جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
شبی که ماه کامل شد

حوزه/ منتقد سینما و تلویزیون گفت: "شبی که ماه کامل شد" نشان دهنده هوشمندی و خوش سلیقگی کارگردان است که با استقبال خوب مخاطبان عام و خاص نیز روبرو شده است.

علیرضا بهرامی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، با اشاره به استقبال بسیار خوب مردم و منتقدان از آخرین ساخته خانم نرگس آبیار اظهار داشت: فیلم " شبی که ماه کامل شد" حقیقتاً یکی از بهترین آثار سال های اخیر بود که در جشنواره فیلم فجر سال گذشته نیز نظر هیئت داوران را در بخش های مختلف به خود جلب کرد.

وی افزود: به طور کلی جشنواره فیلم فجر سال 97 نسبت به دو سه سال اخیر وضعیت بهتری داشت و این در حالی است که متاسفانه در چند سال گذشته ما عملاً سیر نزولی در بحث کیفیت فیلم ها را شاهد بودیم و سال گذشته با کیفیت بهتر فیلم های جشنواره، بسته کامل تر و جذاب تری از آثار سینمای ایران را به نظاره نشستیم.

این روزنامه نگار و منتقد سینما همچنین گفت: از جمله فیلم های خوب جشنواره 97 می توان به "سرخپوست"، "تختی"، "شبی که ماه کامل شد" و "متری شش و نیم" اشاره کرد که همه این آثار از لحاظ کیفی با وجود برخی ایرادات فنی و محتوایی، از متوسط فیلم های سال های اخیر در سطح بالاتری قرار داشتند.

وی با بیان این که انبوه فیلم های کمدی در سال های اخیر باعث کاهش سطح سلیقه و ذائقه مخاطب سینمای ایران شده است، ابراز داشت: با وجود سخیف بودن و ضعف شدید محتوایی به خاطر اقبال جامعه و نیازمندی مردم به این قبیل فیلم ها، اکران خوبی هم با فروش بالا داشتند و جالب این است که فیلم خوب تختی در این میان نتوانست فروش قابل توجهی در اکران داشته و شکست مطلقی در گیشه خورد.

وی افزود: البته بخشی از ایراد ماجرا به سازندگان و تهیه کننده فیلم برمی گردد که به عنوان مثال از یک نابازیگر آن هم با گریم سنگین برای ایفای نقش جهان پهلوان تختی استفاده کردند، ضمن آن که سیاهی و کدری این فیلم حتی در بخش تبلیغات نیز مشهود بود و این ها از جمله عواملی بود که باعث زدگی مخاطب شد.

بهرامی همچنین گفت: برعکس درباره فیلم شبی که ماه کامل شد، سازندگان مرتکب این خطا نشدند ، ضمن آن که یکی از دلایل اصلی موفقیت خانم آبیار در این فیلم، علاوه بر هدایت درست بازیگران و تسلط بر فیلمنامه ناظر به خوش سلیقگی خود ایشان است که این را ما در جای جای فیلم و حتی تبلیغات در حین اکران مشاهده می کنیم.

وی افزود: در این فیلم همچنین در طراحی صحنه و تدوین نیز خوب عمل شده، ضمن آن که به هر حال فیلمی جذاب تولید شده که در راستای سیاست رسمی نظام است و همان طور که گفته شد هم در جلب نظر مخاطب عام خوب و موفق عمل کرده و هم در جلب نظر مخاطبان خاص به ویژه منتقدان سینمای ایران.

کارشناس و منتقد سینما در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص فیلم "سرخپوست" نیز گفت: این فیلم دارای ساختار جذاب و تعلیق مناسبی است که باعث ایجاد جذابیت در مخاطب می شود و این هنر کارگردان فیلم است که در فضایی نسبتاً بسته می تواند این همه تعلیق ایجاد کند.

وی بیان داشت: یکی از ویژگی های خوب فیلم، بازی خوب و به اندازه نوید محمدزاده است ، هر چند که فیلمنامه در سکانس پایانی به گونه ای است که به کلیت فیلم ضربه می زند و از این حیث سرخپوست دارای ایراد اساسی است و در این فیلم نیز به نظرم ، کارگردان مثل خانم آبیار، خوش سلیقه عمل نکرده است.

بهرامی یادآور شد: در بحث جایزه بازیگری جشنواره فیلم فجر نیز هر چند برخی می گویند که این جایزه باید برای نوید محمدزاده داده می شد اما به هر حال هوتن شکیبا نیز با سابقه بالای تئاتری، نقش آفرینی بسیار خوبی در فیلم خانم آبیار داشت و لذا نمی توان گفت که ایشان مستحق سیمرغ بلورین جشنواره نبوده است.

وی گفت: البته انصافاً محمدزاده هم در سرخپوست به خوبی به ایفای نقش پرداخته و اگر در سکانس هایی شاهد اغراق هستیم این مشکل به ساختار فیلمنامه و کارگردان باز می گردد و نه به شخص بازیگر که تا حدود زیادی در خدمت فیلم بوده است.

۳۱۳/۸

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha