شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
علامه سید سعید اختر رضوی

حوزه/ به مناسبت سالروز ارتحال عالم و مبلّغ بزرگ شیعه علامه سید سعید اختر رضوی مراسم یادبودی شب گذشته در نیجریه برگزار شد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، همزمان با فرا رسیدن 30 خرداد و رحلت عالم بزرگ شیعه، علامه سید سعید اختر رضوی، عصر روز گذشته مراسم باشکوه یادبود آن عالم وارسته در حسینیه شیعیان شهر ابوجا پایتخت کشور نیجریه برگزار شد.

در این مراسم که با حضور جمع قابل توجهی از شیعیان نیجریه و دیگر کشورها همچون مالی، نیجر و برخی از شیعیان لبنانی و پاکستانی مقیم برگزار شد، مبلغان مذهبی و چند تن از علمای شیعه نیجریه به سخنرانی پرداخته و جایگاه اخلاقی و علمی علامه سید سعید اختر رضوی را برای حضار بازگو کردند.

آشنایی با شخصیت علامه سید سعید اختر رضوی

لازم به ذکر است، علامه سید سعید اختر رضوی در ۵ ژانویه در ۱۹۲۷ میلادی در روستای عشری در ناحیه سیوان، ایالت بهار هندوستان دیده به جهان گشود. وی در ده سالگی وارد حوزه علمیه جمعیت علوم جوادیه بنارس شد؛ و در بیست سالگی به امام جماعت شیعیان هالور هند برگزیده شد. رضوی مدتی نیز در مدرسة الواعظین لکنهو به تحصیل پرداخت. او در این سال‌ها چندین کتاب و مقاله در موضوع‌های اسلامی در نشریه‌ها و مجله‌های هند چاپ کرد.

وی در ۱۵ سالگی زبان‌های اردو، انگلیسی و فارسی را آموخت و همچنین علامه رضوی به زبان‌های عربی، هندی، گجراتی و سواحیلی نیز تسلط داشت.

این روحانی فعال در ۱۹۶۰ به تانزانیا رفت و در لیندی استقرار یافت و زبان سواحیلی را فرا گرفت. در سال ۱۹۶۲ طرح تأسیس سازمان بلال مسلم میشن را با هدف آشنا ساختن سیاه پوستان با دین اسلام و مذهب تشیع به فدراسیون آفریقا ارائه کرد؛ که با اکثریت آراء اعضا به تصویب رسید. او پس از تثبیت وضعیت بلال مسلم در سال‌های ۱۹۸۰–۱۹۹۰ با سفرهایی به اروپا و آمریکای شمالی برخی علما و دانشمندان را برای کمک به سازمان بلال مسلم میشن تانزانیا و کنیا دعوت کرد.

علامه اختر رضوی توانست پنجاه هزار نفر را به مذهب تشیع راهنمایی کند و حدود ۲۰۰ کتاب از جمله تفسیر المیزان و الغدیر را به زبان‌های گوناگون منتشر ساخته، ده‌ها مسجد، مدرسه، کتابخانه، حوزه علمیه و درمانگاه و… تأسیس نماید.

در نهایت علامه سید سعید اختر رضوی، سی خرداد ۱۳۸۱ و در ۷۶ سالگی در دارالسلام پایتخت کشور تانزانیا درگذشت و در قبرستان شیعیان این شهر به خاک سپرده شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha