پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
علوم انسانی

حوزه/ کارگاه تخصصی «شیوه استخراج مقاله علمی- پژوهشی از پایان‌نامه ارشد و رساله دکتری»، صبح امروز به همت مجتمع آموزش عالی علوم انسانی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، دکتر سیدمهدی طاهری، معاون پژوهش مجتمع آموزش عالی علوم انسانی و مدرس این کارگاه، در ابتدای جلسه، به بیان مزایای استخراج مقالات علمی از پایان‌نامه‌ها برای دانشجویان دوره کارشناسی ارشد و دکتری پرداخت.

وی یکی از تصورات اشتباه رایج درباره این شیوه از تولید مقاله علمی- پژوهشی را کپی‌برداری از پایان‌نامه برای تولید مقاله دانست و ابراز داشت: در شیوه استخراج مقاله علمی- پژوهشی از پایان‌نامه، هر چند منابع و محتوای مقاله برگرفته از پایان‌نامه است، ولی این پژوهش با رعایت برخی استانداردها و نکات، بسیار مفید و سودمند خواهد بود.

عضو هیئت علمی جامعه‌المصطفی، طرح و ارائه یافته‌های پایان‌نامه‌ها در سطوح ملی و بین‌المللی را یکی از نتایج این شیوه برشمرد و گفت: این مقالات می‌توانند در فصل‌نامه بین‌المللی ISI، فصل‌نامه ISCدر حوزه جهان اسلام یا مجلات علمی، پژوهشی و ترویجی در کشور، به جوامع علمی ارائه شوند.

وی با اشاره به امکان شرکت در همایش‌ها و حضور در کرسی‌های نظریه‌پردازی، ترویجی و نقد صاحبان این مقالات، خاطرنشان کرد: اگر پایان‌نامه دارای محتوای جذاب و نوآورانه باشد، مقالات برگرفته از آن قابلیت ارائه در کرسی‌های نظریه‌پردازی را خواهد داشت و اگر محتوای پایان‌نامه گردآوری باشد، مقالات آن در کرسی‌های ترویجی و اگر نقد باشد، مقالات آن در کرسی نقد مطرح می‌گردد. ارائه مقالات در کرسی‌ها، موجب دریافت امتیاز دوچندان علمی برای پژوهشگر می‌شود.

شایان ذکر است:  ادامه این کارگاه، به بیان شیوه‌های و نکات مهم در استخراج مقالات از پایان‌نامه اختصاص داشت.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha