جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه،

حوزه/ اسماعیلی با بیان اینکه از محورهاى شاخص سند و برنامه تحول در قوه قضاییه، چابک‌سازى و کوچک‌سازى ستاد قوه قضاییه بود، گفت: ساختار جدید قوه قضاییه به تصویب ریاست دستگاه قضایی رسیده و از پایان هفته قوه قضاییه، عملیاتی و اجرایی و خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه، در حاشیه تجدید میثاق با آرمان‌های امام راحل (ره) اظهار کرد: حجت الاسلام و المسلمین رئیسی کار خود را در قوه قضاییه با سند تحول و برنامه تحولى آغاز کرده و از محورهاى شاخص سند و برنامه تحول در قوه قضاییه، چابک‌سازى و کوچک‌سازى ستاد قوه قضاییه بود که در این سه ماهه مطالعات گسترده‌اى در این زمینه انجام شد و نهایتا در پایان هفته قبل و در آغاز هفته قوه قضاییه ساختار جدید قوه قضاییه به تصویب ریاست قوه قضاییه رسید.

وی افزود: در این ساختار برخى از معاونت‌ها در هم ادغام مى‌شوند؛برخى از ادارات کل و مراکزى که تاکنون مستقیما زیر نظر ریاست قوه قضاییه اداره مى‌شدند، بعضا در همدیگر ادغام یا به معاونت‌هایى که تناسب داشتند واگذار شده؛ به گونه‌اى که در ساختار جدید در حوزه ستاد قوه قضاییه تقریبا ٤٠ درصد از واحدهایى که مستقیما با رئیس قوه قضاییه سروکار داشتند، ادغام یا حذف و در زیرمجموعه قرار گرفتند.

اسماعیلی ادامه داد: مقرر شده که در ساختار تفصیلى قوه قضاییه متناسب با کوچک‌سازى ساختار اصلى، حداقل ٢٠ درصد از پست‌هاى سازمانى ستادى حذف شود و نیروهاى شاغل در ستاد قوه قضاییه متناسب با ساختار جدید به صف و مراجع قضایى منتقل شوند که این یک گام بسیار موثر بر تحول ساختارى در قوه قضاییه خواهد بود.

وی بیان داشت: هفته قوه قضاییه را که امروز آغازین روز آن است، با تجدید میثاق با آرمان هاى امام عظیم الشان و شهیدان و شهید مظلوم حضرت آیت الله دکتر بهشتى و سایر شهدا آغاز کردیم و برنامه هاى متنوعى در هفته قوه قضاییه پیش بینى شده و رویکرد برنامه هاى هفته قوه قضاییه در سال ١٣٩٨ متفاوت با رویکرد برنامه‌هاى سنوات قبل است و جلسات، همایش‌ها و نشست هاى قوه قضاییه امسال به جاى جلسات تشریفاتى به جلسات کاربردى مبدل شده است.

اسماعیلی ادامه داد: صبح و بعدازظهر روز سه شنبه یک نشست کاملا تخصصى، کاربردى و با رویکرد برنامه‌هاى تحولى و آینده قوه قضاییه برگزار خواهد شد. علاوه بر آن پیش بینى شده است که در کنار سایر برنامه‌هایى که در این هفته داریم به زودى نشست مشترک مسئولان عالى قوه قضاییه و دولت برگزار شود که باز یک نشست کاربردى است. ما نشست قوه مقننه را در اردیبهشت ماه برگزار کردیم و انشاءالله بر اساس هماهنگى‌هایى که انجام شده، قرار است به زودى نشست قوه قضاییه و دولت برگزار شود.

سخنگوی قوه قضاییه تصریح کرد: این نشست‌هاى کاربردى رویکرد همدلى و هماهنگى در قواى سه گانه را ایجاد مى‌کند و نوید مى‌دهد که مى‌تواند براى مردم و جامعه ما آثار مثبتى را به دنبال داشته باشد.

وی تصریح کرد: اصلاح ساختار تصویب شده و از پایان هفته قوه قضاییه، ساختار جدید عملیاتى و اجرایى خواهد شد. ما از شنبه هفته آینده ساختار جدید را در قوه قضاییه اجرا خواهیم کرد و با این ساختار شاهد کوچک‌سازى ستاد و هم چابک سازى آن خواهیم بود.

اسماعیلی در پاسخ به این سئوال که کدام بخش‌ها در یکدیگر ادغام مى‌شوند، گفت: معاونت فرهنگى و معاونت پیشگیرى و امور اجتماعى با هم ادغام و به معاونت پیشگیرى، فرهنگى و امور اجتماعى تبدیل مى‌شود. مرکز آمار و فناورى قوه قضاییه با معاونت راهبردى ادغام مى‌گردد و به معاونت راهبردى و فناورى قوه قضاییه تبدیل مى‌شود. اداره کل حفظ حقوق شهروندى در بازرسى ویژه قوه قضاییه ادغام مى‌شود. اداره کل امور بین الملل در معاونت امور بین الملل و ستاد حقوق بشر ادغام خواهد شد. مرکز امور نمایندگان در معاونت حقوقى قوه قضاییه ادغام مى‌شود. مرکز سلامت قوه قضاییه در معاونت مالى و پشتیبانى قوه قضاییه ادغام خواهد شد و بسیارى از ادارات کل و مراکز دیگر در ساختار جدید به صورت ادغامى و کوچک سازى و چابک سازى عملیاتى و اجرایى مى‌گردد.

وی در پاسخ به این سئوال که به نمایندگان اجازه بازدید از زندان‌ها داده مى شود یا خیر گفت: تا همین امروز نمایندگان متعددی از زندان‌های جمهوری اسلامی ایران بازدید داشتند.

سخنگوی قوه قضاییه بیان داشت: نمایندگان در استان‌ها و در تهران از زندان‌ها بازدید کردند و باید بگویم هم کمیسیون قضایی مجلس و هم نمایندگان کمیسیون امنیت مجلس از زندان‌های تهران بازدید داشتند و سایر تقاضاهای نمایندگان در ارتباط با بازدید از زندان‌ها هم مورد بررسی قرار خواهد گرفت و ان‌شاءالله زمینه بازدید فراهم خواهد شد.

وی در پاسخ به سوالی دیگر درباره تخلف یکی از مدیران قوه قضائیه گفت: من مکرر اعلام کرده‌ام که قرار نیست قبل از آنکه موضوعی به اثبات برسد، اسمی از کسی برده شود.

وی ادامه داد: تغییراتی در قوه قضاییه انجام شده؛ جابجایی‌هایی بعد از انتصاب ریاست جدید قوه قضاییه در زیر مجموعه این قوه رخ داده و اگر در این ارتباط کسی مرتکب جرم یا تخلف شده باشد، حتما تحت تعقیب قضایی قرار خواهد گرفت. فعلا جرایم اثبات شده در موضوع مطروحه نداریم؛ اگر اسناد و مدارکی به دست آمد، مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه در رسیدگی به پرونده آقای عراقچی و فرستادن به دادسرا در مرحله اول علت عدم تحقیقات از آقای سیف، نقص و ارجاع پرونده به دادسرا اعلام شد، این بار نقص این پرونده چیست، گفت: چه در ارتباط با خود افراد مطروحه در پرونده و چه در ارتباط با سایر بخش‌ها از نظر دادگاه تحقیقات پرونده کامل نبوده و موارد را هم احصاء و به دادسرا اعلام کرده که این تحقیقات تکمیل شود.

وی درباره رسیدگی به پرونده قتل علیرضا شیر محمدی گفت: ظرف مدت ۴۸ ساعت به این پرونده قتل رسیدگی و به دادسرا فرستاده شد. اکنون رسیدگی به این پرونده به اتمام رسیده؛ کیفرخواست پرونده صادر و به دادگاه کیفری یک استان ارجاع شده است.

به گفته سخنگوی قوه قضائیه به این پرونده مانند سایر پرونده‌هایی که دارای بازتاب اجتماعی بوده است، به صورت ویژه و فوق‌العاده رسیدگی خواهد شد و این پرونده در حداقل زمان مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت.

اسماعیلی با بیان اینکه زمان رسیدگی به پرونده قتل میترا استاد هنوز تعیین نشده است، گفت: آنچه تعیین شده بود (۱۰ تیر)، مهلت ۱۰ روزه‌ای بود که دادگاه به وکلای اولیای‌ دم و متهم داده بود تا پرونده و کیفرخواست را مطالعه کنند و اگر نقص و ایرادی دارند اعلام کنند و پس از طی این مرحله، در صورتی که نقصی وجود نداشته باشد، دادگاه زمان محاکمه را مشخص می‌کند.

سخنگوی قوه‌قضاییه در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا دادگاه تاکنون نقصی در پرونده اعلام کرده یا خیر گفت: تا الان هیات قضایی هیچ نقضی درباره این پرونده اعلام نکرده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha