اورانیوم غنی‌شده کشور نهایتا تا ششم تیر از سقف ۳۰۰ کیلو عبور خواهد کرد.

 

مرکل ایران را تهدید کرد

«آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان در جریان کنفرانس خبری مشترک با «ولودمیر زلنسکی» همتای اوکراینی خود به طیفی از مسایل در ارتباط با روابط دو جانبه و نیز به تمامیت ارضی اوکراین در پی توافق مینسک اشاره کرد. وی همچنین گفت که عدم پایبندی به توافق هسته‌ای پیامدهایی را برای ایران به همراه خواهد داشت.مرکل در ادامه با اشاره به موضع‌گیری اخیر «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان درباره پایبندی ایران به تعهداتش در زمینه توافق هسته‌ای (برجام) هم گفت که همچنان از پایبندی ایران به توافق هسته‌ای حمایت می‌شود و در غیر این صورت اقدام ایران دارای پیامد خواهد بود.سخنگوی سازمان انرژی اتمی در نشستی خبری در محل تاسیسات آب سنگین اراک (خنداب) تصریح کرد که با شتاب گرفتن روند تولید اورانیوم غنی‌شده ۳.۶۷ درصد، ذخایر اورانیوم غنی‌شده کشور نهایتاً تا ششم تیر از سقف ۳۰۰ کیلو عبور خواهد کرد.

 

ثبت احوال به کارت های ملی قدیم مهر ابطال زد

 سیف الله ابوترابی گفت: سازمان ثبت احوال با ۲۰۰ هزار نقطه در کشور ارتباط آن لاین دارد و استعلام هویت افراد انجام می‌شود.وی با اشاره به اینکه از اول فروردین ماه تمامی کارتهای ملی از درجه اعتبار خارج شد، گفت: این موضوع مصوبه هیأت وزیران بود که البته ما باز هم وقت اضافی به هموطنان دادیم اما عملاً از ابتدای خردادماه تمامی خدمات در دستگاه‌های اجرایی کشور فقط باکارت ملی هوشمند انجام می‌شود و البته افرادی که هنوز کارت هوشمند خود را دریافت نکرده اند با رسید کارت هوشمند می توانند خدمت بگیرند.معاون سازمان ثبت احوال تاکید کرد: با توجه به اینکه خدمات فقط با کارت هوشمند انجام میشود به همین دلیل از هموطنان میخواهیم که برای ثبت نام کارت به ۱۲ هزار دفتر پیشخوان مراجعه کنند در غیر اینصورت با مشکل مواجه خواهند شد.ابوترابی با اشاره به اینکه در حال حاضر برای بیش از ۴۵ میلیون و ۶۲۵ نفر کارت هوشمند صادر شده است افزود: همچنین یک میلیون و ۳ هزار و ۷۷۵ کارت در دفاتر پیشخوان و پست از چند سال قبل موجود است اما کسی برای دریافت آن مراجعه نکرده است.سخنگوی سازمان ثبت احوال گفت: کارتهای ملی قدیم فقط برای هموطنان خارج از کشور اعتبار دارد.

 

زنگ هشدار برای زنگنه به صدا در آمد

حواشی وزارت نفت در هفته‌های اخیر به اوج خود رسیده است؛ از تأیید وجود دستگاه کارتخوان در دفتر وزیر نفت از سوی وزارت اطلاعات تا کلید خوردن استیضاح بیژن زنگنه در مجلس و اکنون هم اخبار جسته گریخته درباره تذکر حسن‌روحانی به زنگنه در جلسه هیات دولت. نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس با بیان این‌که برخی اخبار از انتقاد روحانی به زنگنه در جلسه هیات دولت به دلیل ضعف عملکرد وزیر نفت حکایت دارد، حتی از انتخاب گزینه جانشینی زنگنه هم خبر داده بود. سخنان این نماینده مجلس را علی ربیعی، سخنگوی دولت به طور تلویحی رد کرد و بگومگوی وزرا و رئیس‌جمهور را امری عادی دانست. دیروز هم زنگنه گفت اختلافی با روحانی ندارد. این در حالی است که ابوالفضل ابوترابی، نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس شورای اسلامی، با بیان درگیری لفظی حسن روحانی و زنگنه در حاشیه جلسه هیات دولت گفت: در این نشست روحانی به دلیل ضعف عملکرد زنگنه به وی انتقاد کرده و از این‌که وزارت نفت در شرایط فعلی در زمینه صادرات نفت و گاز تدبیر لازم را ندارد انتقاد شدیدی مطرح کرده است.امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی، عضو هیأت رئیسه کمیسیون مجلس شورای اسلامی در خصوص عملکرد وزارت نفت برای دور زدن تحریم‌ها و فروش نفت ایران گفت: به نظر می‌رسد مسؤولان وزارت نفت در دولت یازدهم و دوازدهم توانایی دور زدن تحریم‌ها و فروش نفت را در سطح دولت‌های نهم و دهم ندارند. وی افزود: با این حال نمایندگان مجلس بارها اعتراض خود در این خصوص را به وزارت نفت اعلام کرده‌اند ولی هر بار مسؤولان این وزارتخانه و دیگر مسؤولان دولتی بهانه‌های واهی برای این امر می‌آورند. این عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: با توجه به ظرفیت‌های بازار جهانی و مؤلفه‌هایی که در وزارت نفت وجود دارد، به راحتی امکان فروش نفت ایران وجود دارد ولی متاسفانه عزم و اراده جدی برای این کار در مجموعه دولت وجود ندارد.

 

مورگان به واکنش برجامی ایران پشت کرد

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با تکرار ادعاهای دولت آمریکا علیه ایران به تصمیم ایران برای عبور از سطح تعیین شده برای تولید اورانیوم غنی‌ شده واکنش نشان داد. مورگان اورتاگوس گفت: ما از این تصمیم ایران غافلگیر نشدیم. وی با بیان این که آن‌چه با آن مواجه هستیم چالشی واقعی نه تنها در برجام، بلکه در واقع چالشی برای هنجارهای بین‌المللی در نوع رفتار یک کشور، چالشی برای هنجارهای بین‌المللی در آزادی حمل‌ونقل دریایی و آزادی دریاهاست، گفت که به جامعه بین‌المللی می‌گویم که ما نباید تسلیم آن‌چه «اخاذی هسته‌ای» حکومت ایران می‌خواند، شویم. دولت آمریکا در چند وقت اخیر علیرغم تحمیل «جنگ اقتصادی» به ملت ایران که آخرین نمونه آن تحریم بخشی از صنایع پتروشیمی این کشور توسط وزارت خزانه‌داری آمریکا بوده است، تمایل خود را برای مذاکره با ایران آشکارا ابراز کرده است و از طرفی با اظهاراتی ضد و نقیض و اتهام‌زنی‌هایی بی‌اساس درباره نقش ایران در منطقه، این رویکرد دیپلماتیک را که مدت زیادی هم دوام نیاورد بی‌اعتبار ساخت.

 

تعیین تکلیف دلار تکذیب شد

در خبری که منتشر شد امیر باقری نماینده شورای اقتصادی سران قوا می‌گوید: ستاد اقتصادی سران سه قوه به منظور تعیین تکلیف حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی تشکیل جلسه می‌دهد.وی می‌افزاید: مباحث مطرح شده در خصوص تغییرات سیاست‌های ارزی کشور را به دبیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی سه قوه انتقال داده‌ام و دو سناریوی ارزی برای کشور تدوین شده است. دو سناریو برای جلسه مطرح شده که در جلسه ستاد اقتصادی دولت با نظر رئیس جمهوری یکی از این سناریوها انتخاب می‌شود.روابط عمومی موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی با ارسال توضیحاتی، تعیین تکلیف و حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در ستاد اقتصادی سران سه قوه را تکذیب کرد.در این توضیحات آمده است: با عنایت به درج خبری به نقل از جناب آقای دکتر امیر باقری که در جلسه شورای راهبردی توسعه صادرات با موضوع «تعیین تکلیف حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی تا پایان این هفته» منعکس شده است به استحضار می‌رساند آقای باقری اظهار داشتند مطالبی که در این جلسه مطرح شده است، ارائه بررسی‌های کارشناسی و نظرات دستگاه‌ها بوده و هیچگونه تصمیم یا زمانبندی خاصی اعلام نشده است.بدیهی است در صورتی که تصمیم جدیدی در خصوص سیاست‌های ارزی و تجاری اتخاذ شود پس از کسب نظرات دستگاه‌های مسئول و فعالان اقتصادی بوده و در زمان مقتضی نیز اطلاع رسانی خواهد شد.

 

‌تایمز آینده اینستکس را فاش کرد

نیویورک‌تایمز به نقل از برخی تحلیل‌گران اذعان کرده که ساز و کار مالی اتحادیه اروپا موسوم به اینستکس، آن چیزی نخواهد بود که ایران انتظارش را دارد.«جرمی شاپیرو» از مقام‌های سابق وزارت خارجه آمریکا و عضو کنونی «اندیشکده شورای روابط خارجی اروپا» در زمینه تعهدهای برجامی اروپا به ایران اظهار داشت: «اروپایی‌ها به طور مشخص در بعد اقتصادی کاری از پیش نخواهند برد. حتی اگر اروپایی‌ها پس از یک سال تلاش اینستکس را راه بیندازند،  برای ایرانی‌ها آن کاری را که می‌خواهند انجام نخواهد داد.»به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، «گیلائوم خاویر بندر»  دیگر تحلیلگر حوزه ایران در اندیشکده «جرمن مارشال» می‌گوید اروپایی‌ها بین ایران و آمریکا گیر افتاده‌اند و این ناراحت‌کننده است چرا که آنها در اولین مرحله توافق را ایجاد کردند.به گفته او، اروپایی‌ها به ارزش توافق هسته‌ای با ایران باور دارند و برای آنها سخت است که به نبودن آن فکر کنند.این تحلیل‌گر بر این باور است که اروپایی‌ها به‌جای تمرکز بر خطرات فعلی که نه دست‌یابی ایران به سلاح هسته‌ای بلکه خطر وقوع درگیری اتفاقی در خاورمیانه است، بر خود توافق تمرکز کرده‌اند و می‌خواهند با راه‌حل مالی ابداعی خود آن را حفظ کنند اما این راه‌حل کافی نخواهد بود.نیویورک‌تایمز بار دیگر از شاپیرو نقل کرده است که ایرانی‌ها تلاش نمی‌کنند که راهی بیابند که اروپایی‌ها را ناراحت نکند. آنها همان بازی را در دستور کار دارند که در سال 2003 انجام دادند.

 

مسکو به بازوی مقتدر سپاه اعتراف کرد

رئیس سرویس اطلاعات خارجی روسیه با انتقاد از نوع بکارگیری ابزار تحریم‌ها در سیاست آمریکا، به تحریم‌شدن سپاه پاسداران ایران از سوی آمریکا با وجود نقش آن در مبارزه با تروریسم منطقه اشاره کرد.سرگئی ناریشکین، رئیس سرویس اطلاعات خارجی روسیه گفت: بر کسی پوشیده نیست که [تحریم‌ها] در چند سال گذشته به روشی مورد پسند در سیاست آمریکا تبدیل شده‌اند. چیزی که ترسناک است این می‌باشد که محدودیت‌ها کاملا از روی اجبار، بی برنامه و عجولانه مطرح می‌شوند.ناریشکین تاکید کرد: کسانی که پیش‌قدم این [تحریم‌ها] هستند نه تنها عواقب آن‌ها را در بلند مدت بلکه نظر نزدیک‌ترین شرکای اقتصادی‌شان را نیز در نظر نمی‌گیرند.وی به عنوان مثال برای توضیح این موضوع به قرار گرفتن نام سپاه پاسداران ایران در فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا اشاره کرده و گفت که این سازمان [سپاه پاسداران] «کمک بزرگی به مبارزه با داعش در عراق و سوریه داشته است».

 

ایران، در آستانه جهانی شدن قرار گرفت

رئیس منطقه آسیا و اقیانوسیه سازمان جهانی صنایع دستی گفت: قرار است تا سال ۲۰۱۹ نزدیک به ۳۸ شهر در طرح شهرهای جهانی انتخاب شوند که سه شهر از ایران است.غادا هیجاوی گفت: ۱۰ شهر از شهرهای ایران به عنوان شهر جهانی صنایع دستی انتخاب شده اند، که شامل اصفهان، میبد، آزاده، مشهد، تبریز، سیرجان و … می‌شود.وی ادامه داد: طرح انتخاب شهرهای جهانی صنایع دستی در سال ۲۰۱۴ فعالیت خود را آغاز کرد و قرار است تا سال ۲۰۱۹ نزدیک به ۳۸ شهر در این طرح انتخاب شوند که از مجموع سی و هشت شهر ۳۰ شهر متعلق به آسیا و اقیانوسیه، ۲ شهر از اروپا و ۶ شهر از آمریکای جنوبی خواهد بود.رئیس منطقه آسیا و اقیانوسیه سازمان جهانی صنایع دستی تصریح کرد: در آینده ۳ شهر از ایران، ۲ شهر از تایلند، ۳ شهر از هند و از کشورهای همچون فلسطین، لبنان، عمان، اردن، مالزی هر کدام یک شهر به عنوان شهر جهانی صنایع دستی انتخاب خواهد شد.رئیس منطقه آسیا و اقیانوسیه سازمان جهانی صنایع دستی در پایان با اشاره به تعداد زیاد شهرهای جهانی صنایع دستی در ایران، گفت: اصفهان یکی از شهرهایی است که در شبکه شهرهای جهانی صنایع دستی آمده است و قطعاً این امر مسئولیت سنگینی را برای این شهر به همراه دارد زیرا که باید به تعهدات خود عمل کرده که با ارتباط با سایر اعضای شبکه این امر صورت خواهد گرفت.

 

عقده گشایی دوباره ترامپ مخابره شد

رئیس جمهوری آمریکا که همواره اظهارات متناقضی درباره ایران مطرح می کند، بار دیگر در سخنانی که نیت های اصلی وی را آشکار می کند، به ملت ایران توهین کرد.دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا هنگام خروج از کاخ سفید در مقابل خبرنگاران با طرح ادعاهای تکراری، ملت ایران را تروریست خواند.ترامپ گفت: ما ایران را تحت نظر داریم. چیزهای زیادی درباره ایران می دانیم (و) بسیار آماده هستیم. ببینیم چه پیش می آید.وی در پاسخ به اینکه در این باره چه پیش بینی دارد، توضیح داد: ما فقط این را می گوییم. فارغ از آنچه اتفاق افتاده، ما خیلی آماده هستیم. اگر نگاهی به آنچه در حال روی دادن است کنید، اگر به آنچه آنها (ایرانی ها) انجام داده اند نگاه کنید، من فقط درباره هفته گذشته صحبت نمی کنم، درباره سالهای طولانی حرف می زنم.رئیس جمهوری آمریکا مدعی شد که آنها ملت تروریست بوده اند و اکنون خواهیم دید چه پیش می آید.وی باز در اظهاراتی تناقض آمیز تاکید کرد: آنها از دو سال و نیم پیش که من روی کار آمدم، کشوری بسیار متفاوت شده اند. وقتی رئیس جمهوری اوباما آن توافق وحشتناک (برجام) را امضا کرد، آنها فریاد می زدند مرگ بر آمریکا. من از آن زمان دیگر آن را نشنیده ام.این ادعاهای ترامپ در حالی است که شخص او و مقام های مختلف دولتش ادعای دوستی با ملت ایران را داشته و همواره تلاش کرده اند که درباره سیاست های خصمانه ضدایرانی خود، میان ملت و دولت ایران فاصله ایجاد کنند.ترامپ از زمان روی کار آمدن در دی ماه سال ۱۳۹۵، رویکرد خصمانه ای علیه ایران در پیش گرفت که با خروج از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در اردیبهشت ماه سال گذشته، وارد مرحله عملیاتی شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha