پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
همایش «معاونین تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‏ های علمیه» در همدان

حوزه/ همایش سراسری «معاونین تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‏ های علمیه»، در اردوگاه «ابوذر» همدان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، همایش سراسری «معاونین تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‏‌های علمیه»  با حضور حجت الاسلام و المسلمین نبوی معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه، حجت الاسلام و المسلمین شعبانی نماینده ولی فقیه و امام جمعه همدان، آیت الله موسوی اصفهانی مدیر حوزه علمیه استان همدان، مدیران ستادی معاونت تبلیغ و معاونین تبلیغ استان های سراسر کشور، دراردوگاه «ابوذر» همدان برگزار شد.

 

حرف اسلام به اقصی نقاط جهان رسیده است

در ابتدای این همایش، حجت الاسلام و المسلمین شعبانی نماینده ولی فقیه و امام جمعه همدان نکاتی پیرامون همایش و عرصه تبلیغ بیان کردند.

وی ابتدا ضمن ارج نهادن فعالیت های تبلیغی مبلّغان دینی در سراسر کشور به ویژه معاونین تبلیغ و امور فرهنگی حوزه در سراسر کشور، به تبیین اهمیّت و جایگاه تبلیغ و ترویج دین در دنیای معاصر پرداخت و بیان کرد: بهترین رنگی که انسان می تواند بر وجود خود بنشاند، رنگ الهی است؛ رنگ الهی با تبلیغ و ترویج دین به دیگر انسان ها می رسد.

امام جمعه همدان در ادامه افزود: خداوند متعال در قرآن کریم دو دستور به پیامبر گرامی اسلام(ص) ابلاغ می‏فرمایند؛ یکی دستور «قم اللیل الا قلیلا» و دیگری دستور «قم فانذر» که دستور اول مقدمه دستور دوم است؛ یعنی انسان اول باید علیه هوای نفس خود قیام کند و سپس به انذار و تبلیغ دین بپردازد و قیام در لیل و تهذیب نفس مقدم بر رساند پیام الهی به مردم است.

وی در پایان ضمن تشکر از حجت الاسلام و المسلمین نبوی، معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه برای برگزاری این همایش در استان همدان، از وضعیت فعلی حوزه های علمیه ابراز خرسندی کرد و گفت: امروز به برکت زحماتی که در حوزه علمیه قم کشیده شده است، حرف اسلام به اقصی نقاط جهان رسیده است و حوزه علمیه در جایگاه ویژه ای قرار گرفته است.

 

رسالت مهم مبلغان

در ادامه این همایش، حجت الاسلام و المسلمین نبوی معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه به تبیین موضوعات مربوط به همایش پرداخت و در ابتدا ضمن تشکر از عوامل برگزاری همایش و مسئولان مدیریت حوزه استان همدان، به این نکته اشاره کرد که: در طول تاریخ هیچ گاه جنگ حق و باطل متوقف نشده و در زمان امام زمان(عج) هم متوقف نخواهد شد، چرا که مشیّت الهی بر این است که موجود مختاری را بیافریند و این موجود مختار می تواند در مسیر حق باشد یا باطل، بنابراین باید با تمام تلاش وظایف خود در عرصه تبلیغ دین را پیگیری کرد.

وی در ادامه با اشاره به رویکرد حوزه های علمیه در موضوع «تبلیغ دین»، بیان کرد: ما در عرصه تبلیغ باید اول جایگاه خود را بشناسیم؛ باید بدانیم که کار ما همان ابلاغ است و هدایت بر عهده خداوند است؛ چنانچه خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید: «انک لا تهدی من احببت ولکن الله یهدی من یشاء»؛ پیامبر اکرم(ص) مبلّغ و پیام رسان است و جز ابلاغ رسالات الهی، چیز دیگری بر عهده او نیست؛ «و ما علی الرسول الا البلاغ»؛ البته خداوند کسانی را هدایت می کند که زمینه آن را داشته باشند و هدایت اولیه را خود انجام داده باشند؛ بنابراین بایستی فعالیت های را به سمتی معطوف کنیم که بلاغ مبین در جامعه اتفاق بیفتد؛ بلاغ مبین که زمینه ساز هدایت نهایی خداوند است.

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه برخی نکات اجرایی در زمینه فعالیت معاونین تبلیغ و امور فرهنگی در استان ها را بیان کرد و از حاضرین خواست با تلاش و کوشش فراوان، در مسیر تحقق اهداف دین، انقلاب اسلامی ایران و تبلیغ دین قدم بردارند.

 

عمامه به سرها ظالمان را  از ایران بیرون کردند

آیت الله موسوی اصفهانی مدیر حوزه علمیه استان همدان هم در این همایش بیان کرد: در هنگام تبلیغ و ترویج دین و کارهای مدیریتی مربوط به آن، باید متوجه باشیم که از خودمان غافل نشویم به عبارتی دیگر از خودمحوری به خدامحوری برسیم.

وی در ادامه افزود: تبلیغ ما وقتی ارزش پیدا می کند که صبغه ربوبی داشته باشد و اگر امروزه می بینیم در برخی جاها عمامه به سر را ترور می کنند، به خاطر این است که از عمامه ها می ترسند، چرا که ظلم ظالم را عمامه به سرها از کشور ایران اسلامی بیرون کردند.

مدیر حوزه علمیه استان همدان در پایان با ارائه راهکاری در عرصه تبلیغ دینی، گفت: بایستی نیاز سنجی جمعیت مخاطب در عرصه تبلیغ انجام شود و سرمایه گذاری بر آنچه انفع برای دین است، در دستور برنامه ریزان قرار گیرد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha