شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
مهدی چمران

حوزه/ شهید چمران برای اولین بار تانک های اسرائیلی را بر فراز تل مسعود به آتش کشید و کسی هم صدای آن را در نیاورد، چون به نفعشان نبود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، مهدی چمران در رادیو گفت و گو، با اشاره به شخصیت شهید چمران گفت: شهید چمران برای اولین بار تانک های اسرائیلی را بر فراز تل مسعود به آتش کشید و کسی هم صدای آن را در نیاورد چون به نفعشان نبود.

وی با اشاره به پیام حضرت امام(ره) بعد از واقعه شهادت دکتر چمران، گفت: امام (ره) فرمودند او معلمی متعهد بود؛ این چنین و آن چنان بود و بعد این سوال را مطرح کردند که آیا ما می توانیم این چنین باشیم.

برادر شهید چمران ادامه داد: این مسئله ای مهم است که چنین سوالی از سوی امام-ره- مطرح می شود و خاصه آنجایی که فرمودند این هنر مردان خداست.

وی افزود: دکتر چمران شخصیتی چند بعدی داشت؛ ایشان دانشمندی بزرگ در فیزیک هسته ای و پلاسما و فیزیک الکترونیک بودند. در آن زمان به تعداد انگشت دست همتا و همپای او پیدا نمی شد.

برادر شهید چمران ادامه داد: او در رده بالای دانشمندان فیزیک الکترونیک بود و همین یک مورد کافی است تا به عنوان یکی از رده بالاترین مشاهیر کشور قلمداد شود.

وی گفت: علاوه بر این شهید چمران یک عارف و سالک پیوسته به خدای بزرگ بود. عارفی واقعی؛ نه یک گوشه نشین عزلت گزین. عارفی که در متن اجتماع و انقلاب و در کنار رزمندگان و مردم بود.

برادر شهید چمران ادامه داد: نیایش های عرفانی شهید چمران را همه خوانده و شنیده ایم و می دانیم با چه خلوص و بیانی آن ها را مطرح می کند. ما نیز بعد از شهادت او این متون را دیدیم و حتی در زمان حیات، تعداد مختصری را در خوزستان یا تهران و اتفاقی دیده بودم. این متون را برای دل خود نوشته بود؛ نه اینکه کسی بخواند و او را تحسین کند.

وی افزود: شهید چمران در کنار این، یک فرمانده شجاع و بی نظیر بود. او ۲۰ سال مقابل اسرائیل تجربه جنگ عملی داشت و دو سال در پادگان های مصر دوره کامل دیده بود؛ یعنی بر مبنای تئوری و عملی یک فرمانده و رزمنده شجاع بود و آن هایی که در جبهه ها بودند، به خوبی قادر به درک این موضوع و تحلیل ها نظامی دکتر چمران هستند.

برادر شهید چمران اضافه کرد: علاوه بر این، دکتر چمران یک مدیر بود و تشکیلات و میریتی بی نظیر ایجاد کرد و حتی ستاد جنگ های نامنظم که در کنار مقام معظم رهبری آن را ایجاد کرد و روز هفتم جنگ به خوزستان گسیل شد، نشان از یک مدیریت توانمند بود و حتی در وزارت دفاع نیز این مدیریت را به اثبات رسانده بود.

وی همچنین شهید چمران را سیاست مدار و تحلیلگر بزرگ سیاسی خواند و تصریح کرد: شهید چمران یک هنرمند بزرگ بود. حضرت امام-ره- نیز می فرمایند شهید چمران یک هنرمند بود. او یک آتلیه عکاسی داشت و استاد خطاطی و نقاشی بود. روحیه ای لطیف داشت و در کنار این، آن صلابت را در میدان نبرد به نمایش می گذاشت.

برادر شهید چمران ادامه داد: شهید چمران برای اولین بار تانک های اسرائیلی را بر فراز تل مسعود به آتش کشید و کسی هم صدای آن را در نیاورد چون به نفعشان نبود.

وی در خصوص جمع اضداد بودن شخصیت شهید چمران به رادیو گفت وگو گفت: خداوند روحیه ای در شهید چمران به ودیعه گذاشته بود. ایشان می گوید انسانی که اینگونه جامع اضداد است، نشان از قدرت الهی دارد که بشری مرموز را اینگونه خلق کرده و او احسن الخالقین است.

برادر شهید چمران خاطرنشان کرد: شهید چمران در خانواده ای خاص رشد کرد که همه نسبت به مسائل سیاسی و اسلامی حساس بودند. مادر ما بدون وضو او را شیر نمی داد و پدرمان اجازه نمی داد حتی یک ریال به مردم اجحاف شود.

وی ادامه داد: پدرمان کاسب بود. جوراب باقی داشت. هر جوراب را به ۱۵ قران می فروخت. مغازه ما در ۱۵ خرداد کنونی بود و ما نیز نزد پدر کار می کردیم. می گفتیم پدر این جوراب را در میدان امام ۲ تومان می فروشند؛ ما چرا ۱۵ قران می فروشیم؟ می گفت حساب کردم با سود ۱۲ درصد، همین مبلغ می شود و بیش از این جایز نیست.

برادر شهید چمران افزود: ما خانه نداشتیم. مستاجر بودیم. مادر و پدر به همراه ۶ برادر در یک اتاق زندگی می کردیم و پدر ما حاضر نبود یک ریال بیشتر وارد زندگی کند.همه ما درس می خواندیم و هزینه های خاص خود را داشتیم. پدر اما همه چیز را در راه خدا می خواست و وقتی پای انقلاب و شرع مطرح بود، با کسی شوخی نداشت.

وی با اشاره به به ارث بردن این خلوص پدر از سوی شهید چمران گفت: او تشخیص می داد روش درست چیست و بدون هیچ اعوجاجی در مسیر امام(ره) گام بر می داشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha