سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
یس

حوزه/ رئیس پژوهشگاه تاریخ و سیره گفت: دشمنی دو خاندان امویان و عباسیان با خاندان هاشمی عامل اصلی تخریب شخصیت حضرت ابوطالب (ع) است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» حجت‌الاسلام‌والمسلمین حمیدرضا مطهری در سومین پیش نشست همایش بین‌المللی حضرت ابوطالب (ع) که عصر امروز در قم برگزار شد، اظهار داشت: برگزاری این همایش ضروری است چراکه تاکنون هیچ همایشی برای ایشان برگزار نشده است.

وی ادامه داد: مقالاتی زیادی در کمیسیون تاریخ دریافت شده است که نشان‌دهنده جایگاه ایشان در تاریخ اسلام و علاقه‌ای محققان به ایشان است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مطهری بابیان این‌که روایت‌های فراوانی در خصوص حضرت ابوطالب (ع) وجود دارد، ابراز داشت: علامه امینی از حضرت علی (ع) روایت می‌کند که ایشان ابوطالب (ع) را آخرین وصی پیش از پیامبر می‌دانند البته در توضیح این وصی بودن می‌فرمایند که ابوطالب را عامل انتقال وصایا به حضرت محمد (ص) می‌داند.

وی ادامه داد: روایت دیگری از حضرت امیر (ع) وجود دارد که می‌فرماید که پدرم هرگز بت را نپرستیدند و به‌سوی کعبه نماز می‌خواندند و در دین حضرت ابراهیم بودند که نشان‌دهنده‌ای موحد بودن و عدم بت‌پرستی حضرت ابوطالب (ع) پیش از اسلام است.

رئیس پژوهشگاه تاریخ و سیره تصریح کرد: دشمنی دو خاندان امویان و عباسیان در جهان اسلام با خاندان هاشمی در گسترش اخبار جعلی علیه حضرت ابوطالب ع تأثیر زیادی داشته است.

وی ادامه داد: جعل اخبار با دو هدف فضیلت زدایی از علویان و فضیلت سازی برای افراد دیگری مانند امویان بود.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha