پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
قرآن

حوزه/ اگر خوبى به شما رسد، آنان را غمگین سازد و اگر بدى به شما رسد، آنها بدان شادمان مى ‏شوند و اگر (در برابرشان) صبر كنید و پرهیزكار باشید، حیله ‏ى بدخواهانه ‏ى آنان هیچ آسیبى به شما نرساند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، استاد محسن قرائتی در تفسیر نور به ارائه «نکات ناب» و «پیام های زیبای آیات قرآن کریم» پرداخته که حوزه نیوز در این نوشتار، آیه 120 سوره مبارکه آل عمران را در قالب مجموعه «قطره ای از دریا» ارائه می نماید.

 

* آيه              

إِنْ تَمْسَسْکُمْ حَسَنَةٌ تَسُؤْهُمْ وَ إِنْ تُصِبْکُمْ سَيِّئَةٌ يَفْرَحُوا بِها وَ إِنْ تَصْبِرُوا وَ تَتَّقُوا لا يَضُرُّکُمْ کَيْدُهُمْ شَيْئاً إِنَّ اللَّهَ بِما يَعْمَلُونَ مُحيطٌ

 

* ترجمه                     

اگر خوبى به شما رسد، آنان را غمگین سازد و اگر بدى به شما رسد، آنها بدان شادمان مى ‏شوند و اگر (در برابرشان) صبر كنید و پرهیزكار باشید، حیله ‏ى بدخواهانه ‏ى آنان هیچ آسیبى به شما نرساند. همانا خداوند به آنچه انجام مى‏دهند احاطه دارد.

 

* نکته ها                    

این آیه راه شناختِ دوست و دشمن را بیان مى‏ كند، كه بهترین راه آن، توجّه به روحیات و عكس ‏العمل آنها در مواقع كامیابى و یا ناكامى مسلمانان است.

در سیاست خارجى نیز توجّه به محكوم كردن ‏ها، تأییدها، تبریك و تكذیب‏ ها، و انواع كمك ‏ها و تبلیغات، لازم است.

در آیات قبل، به مسلمانان سفارش نمود كه دشمنان را نه همراه بگیرند و نه دوست. این آیه مى‏ فرماید: این برخورد ممكن است تاوان سختى داشته باشد و آنان بر علیه شما توطئه كنند، بنابراین شما باید اهل صبر و تقوا باشید، تا حیله ‏هاى آنان ضربه ‏اى به شما نزند.

 

* پيام ها                     

1- حسادتِ دشمنان به قدرى است كه اگر اندك خیرى به شما برسد، ناراحت مى ‏شوند. «ان تمسسكم حسنة تسؤهم»

2- راه نفوذ دشمن، یا ترس و طمع ماست و یا بى ‏پروایى و بى ‏تقوایى ما، كه صبر و تقوا، راه خنثى كردن آنهاست. «ان تصبروا و تتّقوا لایضرّكم»

3- در برابر حسودانى كه از رشد ما ناراحتند، چاره ‏اى جز صبر و تقوا نیست. «ان تصبروا و تتّقوا لایضرّكم»

4- خداوند با افشاى روحیّات دشمن، به مسلمانان هم روحیّه مى ‏دهد و هم بیدار باش. «ان تمسسكم حسنة تسؤهم... لا یضرّكم كیدهم»

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha