سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
هم اندیشی اندیشه‌های راهبردی اندیشه ورزان

حوزه/ در نخستین هم‌اندیشی «اندیشه‌های راهبردی اندیشه‌ورزان المصطفی»، که در پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی برگزار شد، تنی چند از پژوهشگران مقالات خود را ارائه نمودند

به گزارش خبرگزاری««حوزه» دکتر محمدرضا ضیائی، از دانش‌پژوهان جامعه‌المصطفی نیز ضمن ارائه راهکارهای تعامل جامعه‌المصطفی با مذاهب اسلامی، با بیان این که برای تعامل معانی گوناگونی ذکر شده است، ابراز داشت: آیات و روایات مختلفی درباره مبانی و ضرورت تعامل اسلامی بیان گردیده است که جدال احسن، یکی از این تأکیدات به شمار می‌رود.

وی با بیان این که اهل‌بیت(علیهم‌السلام) بارها بر ارتباط با پیروان مذاهب مختلف اسلامی تأکید می‌ورزیدند، اظهار داشت: بدین ترتیب، تعامل جامعه‌المصطفی با پیروان مذاهب اسلامی اهمیت ویژه‌ای دارد.

دانش‌پژوه جامعه‌المصطفی، در ادامه، به تارخچه حکومت‌های شیعی اشاره نمود و افزود: سقوط حکومت صفویه به عنوان یکی از برجسته‌ترین امپراتوری‌های ایران را می‌توان در اثر فقدان تعامل با پیروان مذاهب اسلامی و اهل سنت دانست.

این دانش‌پژوه جامعه‌المصطفی، با بیان این که نبود تعامل جوامع شیعی و اهل سنت آثار و پی‌آمدهای منفی بسیاری در گستره تاریخی ایجاد نموده است، خاطرنشان کرد: تعامل، مسئله‌ای اساسی و کلیدی است که در این زمینه، باید همزمان، به راهکارهای علمی، نظری و عملی توجه داشت.

دکتر ضیائی توجه به مرجعیت علمی را از مهم‌ترین رسالت‌های تعاملی جامعه‌المصطفی برشمرد و یادآور شد: شناساندن آموزه‌های اصیل مذهب اهل‌بیت(علیهم‌السلام) به جوامع اسلامی مهم است و ضمن افزایش تعاملات اسلامی، در تقویت ارتباط با مراکز علمی و نخبگان جهان اسلام ایفای نقش خواهد نمود.

 

در ادامه این هم‌اندیشی، حجت‌الاسلام باقر رضا مسئله‌شناسی از مهم‌ترین اقدامات اندیشکده‌های راهبردی توصیف کرد و ابراز داشت: با توجه به اهمیت هندوستان از نظر جمعیتی و استراتژیک، این منطقه نیازمند توجه روزافزون مسئولان جامعه‌المصطفی است؛ با وجود کارهای ارزشمند صورت‌گرفته، در مقایسه با گستردگی نیازها، همچنان در ابتدای راه قرار داریم.

وی ضمن اشاره به پیشینه فعالیت‌های راهبردی خویش، با بیان این که مسئله‌شناسی درباره هندوستان، به همت پژوهشگران هندی جامعه‌المصطفی صورت می‌گیرد، اظهار داشت: با توجه به نیازهای معرفتی هندوستان، تاکنون بیش از سیصد موضوع علمی در اندیشکده تخصصی طلاب هندوستان شناسایی و برای ارائه مقاله و پایان‌نامه‌نویسی طلاب ارائه شده است.

حجت‌الاسلام باقر رضا دغدغه‌های پیش روی دانش‌پژوهان را در عرصه پژوهش‌های علمی اندیشکده‌ای مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: حمایت علمی از طلاب و پژوهشگران هندی جامعه‌‌المصطفی، از مهم‌ترین رسالت‌های مجمع محققین اندیشکده هندوستان به شمار می‌رود.

وی، در پایان، تصریح کرد: امیدواریم ضمن معرفی مجمع محققین و هفت گروه علمی متمرکز در آن به عنوان گروه علمی مطالعات هندوستان، بتوانیم مصوبات موضوعی این مجمع را درباره تحقیقات پایانی و پایان‌نامه‌های طلاب به صورت مصوب در المصطفی نظام‌مند سازیم.

 

همچنین حجت‌الاسلام زاهدی، پژوهشگر جامعه‌المصطفی به نقش طلاب در سیاست‌گذاری‌های جامعه‌المصطفی اشاره نمود و با بیان این که سیاست‌گذاری، به نوعی همان تصمیم‌گیری است، اظهار داشت: سیاست‌گذاری درباره تصمیمات موردی و ثانویه، بالاتر و مهم است، زیرا براساس خط مشی‌های پیش‌بینی‌شده اعمال می‌گردد.

وی با اشاره به این که فراگرد اتخاذ تصمیم اهمیت بسیار زیادی دارد، ابراز داشت: مسئولیت، عدالت و امانت‌محوری و مشورت با آگاهان، از مهم‌ترین بایسته‌هایی است که تصمیم‌گیران باید بدان آراسته باشند.

پژوهشگر جامعه‌‌المصطفی به مسئولیت‌های خطیر مدیران جامعه‌المصطفی اشاره و تصریح کرد: مسئولیت جامعه‌المصطفی، جهانی شده که نیازمند سیاست‌گذاری و رعایت اقتضائات حساس جهانی است.

وی ادامه داد: اصل امانت‌داری از مهم‌ترین مقوله‌ها و همچون امانتی است که برای عالمان پرهیزکار نهاده شده است و در کنار آن، باید همزمان به جایگاه طلاب جامعه‌المصطفی توجه نمود.

حجت‌الاسلام زاهدی با تأکید بر این که طلاب و دانش‌آموختگان جامعه‌المصطفی نقش بایسته و پایه‌ای در سیاست‌گذاری‌های جامعه‌المصطفی دارند، اظهار داشت: زنده ماندن و حفظ سازمان‌ها، در گرو تعامل با محیط بوده، پیشی گرفتن از رقبا نیازمند تقویت تعاملات محیطی است که حیات و بقای آن بر نیازسنجی‌های علمی و معرفتی از جامعه هدف استوار است.

وی تغییر و ارتقای جوامع را نیازمند ارائه راهبردها و راهکارهای زمان‌بر و طولانی دانست و خاطرنشان کرد: جامعه‌المصطفی به عنوان سازمان بین‌المللی، نیازمند گردش اطلاعاتی است که طلاب نقش مکملی در این حوزه ایفا می‌کنند.

حجت‌الاسلام زاهدی با بیان این که با توجه به الزامات رسالتی جامعه‌المصطفی، سیاست‌گذاری‌ها و تصمیم‌گیری‌ها در این نهاد بسیار دشوار است، خاطرنشان کرد: در توصیه‌های اسلام، بر مشورت که کلیدواژه تصمیم‌گیری‌هاست، تأکید شده است و این امر، نیازمند توجه روزافزون مدیران و مسئولان المصطفی است که تحولات اساسی را در سیاست‌گذاری‌ها به دنبال خواهد داشت.

وی، در پایان، تأکید کرد: برای پاسخ‌گویی به حساسیت‌های محیطی جامعه‌المصطفی، نیازمند سطوح مختلف تصمیم‌گیری هستیم.

 

حجت‌الاسلام رحیمی نیز به میزان کارآمدی نظام معیشت طلاب المصطفی اشاره نمود و ابراز داشت: جامعه‌المصطفی به عنوان متولی فراهم‌سازی زمینه‌های آموزشی و تحصیلی تشنگان معارف ناب الهی، توجه به آرامش روانی و جسمانی طلاب و دانش‌پژوهان را از اولویت‌های برنامه‌ای خود می‌داند.

وی ضمن تشریح رویکردهای مقاله خویش، سیاست‌های جامعه‌المصطفی را در تأمین نیازهای معیشتی و حمایت از طلاب و فضلا مورد توجه قرار داد و ابراز داشت: اگر جامعه‌المصطفی و بخش رفاهی این نهاد مقدس با توجه به ناملایمات اقتصادی پیش‌آمده، علاوه بر آموزش، توجه چندانی به بخش معیشت طلاب نداشته باشد، پی‌آمدهای منفی شکل خواهد گرفت.

حجت‌الاسلام رحیمی، در بخش پایانی سخنان خود، به برخی از پی‌آمدهای منفی بی‌توجهی به مقوله‌های معیشتی طلاب و دانش‌پژوهان اشاره نمود.

 

حجت‌الاسلام محمد الغریفی هم در بیان قوت‌ها ‌و ضعف‌های جامعه‌المصطفی، به ثمرات فعالیت بین‌المللی المصطفی اشاره نمود و ابراز داشت: پیش از انقلاب اسلامی، بیشتر مسلمانانی که در اروپا زندگی می‌کردند، دین خود را پنهان نموده، از دین خود با افتخار یاد نمی‌کردند.

وی ترسیم رشته‌ها و گرایش‌های جدید علمی را برای علوم اسلامی، از توفیقات جامعه‌المصطفی دانست و یادآور شد: راه‌اندازی بیش از 150 رشته و گرایش در حوزه‌های علوم اسلامی، از گام‌های بزرگ منتظران واقعی ظهور آخرین حجت خداوند متعال است.

پژوهشگر جامعه‌المصطفی، با بیان این که حکومت‌های جهان اسلام فاصله زیادی با حکومت اسلامی دارند، اذعان داشت: دست‌یابی به جامعه اسلامی، از الزامات اولیه تشکیل حکومت اسلامی است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، به ضعف‌های جامعه‌المصطفی در عرصه‌های مختلف فعالیتی اشاره نمود و ابراز داشت: نمره‌محوری، زیبنده فعالیت مرکزی مانند جامعه المصطفی نیست و خروج آن، به برگزاری امتحان جامع عبور از سطوح علمی، نیاز دارد.

حجت‌الاسلام الغریفی، در بخش پایانی سخنان خود، عناوین دیگری از ضعف‌های جامعه‌المصطفی را مورد توجه قرار داد.

 

حجت‌الاسلام یوسف عارفی، پژوهشگر جامعه‌المصطفی نیز ضمن تحلیل گفتمان علمی و فرهنگی جامعه‌المصطفی، با بیان این که پرسش از هویت علمی و فرهنگی المصطفی، از زمینه‌های نگاشت این مقاله به شمار می‌رود، به محورهای این مقاله اشاره نمود و یادآور شد: برای کشف چرایی و چگونگی این گفتمان باید به محور هژمونی گفتمان سیاسی اسلام یا همان ولایت فقیه توجه نمود، زیرا پیش از انقلاب، گفتمان اسلام سیاسی ظهور و بروز چندانی نداشت  و پس از این دوران، نقش تعیین‌کنندگی قواعد و معنا را به دست می‌یابد.

وی با تأکید بر این که اساس‌نامه المصطفی به همت شورای عالی انقلاب فرهنگی، عالی‌ترین نهاد فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، تصویب می‌شود، اظهار داشت: نظام جمهوری اسلامی با تأسیس نهاد المصطفی، از طریق فضای گفتمان معرفتی و جذب فرهنگ و اقوام مختلف، در عرصه بین‌الملل ایفای نقش نموده، در ترویج معارف ناب اسلامی و تولید معرفت‌های سازگار، به رفتارهای فرهنگی در عرصه بین‌الملل جهت می‌دهد.

پژوهشگر جامعه‌المصطفی به رقبای گفتمانی ‌المصطفی در عرصه بین‌الملل اشاره و تصریح کرد: ارتقای سطح اعتبار علمی جامعه‌المصطفی، نکته مهمی است که باید بدان توجه نمود.

وی پرهیز از حرکت های شعاری را از الزامات فعالیت مراکزی چون جامعه‌المصطفی دانست و اظهارداشت: متأسفانه، در برخی از رشته‌ها، مباحث به صورت روشی مطرح نمی شود. جامعه‌المصطفی برای حضور پررنگ در عرصه بین‌الملل باید توجه جدی بر ارتقای سطح دانشی استادان و دانش‌پژوهان داشته باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha