جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حضور طلاب در قوه قضائیه و قضاوت، واجب کفایی است

حوزه/ رئیس دادگستری شهرستان نجف‌آباد گفت: در سال ۹۶ تعداد پرونده‌هایی که مورد رسیدگی قرار گرفت ۷۴ هزار پرونده بود و این آمار در سال گذشته به ۹۰ هزار پرونده رسید که رشد بیش از ۲۰ درصد را نشان می‌دهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از نجف آباد، نشست رئیس و دادستان دادگستری شهرستان نجف‌آباد صبح امروز به مناسبت هفته قوه قضائیه با اهالی رسانه‌ها در محل دادگستری شهرستان نجف‌آباد برگزار گردید.

در آغاز این نشست حجت الاسلام حسینی، رئیس دادگستری شهرستان نجف‌آباد با  مقایسه آمار پرونده‌های سال 96 و سال گذشته گفت: در سال ۹۶ تعداد پرونده‌هایی که مورد رسیدگی قرار گرفت ۷۴ هزار پرونده بود و این آمار در سال گذشته به ۹۰ هزار پرونده رسید که رشد بیش از ۲۰ درصد را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به پرونده‌های ارسالی به محاکم حقوقی، کیفری و دادگاه انقلاب بیان کرد: بیشترین مراجعات به محاکم حقوقی نجف‌آباد؛ مطالبه وجه چک، مطالبات وجه غیر چک؛ الزام به تمکین، طلاق توافقی، اعتراض به آراء مراجع دولتی و خصوصی، الزام به تنظیم سند رسمی ملک، طلاق به درخواست زوجه، مطالبه مهریه، مطالبه اجرت المثل و تعدیل تقسیط مهریه بوده است.

رئیس دادگستری شهرستان نجف‌آباد در ادامه با اشاره به پرونده‌های دعاوی کیفری افزود: بیشترین دعاوی کیفری به ترتیب؛ رانندگی بدون گواهینامه، تصادفات، سرقت مستوجب تعزیر، ضرب و جرح عمدی و نزاع، توهین، مواد مخدر، تهدید، مزاحمت تلفنی، تخریب و کلاهبرداری بوده است.

اقدامات انجام گرفته در سال ۹۷

حسینی با اشاره به اقدامات انجام گرفته در سال گذشته، بیان کرد: افزایش دو شعبه به محاکم، شامل شعبه ۱۰۵ کیفری و شعبه ۲ دادگاه خانواده، راه اندازی رسمی زندان شهرستان نجف‌آباد با حضور ریاست محترم سازمان زندان‌ها، تلاش‌های صورت گرفته برای اصلاح ذات البین، افزایش میزان صلح و سازش در پرونده‌ها، جذب قضات جدید و کاهش مدت رسیدگی به پروندها از جمله اقدامات صورت گرفته در سال 97 بوده است.

وی با اشاره به سامانه خدمات الکترونیک ثنا و ثبت پرونده‌ها و شکایات؛ از پیشرفت چشمگیر نجف‌آباد در این زمینه خبر داد.

رئیس دادگستری شهرستان نجف‌آباد به اقدامات در دستور کار برای سال جاری اشاره کرد و گفت: افزایش یک شعبه دادگاه حقوقی، جذب قضات، تکمیل ساختمان جدید الاحداث، برخورد قاطع با مجرمین مخل نظم عمومی و پرهیز از ملاحظه کاری قضات محترم از جمله اقدامات برنامه ریزی شده برای سال آینده می‌باشد.

وی در خصوص ملاک عملکرد قضات افزود: بالای سر ما خداوند حاضر و ناظر و در کنار دست ما قانون است و ما با توجه به این دو عمل خواهیم کرد.

حسینی با اشاره به انتخاب حجت الاسلام والمسلمین رئیسی به عنوان رئیس قوه قضاییه اظهار داشت: از جمله ویژگی‌های منحصر به فرد ایشان می‌توان به این موضوع اشاره کرد که  علاوه بر جنبه فقاهتی، در فعالیت‌های اجرایی قوه قضاییه نیز تجربه و تخصص دارند. 

وی با تاکید بر فعالیت‌ها و تحولات صورت گرفته در زمان ریاست آیت الله لاریجانی در قوه قضائیه افزود: یکی از مهمترین تحولاتی که در دوره آیت الله لاریجانی اتفاق افتاد راه اندازی سیستم ابلاغ‌های الکترونیکی بود.

کمبود نیروی انسانی

محمدرضا توکلی دادستان عمومی و انقلاب نجف‌آباد نیز از جمله مشکلات دادگستری نجف‌آباد را کمبود نیرو و فضای فیزیکی کافی اعلام کرد و در ادامه افزود: در سطح استان اصفهان نجف‌آباد تنها شهرستانی است که تمام شکایات آن به صورت الکترونیکی صورت می‌گیرد.

 دادستان نجف‌آباد با اشاره به فراوانی جرم‌ها در فضای مجازی، موثرترین روش برای مقابله با این جرم‌ها را هوشیاری مردم در حین انتقال وجه در زمان خرید اینترنتی و پاسخ به تماس‌های مشکوک در قالب برنده شدن افراد در مسابقات و قرعه کشی‌ها دانست و راه اندازی سیستم رمز یکبار مصرف را یکی از بهترین و راحت ترین روش‌ها برای جلوگیری از کلاهبرداری در حین انتقال وجه دانست.

توکلی در خصوص اقدام‌های پیشگیرانه، گفت: اجرای طرح‌های مختلف و آگاه سازی نمایندگان ارگان‌ها به صورت تلفنی، حضوری و حتی ارسال تذکر از جمله فعالیت‌های پیشگیرانه در وقوع جرم بوده است.

ضرورت ورود طلاب به سیستم قضایی

در حاشیه این نشست حجت الاسلام حسینی، رئیس دادگستری شهرستان نجف‌آباد در خصوص ضرورت ورود طلاب به سیستم قضایی مطرح کرد: این مورد به صورت ذاتی از وظایف روحانیت است و اگر بتوانند تحصیلات کلاسیک و دانشگاهی حقوق را در کنار طلبگی داشته باشند در این راه از میزان موفقیت بیشتری برخوردار خواهند شد. حضور طلاب در قوه قضائیه و قضاوت حداقل واجب کفایی است مخصوصاً برای طلابی که از نظر علمی قوی هستند و از آستانه تحمل بالایی برخوردار می‌باشند.

انتهای پیام /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha