شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
کامران تفتی

حوزه / بازیگر سریال «برادر جان» گفت: بزرگترین ظلمی که می توان به سریال مناسبتی ماه رمضان کرد این است که آنها را تنها در یک فرم و ساختار به تماشاگر عرضه کنیم.

کامران تفتی، بازیگر سینما و تلویزیون در گفت‌و‌گو با خبرگزاری «حوزه»اظهار کرد: از نگاه من فیلمنامه مهمترین فاکتوری است که می‌تواند موفقیت هر اثر سینمایی را تضمین کند، چون اگر در این حوزه محکم قدم برداشته شود، مطمئن باشید نتیجه کار خوب از کار در خواهد آمد. سریال «برادر جان» از چنین امتیازی بهره می‌برد. در این سریال بسیاری از مسائل و آسیب‌های جامعه دیده می‌شود، برای همین هر تماشاگری که بیننده سریال بود، حداقل یکی از شخصیت‌های سریال را در اطراف خود می‌دید و برایش قصه موضوعیت داشت.

 

وی افزود: دلیلی دیگری که برای موفقیت سریال «برادر جان» می‌توان برشمرد چینش بازیگران آن است. این مسئله هم به هیچ وجه به معنای تعریف از خود نیست، بلکه موضوع مهمی است که اگر دقت شود انتظار می‌رود در دیگر کارهای تلویزیونی نیز رخ دهد. در این سریال بازیگران مناسب نقششان انتخاب شدند، پس توانایی آنها توانست در اختیار فیلمنامه قرار گیرد، اما متاسفانه این گفته در برخی آثار مصداق پیدا نمی‌کند. در ضمن در «برادر جان» لحنی که نویسنده و کارگردان برای کارشان انتخاب می‌کند ساده و دلنشین است، این خصیصه هم به هیچ وجه با ریاکاری و تزویر درآمیخته نشده است.

 

این بازیگر در پاسخ به این سوال که آیا سریال‌هایی نظیر «برادر جان» مروج لمپنیزم است، گفت: این قضاوتی بسیار غیر منصفانه از برادر جان است، چون نشان می‌دهد ما این سریال درک نکرده‌ایم. وقتی موضوع قصه در میدان بار می‌گذرد باید گویش که برای سریال انتخاب می‌شود مطابق آن جفرافیا باشد. این مسئله هم هیچ ربطی به خوب یا بد بودن لحن ندارد، بلکه اقتضائات آن قشر است. در ضمن افرادی که چنین نقدهایی را مطرح می‌کنند، مطمئناً با طبقه‌ای که قصه آنها را مد نظر قرار داده غریبه هستند، برای همین هم قادر نیستند لحن و گویش آن را درک کنند.

 

وی در پاسخ به این سوال که آیا سریال‌هایی نظیر «برادر جان» مناسب پخش در ماه رمضان است؟ بیان کرد: اگر بخواهیم در مناسبت‌های مذهبی تنها یک شکل از داستان را مد نظر قرار دهیم مطمئن باشید تماشاگر با آن ارتباط  برقرار نخواهد کرد. برای نمونه اگر تنها سریال‌هایی را در ماه مبارک نشان دهیم که محور آن مسجد است تبلیغ خوبی نکرده‌ایم، بلکه تماشاگر را از این دست تولیدات اشباع کرده‌ایم، پس باید اجازه دهیم اگر در سالی موضوعی دینی و قرآنی به صورت متسقیم در سریالی مورد توجه قرار می گیرد در سال بعد این لحن به گونه‌ای دیگر باشد.

 

این بازیگر در پاسخ به این سوال که چرا در آثار نمایشی عموماً نقش‌های منفی بیشتر دیده می‌شوند، تصریح کرد: این مسئله به دلیل نوع نگاهی است که ما نسبت به شخصیت‌های مثبت و منفی داریم. شخصیت مثبت همیشه یک رنگ دارند و تنوع در آنها کمتر دیده می‌شود، حتی نوع پوشش آنها نیز واحد است، اما درباره شخصیت منفی چنین اتفاقی صدق نمی‌کند و  بازیگر می‌تواند لایه‌های مختلفی را از خود نشان دهد، برای همین هم این شکل کار بیشتر مورد توجه مردم قرار می‌گیرد.

 

تفتی ادامه داد: من در کارنامه خود تا به حال نزدیک به 15 ضد قهرمان را بازی کرد‌ه‌ام، اما تلاشم این بوده که همه آنها با یکدیگر تفاوت داشته باشد. برای مثال نقشم در «برادر جان» به هیچ وجه شبیه «از یادها رفته» نیست. این عامل باعث شده کارهایم کلیشه نشود و مردم آنها را بپسندند.این نکته هم نظر شخصی من نیست، بلکه نظراتی که مردم آن را بازگو می‌کنند، چنین اتفاقی را نشان می‌دهد.

 

وی در ادامه این گفت‌وگو درباره سریال «از یادها رفته» هم گفت: این مجموعه یکی از کارهای خوب سیما بود که برای آن زحمت فراوان کشیده شده بود، اما متاسفانه در زمانی مناسبی پخش نشد، چون اگر این کار غیر از ماه رمضان و در یک ساعت مناسبت‌تر روی آنتن می‌رفت، مطمئناً با استقبال بهتری رو‌به‌رو می‌شد، برای همین امیدوارم در آینده‌ای وقتی چنین کارهای فاخری تولید می‌شود، برای پخش آن هم برنامه‌ریزی صحیح انجام شود تا زحمات کشیده شده برای آن به بار نشیند.

 

تفتی با تاکید بر این تبلیع فرهنگ دینی و اخلاقی باید شکل و زبانی غیر شعاری داشته باشد، بیان کرد: برای این‌که بتوان موضوعات اخلاقی را در جامعه اشاعه دهد، بهترین مسیر حوزه فرهنگ است. در این میان سینما و تلویزیونی یکی از اصلی‌ترین، راهکار هستند، بنابراین بیایید همانگونه که در ابتدای سخنانم گفتم، فیلمنامه را جدی بگیریم. وقتی این قسمت مد نظر قرار گرفت به تیم ساخت توجه داشته باشیم تا در نهایت اتفاقی که رخ می‌دهد جریان‌سازی داشته باشد.

 

وی در انتهای این گفت‌وگو با بیان این‌که دوست دارد مردم کارهایش را دوست داشته باشند، تاکید کرد: هر بازیگری دوست دارد مردم کارهایش را دوست داشته باشند، چون کار ضعیف وی را نابود خواهد کرد، برای همین همیشه به روی انتخاب نقش‌هایم تاکید ویژه‌ای دارم تا بتوانم اتفاقاتی خوبی را در کارنامه هنریم رقم زنم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha