پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تحریم رهبر انقلاب

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

نقشه فریب آمریکا لو رفت

دو ماه پیش در اقدامی عجیب سفارت آمریکا در عراق در صفحه فیس بوک خود ضمن وارد کردن اتهام فساد به مسئولان جمهوری اسلامی ایران، بزعم خود ثروت رهبری ایران را مبلغی بالغ بر 200میلیارد دلار معرفی کرد. بعد از گذشت 2 ماه از آن ماجرا و در سایه اعمال تحریم‌های جدید آمریکا علیه رهبری جمهوری اسلامی روشن است که تأکید سفارت آمریکا بر ثروتی معادل 200 میلیارد دلار برای شخص رهبری ایران در آن روز دقیقاً با هدفی معین و به عنوان پیش زمینه و البته توجیهی برای تحریم‌های روز گذشته صورت پذیرفته بوده است. واقعیت آن است که در ایران کمتر چیزی را می‌توان یافت که بویژه در عرصه اقتصادی مشمول تحریم‌های البته نه چندان موفق آمریکایی قرارنگرفته باشد. و بهمین خاطر است که از یکطرف دستان آمریکا در تکمیل پروژه ناکام تحریم هایش علیه ایران خالی است و از دیگر سو همچنان مجبور است به سودمندی و موثر واقع شدن تحریم هایش علیه ایران ایمان داشته باشد.برخورد افکار عمومی جهانی با اقدام دیروز آمریکا بویزه درتحریم رهبری ایران وهمچنین تعدادی ازفرمانهان سپاه ایرانی برخوردی تمسخر امیز بود . پروژه پر سر و صدای تحریم‌‌های آمریکا علیه ایران دقیقا مصداق مثل معروف"کوه موش زایید"است هرچند حسب وعده امریکا طی روزهای اینده وزیر خارجه ایران را نیز شامل شود.

 

الجزیره به عظمت رهبر انقلاب اعتراف کرد

فیصل قاسم مجری معروف شبکه الجزیره گفت:این پیام پنجم ترامپ برای رهبر ایران بود و به محض اراده آبه نخست وزیر ژاپن برای قرائت پیام آقا گفتند: پیامی نمیگیرم.حالا یک حاکم عربی نشان بدهید که جرات کند[مثل آیت الله خامنه ای] پیامی که از طرف رئیس جمهور آمریکا آمده را رد کند بلکه ترامپ صریحا میگوید من با یک تلفن صدها میلیارد دلار از عربستان میگیرم.ذلت را ببینید.

 

روحانی دست موشکی ها را بوسید

رئیس جمهور با اشاره به انهدام پهپاد جاسوسی آمریکا در تجاوز به حریم هوایی کشورمان، گفت: از لحاظ نظامی کشف پهپاد به دلیل شرایط ساختمان تشکیلاتی و اندازه فیزیکی آن، آسان نیست، ضمن اینکه این نوع پهپادها در ارتفاع بالای 50 هزار پا پرواز می‌کنند.دکتر روحانی ادامه داد: گاهی پرنده‌ای حریم هوایی کشور را نقض می‌کند و فرصت برای مقابله با آن وجود دارد، اما در برخورد با این نقض حریم هوایی کشور در دقایق اولیه با آن برخورد کردیم و این پهپاد پس از نقض حریم هوایی ایران و عدم توجه به چندین اخطار بلافاصله با استفاده از یک سامانه کاملاً ایرانی مورد هدف قرار گرفت که این بسیار ارزشمند است.رئیس جمهور افزود: اگر این پهپاد به وسیله سامانه‌ای مانند اس300 مورد هدف قرار می‌گرفت آنقدر اقدامی حائز اهمیت بشمار نمی‌رفت اما این سامانه، موشک و رادار آن ساخت ایران است و من دست همه آنهایی که این صنعت داخلی را در وزارت دفاع ساخته و آنهایی که از این ابزار در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به خوبی استفاده کردند، می‌بوسم.دکتر روحانی تأکید کرد: ما به دنبال تحقیر آمریکا نیستیم، اما این اقدام، موجب ایجاد روحیه بزرگ برای ملت ایران شد و ثابت کرد که ما توانمندی لازم را در مقابله با تهدید دشمنان دارا هستیم.رئیس جمهور ادامه داد: این اقدام نمونه بارزی از این است که «می‌گوییم از آمریکا ترسی نداریم، اما صبری راهبردی خواهیم داشت»، یعنی متجاوز در حریم هوایی کشور ما پس از چند دقیقه منهدم می‌شود و این نشان‌دهنده قدرت ما است.دکتر روحانی تأکید کرد: صبر ما تا ابتدای خط قرمزهای ماست و مرزهای کشور خط قرمز ماست و وقتی هواپیمایی از مرزهای ما عبور می‌کند،‌ از خط قرمز ما عبور کرده و اجازه دفاع از خود داریم.رئیس جمهور اظهار داشت: آمریکایی‌ها اعم از پنتاگون، سنتکام و کاخ سفید در این مدت به طور کامل از این اقدام سردرگم شدند و در این بین مشغول به اقدامات غیرمعقول و یاوه‌گویی شده‌اند.

 

روحانی میخ آخر را بر تابوت مذاکرات کوبید

حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان در تماس تلفنی «امانوئل مکرون» رئیس جمهور فرانسه با وی، اظهار داشت: رئیس جمهور با تاکید بر اینکه تحت هیچ شرایطی برای توافقی که در نتیجه دوسال مذاکره به دست آمده، مذاکره مجدد نخواهیم کرد، ادامه داد: آمریکایی ها بر خلاف موازین بین المللی با اعمال و تشدید تحریم‌ها علیه ملت ایران ثابت کردند به هیچ وجه خواهان حل و فصل مسائل نیستند. روحانی دولت آمریکا را عامل و مسئول اصلی ایجاد و تشدید تنش‌ها در منطقه دانست و خاطرنشان کرد: پهپاد آمریکایی پس از نقض حریم هوایی ایران و عدم توجه به چند اخطار از سوی پدافند ایران مورد هدف قرار گرفت و اگر آمریکایی ها بخواهند دوباره به آبها و حریم هوایی ایران تجاوز کنند، نیروهای مسلح ایران مامور به مقابله با آنها بوده و برخوردی قاطع خواهند داشت.

 

آمریکا آخرین درب دیپلماسی را بست

«سید عباس موسوی» سخنگوی وزارت امور خارجه در جدیدترین مطلب خود در فضای مجازی نوشت: تحریم بی حاصل رهبری ایران و نیز فرمانده دیپلماسی کشور یعنی بسته شدن همیشگی راه دیپلماسی با دولت مستأصل آمریکا.سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: دولت ترامپ درحال نابود کردن همه سازوکار‌های جاافتاده بین المللی برای صلح و امنیت جهانی است.

 

اطلاعات نشت وزارت نفت را کور کرد

نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس از دستگیری یک خانم نفوذی در وزارت نفت از سوی نهاد‌های امنیتی خبر داد.ابوالفضل ابوترایی نماینده نجف‌آباد در مجلس شورای اسلامی از دستگیری یک خانم در وزارت نفت به عنوان جاسوس خبر داد و گفت: این فرد اخیرا از سوی نهاد‌های امنیتی بازداشت شده است.وی با بیان اینکه این خانم تبعه ایران و نفوذی بوده است افزود: این فرد با ۱۶ مدیر وزارت نفت در ارتباط بوده و قصد تأثیرگذاری بر آن‌ها را داشته است.نماینده نجف‌آباد در مجلس با بیان اینکه وزارت نفت در دوران تحریم پاشنه آشیل کشور است، افزود:، چون کشور ما براساس درآمد‌های نفتی اداره می‌شود وزنه نفت در کشور ما بسیار مهم است که استکبار سعی می‌کند با تاثیرگذاری بر این وزارتخانه فروش نفت کشور را مختل کند. یک مقام آگاه در وزارت اطلاعات اعلام کرد: محتوای پرونده‌های امنیتی صرفا در اختیار مراجع ذی صلاح قضایی قرار می‌گیرد و بیان اتهاماتی از این دست توسط هر فرد یا مرجع دیگری فاقد اعتبار است.پیش از این از سوی تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی اعلام شده بود که  اخیرانهادهای امنیتی باند نفوذی در وزارت نفت را دستگیر کردند که در راس آن خانمی با ایجاد ارتباط با ۱۶ نفر از مقامات ارشد این وزارتخانه توانسته بود در جهت تکمیل پازل دشمن ضرباتی را به کشور وارد کند.

 

تیم تروریستی ضد انقلاب در تور سپاه گیر افتاد

در درگیری میان رزمندگان قرارگاه حمزه سیدالشهدا (ع) با یک تیم تروریستی ضد انقلاب در چالدران، یک تروریست به هلاکت رسید، دو نفر زخمی شدند و یک نفر دستگیر شد.روابط عمومی قرارگاه حمزه سیدالشهدا نیروی زمینی سپاه در اطلاعیه ای اعلام کرد: شامگاه یکشنبه یک تیم تروریستی ضد انقلاب وابسته به استکبار جهانی که قصد نفوذ به داخل مرزهای کشورمان را داشت، در منطقه عمومی چالدران استان آذربایجان غربی در تور اطلاعاتی رزمندگان قرارگاه حمزه سیدالشهدا (ع) نیروی زمینی سپاه قرار گرفت. بنابر این گزارش؛ در درگیری میان این تیم تروریستی با رزمندگان شجاع و دلاور قرارگاه حمزه سیدالشهدا( ع) یک نفر از تروریست ها به هلاکت رسید، دو نفر زخمی و یک نفر دیگر نیز  دستگیر شد.در این درگیری مقادیر قابل توجهی سلاح، تجهیزات ،مهمات و سیستم های ارتباطی از تروریست ها کشف و ضبط گردید.همچنین در این درگیری دو نفر از رزمندگان قرارگاه با جراحات سطحی مواجه شدند.

 

ترامپ چماق جنگ را از کنگره پس گرفت

رئیس‌جمهور آمریکا معتقد است برای حمله به ایران نیازی به دریافت تأیید کنگره ندارد. دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه با روزنامه هیل درباره مسائل مرتبط با ایران و کنگره گفت: «واقعاً دوست دارم آن‌ها (اعضای کنگره) را در کنار خودم داشته باشم. آن‌ها ایده‌هایی دارند و باهوش هستند و افکاری دارند. در واقع چند روز پیش که با اعضای کنگره جلسه داشتم از آن‌ها چندین نکته را آموختم. دوست دارم آن‌ها را در جریان امور قرار دهم، اما به طور قانونی مجبور به این کار نیستم.»این در حالی است که موضوع اختیار ترامپ در حوزه حمله احتمالی به ایران در روزهای اخیر در کنگره آمریکا مورد بحث و نقد قرار گرفته است. عده‌ای از اعضای کنگره معتقدند ترامپ می‌تواند بدون دریافت تأیید سنا و مجلس نمایندگان علیه ایران دست به اقدام نظامی بزند. اما گروهی دیگر معتقدند این امر نیاز به تأیید کنگره دارد.دونالد ترامپ روز دوشنبه تحریم‌های جدیدی را بر ضد مقامات بلندپایه ایران اعلام کرد.

 

گاف بزرگ ترامپ بازهم آمریکا را زیر سوال برد

رئیس‌جمهور آمریکا هنگام صحبت درباره اقدام مضحک اخیر خود علیه ایران مرتکب اشتباه لفظی عجیبی شد. دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا پس از ناامیدی از حاضر شدن ایران برای مذاکره، باز سراغ تنها راهکار همیشگی‌اش رفت، اما این بار با یک گاف بزرگ که نام وی را دوباره برای مدت‌ها سوژه رسانه‌های ایران و جهان می‌کند. او طی نطق درباره دور جدید تحریم‌ها علیه ایران که شامل رهبر انقلاب و دفتر ایشان هم می‌شود، اشتباهاً نام امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران را به زبان آورد.گفتنی است؛ بنابر اعلام رویترز دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا با امضای یک فرمان اجرایی، تحریم‌های تازه‌ای علیه ایران اعمال کرد. بر اساس متن دستور اجرایی، ترامپ در اقدامی مضحک، رهبر معظم انقلاب اسلامی، دفتر ایشان و نهاد‌های مرتبط با این دفتر را نیز تحریم کرد که قرار است وزارت خزانه‌داری او در آینده جزئیات بیشتری در این خصوص اعلام کند.

 

دژفا حمله سایبری پنتاگون را خنثی کرد

رسانههای غربی مدعی هستند که آمریکا به تلافی سقوط پهپاد، علیه رایانههای کنترل پرتاب‌گرهای موشکی ایران، عملیات سایبری انجام داده است.رسانه‏‌هایی چون آسوشیتدپرس، واشنگتن پست و نیویورکتایمز مدعی شده‌‏اند که آمریکا در واکنش به سرنگونی پهپاد جاسوسی خود، سیستم‌های کامپیوتری ایران را که مسئول کنترل پرتاب‌گرهای موشکی هستند؛ هدف تهاجم سایبری قرار داده است.ادعا میشود، این حمله بعد از انصراف دونالد ترامپ، رئیسجمهوری آمریکا از واکنش نظامی به سرنگونی پهپاد اتخاذ شده است.دو منبع آگاه به آسوشیتدپرس گفتهاند تهاجم سایبری تحت موافقت ترامپ صورت گرفته است.حتی ادعا می‌شود، اقدام سایبری که سیستمهای کامپیوتری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را هدف قرار داد، از جمله گزینههای مطرح در واکنش به حوادث هفته گذشته دریای عمان بوده است.گفتنی است،  محمدجواد آذری جهرمی در پاسخ گفته است : «‏رسانه‌ها از صحت حمله سایبری ادعایی به ایران پرسیدند. باید بگویم که مدت‌هاست ما با تروریسم سایبری مثل استاکس‌نت و یکجانبه‌گرایی مثل تحریم‌ها مواجهیم. نه یک حمله، بلکه در سال گذشته ۳۳ میلیون حمله را با سپر دژفا خنثی کردیم. حمله موفقی از آنها صورت نگرفته، هرچند تلاش‌های زیادی می‌کنند.»

 

صدای اختلاف داخلی از کاخ سفید بلند شد

ترامپ رئیس جمهور آمریکا با بولتون مشاور امنیت ملی خود و بیشتر مشاوران امنیتی ارشدش در مورد حمله به ایران مخالفت کرده است.ترامپ به یکی از مشاوران امین امنیتی گفت: اینها می‌خواهند ما را به سمت جنگ سوق دهند و این تنفرآور است. ما به یک جنگ دیگر نیازی نداریم.در این گفت‌وگو ترامپ از اینکه یک فروند پهپاد بدون سرنشین آمریکا به قیمت ۱۳۰ میلیون دلار را از دست داده است، اظهار تأسف کرد، ولی اظهار داشت تعداد کسانی که تحت تأثیر تلفات مالی قرار می‌گیرند، از تعداد رأی دهندگانی که به علت تلفات جانی متأثر می‌شوند کمتر خواهد بود.او ضمن اینکه از ژنرال دانفورد تقدیر کرد، بولتون، مشاور امنیتی خود را که در پشت صحنه اقدامات نظامی علیه ایران است، سرزنش نمود و اظهار داشت: بولتون وظیفه خود را خوب انجام می‌دهد ولی معمولاً مواضع سخت و پر دردسری را اتخاذ می‌کند و اذعان داشت: شخصی که مهم است، من هستم.وی افزود: همه می‌گفتند من اشتباه می‌کنم. آنها می‌گویند من منفعلانه عمل می‌کنم ولی هیچ یک از این اظهارات درست نیست و من فردی با عقل سلیم هستم.

 

تحریم های توخالی رهبر دلدادگان جهان را هدف گرفت

عصبانیت و سردرگمی رئیس جمهور آمریکا از ایران کار را به تحریم یک حسینیه کشاند.پس از ساقط کردن پهپاد فوق پیشرفته RQ4 آمریکایی توسط سپاه که به  مرزهای هوایی کشورمان تجاوز کرده بود، هیئت حاکمه آمریکا دچار سردرگمی و آشوب فکری شد، به طوری که ترامپ رئیس جمهور آمریکا بارها مواضع ضد و نقیض درباره این موضوع مطرح کرد.پس از آشفتگی چند روزه اما دولت آمریکا در اقدامی نمایشی چند تحریم جدید علیه افراد و نهادهای کشورمان وضع کرد.وقیحانه ترین قسمت این لیست ، تحریم دفتر مقام معظم رهبری یا همان حسینه امام خمینی است که حتی کف آن با زیلوهایی ساده پوشیده شده است.

 

پیکان راهبرد "صبر استراتژیک" تهران تغییر جهت داد

عضو حزب دولتی اعتدال و توسعه بیان داشت: ترامپ در عمل متوجه شده که «صبر استراتژیک» ایران تغییر کرده است و این، در باور اولیه او نبود. سیاست جدید ایران می‌تواند در سال منتهی به انتخابات آمریکا دردسر بزرگی برای وی شود؛ به‌خصوص که او با وعده‌های دور شدن آمریکا از جنگ توانست رای بخشی از رای‌دهندگان آمریکایی را تصاحب کند.به نظر می‌رسد هرچه جلوتر برویم، توفان خلیج فارس کار را بر ترامپ سخت‌تر کند. اگر درصدد مقابله برآید؛ آنگاه پاسخ ایران کوبنده خواهد بود؛ پاسخی که، رویای فتح دوباره کاخ سفید را برای ترامپ به کابوس تبدیل کند. از قدیم گفته‌اند: «چرا عاقل کند کاری که باز آرد پشیمانی؟». ترامپ همان زمان که از برجام خارج شد، مرتکب بزرگ‌ترین اشتباه زندگی سیاسی خود شد.او هنوز می‌تواند با مماشات و دیدن واقعیات منطقه و درک درست از جامعه ایرانی، دوباره برنده انتخابات آمریکا باشد. پهپاد اگر می‌توانست سخن بگوید، پیامش این بود: «ترامپ! ایران خطرناک است، جهت فرمان را عوض کن». واقعیت این است: «عقاب، عقاب است؛ اما غرش شیر، چیز دیگری است».

 

کف‌گیر تحریم‌های آمریکا به ته‌دیگ خورد

سید حسین نقوی‌حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اعلام تحریم‌های جدید آمریکا ضد برخی از شخصیت‌های کشورمان، گفت: این تحریم‌های که روز گذشته اعلام شد، نشان داد که دولتمردان آمریکایی در برابر ایران دچار استیصال و سردرگمی آشکاری شده‌اند.وی با تاکید براینکه ترامپ و حامیان او در کاخ سفید اقداماتی را در چند وقت اخیر ضد ایران انجام داده‌اند که هیچ سود و فایده‌ای برای آنها نداشته است، ادامه داد: به طور نمونه پس از شکار پهپاد آمریکایی در خاک کشورمان که  به قول خود آمریکایی‌ها پیش‌ رفته‌ترین پهپاد و  غیر قابل ردیابی بود، نه‌تنها حیثیت آنها را در جامعه بین‌المللی برد بلکه نوعی سردرگمی را در میان دولتمردان آمریکایی ایجاد کرد.نماینده مردم ورامین در مجلس با بیان اینکه آمریکایی‌ها طی یک  اقدام متناقض اقدام به اعمال تحریم‌ها علیه برخی مقامات کشورمان کرده‌اند، عنوان کرد: پیش از این نیز برخی از این تحریم‌ها اعلام شده بود و خود آنها نیز متوجه شده‌اند این تحریم‌ها بی‌تاثیر است.این نشان می‌دهد که کاری بیش از این نمی‌توانند انجام دهند.سخنگوی کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس با بیان اینکه مقاومت و ایستادگی مردم ایران دربرابر اقدامات بی‌فایده آمریکا دولتمردان آمریکایی‌ را دچار سردرگمی و تناقض‌گویی کرده است، اظهار داشت: مقاومت مردم  ایران قطعاً نتایج مثبتی در چند وقت اخیر در مقابل آمریکایی‌ها داشته است و قطعا با همین رویکرد ادامه خواهیم داد، چون تا استیصال آمریکا در برابر ملت ایران چند قدم بیشتر باقی نمانده است.

 

مافیای هزاران میلیاردی طلای کثیف را به یغما برد

بیش از دوهزار میلیارد تومان و به اذعان برخی مدیران شهری حتی بیش از سه‌هزار میلیارد تومان. این حجم وسیع گردش مالی زباله گردها آن هم از زباله علاوه‌بر اینکه لفظ طلای کثیف را تصدیق می‌کند.یک حساب سرانگشتی برای تایید گردش مالی چندهزار میلیاردی زباله در پایتخت کافی است. سال گذشته رضا عبدلی، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهر تهران در ارتباط با میزان تولید زباله در شهر تهران گفته بود: «روزانه ۹هزار تن به صورت میانگین زباله از شهر تهران جمع‌آوری می‌شود که این میزان در بعضی از فصول به ۱۲ هزار تن نیز می‌رسد. زباله‌های ساختمانی در سطح شهر تهران ۴۳ هزار تن در روز است که در بخش‌های مختلف جمع‌آوری می‌شود.» عبدلی البته امسال با این استدلال که بالارفتن قیمت ارز و افزایش قیمت کالاها تاثیر زیادی بر تولید پسماند شهری داشته است که سبب شده شهروندان سنجیده‌تر و به اندازه نیاز خرید کرده و ضمناً در مصرف نیز تا حد امکان کالا را استفاده کنند، میزان تولید زباله در روز در پایتخت را حدود هشت‌هزار و ۴۰۰ تن عنوان کرد. طبق اطلاعات موجود از سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور روزانه ۵۸ هزار تن زباله در شهرها و روستاهای کشور تولید می‌شود. به هر طریق محاسبات صورت‌گرفته در ارتباط با زباله‌های خشک در تهران نشان می‌دهد که درآمد حاصل از این بخش چیزی بیش از دوهزار میلیارد تومان است. احمد میدری، معاون رفاه اجتماعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی طی هفته‌های گذشته در ارتباط با گردش مالی زباله در تهران گفت و خبر از گردش دوهزار میلیارد تومانی طلای کثیف فقط در شهر تهران داد. میدری همچنین به سهم شهرداری تهران از این گردش مالی اشاره کرد و گفت از این چرخه دوهزار میلیاردی، فقط ۲۰۰ میلیارد سهم شهرداری تهران است و این میزان به علاوه سهم حدود ۳۰۰ میلیاردی نیروی کار، سود بیش از هزار و۵۰۰ میلیاردی را عاید دلالان و به قولی مافیای زباله می‌کند. مجید فراهانی، عضو شورای اسلامی شهر تهران با انتقاد از اقدامات و سیاست شهرداری تهران در مواجهه با پدیده زباله‌گردی و زباله‌گردها گفت: «عدم‌نظارت دقیق و واگذاری مجوز جمع‌آوری زباله به پیمانکارانی که کودکان محروم را به کار وا می‌دارند باعث شده ۱۴ هزار زباله‌گرد در تهران داشته باشیم که یک‌سوم از آنها یعنی چهارهزار و ۷۰۰ نفر را کودکان تشکیل می‌دهند.» اخیراً در یک پژوهش در حوزه زباله و زباله‌گردها با نام یغمای کودکی در این ارتباط آمده است که: «براساس یافته‌ها نزدیک به ۵۷ درصد از زباله‌گردها نوعی از مواد مخدر مصرف می‌کنند. ۸۹ درصد از این زباله‌گردها مهاجران غیرقانونی و تنها ۱۱ درصد به‌صورت قانونی مشغول به کار هستند. ۷۳ درصد به هنگام کار زخمی شده‌اند و ۷۳ درصد خشونت را در این چرخه تجربه کرده‌اند که بیشترین خشونت را بخش بازیافت با ۶۹ درصد اعمال کرده است. همچنین ۳.۵۴ درصد بی‌سواد هستند و تنها ۷.۳ درصد از این افراد سواد قرآنی دارند. (این پژوهش براساس مطالعه‌ای است که حدود ۹ ماه در کل مناطق ۲۲ گانه شهر تهران، با ۳۰۲ زباله‌گرد مصاحبه شده، و از این تعداد ۱۴۱ نفر کودک بوده‌اند.)

 

ترامپ از بلوف‌های نظامی جهش ۱۸۰درجه‌ای کرد

ترامپ که از چند ماه پیش موضع تهاجمی با چاشنی تهدید نظامی علیه ایران پی گرفته بود در موضعی کاملاً بالعکس از ایران خواست که به منافع آمریکا حمله نکند و تهدید کرد "اگر به منافع آمریکا حمله کنید پاسخ شدید خواهید گرفت".دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا با انتشار پیامی در توئیتر مدعی شد اظهارات کوبنده مقامات ایران در واکنش به تحریم‌های جدید آمریکا ناشی از این است که آنها «خوبی» را درک نمی‌کنند.دونالد ترامپ در پیامی توئیتری نوشت: «رهبران ایران واژه خوبی و دلسوزی را درک نمی‌کنند. متأسفانه تنها چیزی که آنها می‌فهمند،‌ قدرت و زور است. آمریکا با اختلاف زیاد قدرتمندترین ارتش دنیا را در اختیار دارد و تنها طی دو سال اخیر 1.5 تریلیون دلار روی آن سرمایه‌گذاری کرده است».وی افزود: «بیانیه بسیار جاهلانه و توهین‌آمیز امروز ایران صرفاً نشان می‌دهد که آنها واقعیت را درک نمی‌کنند. هرگونه حمله از سوی ایران به هرچیز آمریکایی، با پاسخی شدید و کوبنده مواجه خواهد شد. در برخی موارد، کوبنده به‌معنی نابودکننده خواهد بود. دیگر خبری از جان کری و اوباما نیست».رئیس‌جمهور آمریکا در حالی مدعی خوبی و دلسوزی در قبال ایران شده است که طی یک سال اخیر به‌بهانه‌های واهی یک جنگ اقتصادی تمام‌عیار را علیه ملت ایران آغاز و با تحریم‌های ظالمانه خود حتی واردات کالاهای بشردوستانه به ایران را نیز دچار مشکل کرده است. رئیس‌جمهور آمریکا پیش از این نیز در برهه‌ای ایران را به تقابل نظامی تهدید می‌کرد و وقتی نشانه‌ای از عقب‌نشینی ندید، به تمنای مذاکره روی آورد و شماره‌ای را در اختیار سفارت سوئیس (حافظ منافع آمریکا در تهران) قرار داد تا به‌منظور تماس تلفنی احتمالی به مقامات ایران تحویل داده شود.

 

ذره بین ناجا برای دلالان بزرگ تر شد

سردار حسین رحیمی در حاشیه اجرای طرح رعد با حضور در جمع خبرنگاران از تشکیل پلیس مبارزه با جرائم اقتصادی تهران بزرگ در هفته‌های آتی خبر داد و گفت: این پلیس مستقیما تحت نظر فرماندهی انتظامی تهران بزرگ فعالیت خواهد کرد.وی درباره برخورد با دلالان سکه و ارز نیز گفت: برخورد با این افراد همچنان ادامه دارد و خوشبختانه دیگر به جز تعداد اندکی که اقدام به فروش ارز در خارج از صرافی می‌کردند، مورد دیگری نداشتیم که با این افراد نیز برخورد شد.سردار رحیمی با بیان اینکه امروز به جرأت می‌توان گفت که دیگر در محدوده‌های خیابان فردوسی، پاساژ منوچهری، پاساژ افشار، سبزه میدان و … دیگر شاهد حضور دلالان سکه و ارز نیستیم، خاطرنشان کرد: تمام این افراد از این مناطق جمع‌آوری شدند و نظارت پلیس نیز در این مناطق ادامه دارد. ضمن اینکه بسیاری از افراد دستگیر شده همچنان در زندان هستند.وی در پاسخ به پرسشی درباره نحوه نظارت بر دلالان سکه و ارز نیز تصریح کرد: با همکاری بانک مرکزی اقدام به نصب دوربین‌های پیشرفته و مجهز به سیستم تشخیص چهره افراد کردیم که با استفاده از این سیستم‌ها دلالان سکه و ارز شناسایی می‌شود. این دوربین‌ها در حال حاضر در سبزه میدان، منوچهری، پاساژ افشار و خیابان فردوسی نصب شده و کنترل آن نیز در اختیار پلیس است.

 

عربده‌کشی توئیتری ترامپ علیه ایران توخالی از آب درآمد

رئیس‌جمهور آمریکا که بعد از تمام اقدامات ضد ایرانی در دو سال و نیم گذشته به هیچ‌یک از اهدافش در قبال تهران دست پیدا نکرده به عربده‌کشی توئیتری رو آورد. او در توئیتر نوشت: «رهبران ایران واژه‌های "خوبی" و "دلسوزی" که بویی از آن نبرده‌اند را درک نمی‌کنند. نکته غم‌انگیز آنکه تنها چیزی که می‌فهمند قدرت و زور است. آمریکا با فاصله قدرتمندترین نیروی نظامی در دنیا است و فقط در دو سال گذشته ۱.۵ تریلیون دلار در این زمینه هزینه کرده است.»او نوشته است: «مردم فوق‌العاده ایران دارند بدون هیچ دلیل خاصی رنج می‌کشند. رهبران آنها تمام پول‌ها را خرج تروریسم می‌کنند و پول ناچیزی برای چیزهای دیگر خرج می‌کنند.»ترامپ همچنین ایران را به کشتن سربازان آمریکایی متهم کرده است. او نوشت: «آمریکا استفاده ایران از بمب‌ها و مین‌های کنارجاده‌ای که به کشته شدن ۲۰۰۰ آمریکایی و زخمی شدن شمار بیشتری از آنها منجر شد را فراموش نکرده است.»تهدید دونالد ترامپ در حالی مطرح شده که او و مقام‌های دولتش چند ماه پیش تهدید کرده بودند هر گونه حمله از سوی ایران به منافع آمریکا و متحدان این کشور با واکنش نظامی رو به رو خواهد شد. رئیس‌جمهور آمریکا جمعه هفته گذشته در حساب کاربری‌اش در توئیتر دعا کرده ۱۰ دقیقه قبل از حمله به سه سایت در ایران دستور توقف آن را صادر کرده است. کارشناسان مسائل نظامی می‌گویند ادعای ترامپ در خصوص توقف حمله به ایران، ده دقیقه پیش از آغاز آن، واقعی به‌نظر نمی‌رسد. تحلیلگران در آمریکا گفته‌اند پس از سرنگونی پهپاد پیشرفته آمریکایی این هشدار مطرح شده که با اثبات توان پدافندی ایران، معادلات به هم ریخته و واشنگتن باید هرگونه طرح برای اقدام احتمالی نظامی علیه ایران را مورد بازنگری قرار دهد.

 

انگلیس از سنگر ضد ایرانی عقب نشست

هانت اعلام کرد: «لندن انتظار ندارد که واشنگتن از این کشور برای پیوستن به جنگ با ایران تقاضا کند و بعید است انگلیس با پیوستن به این کشمکش موافقت کند. آمریکا نزدیکترین متحد ما است، ما با آنها همیشه صحبت می‌کنیم و هر درخواستی را که آنها می‌گویند با دقت بررسی می‌کنیم اما من نمی‌توانم شرایطی را تصور کنم که آنها از ما بخواهند وارد یک جنگ شویم. پیامی که به شرکای خود در اتحادیه اروپا به ویژه آلمان و فرانسه فرستادیم این بود که با احترام به توافق هسته‌ای مسیر را ادامه دهیم. اما این یک هفته مهم است. این کاملاً ضروری است که ایران به توافق پایبند باشد.»این اظهارات در حالی مطرح شده است که وی پیشتر اعلام کرده بود؛ لندن در کنار ایالات متحده آمریکا ایستاده و «هر در خواستی» از سوی کاخ سفید را در تقابل با ایران بررسی خواهد کرد.به نظر می‌رسد پیام محرمانه‌ای که اخیراً از سوی سفارت انگلیس در تهران به وزارت خارجه این کشور مخابره شده، در تغییر گفتار وزیر خارجه انگلیس مؤثر بوده است.اخبار رسیده حاکی است که «راب مک ایر» سفیر انگلیس در تهران در پیامی به هانت، وی را در جریان جو منفی و کم سابقه به وجود آمده در افکار عمومی ایران (پس از اظهارات ضد ایرانی وزیر خارجه انگلیس) قرار داده است.هانت پس از دریافت پیام راب مک ایر، به وی مأموریت می‌دهد تا در قالب برگزاری یک کنفرانس مطبوعاتی در محل سفارت انگلیس در تهران، ادبیات به کار گرفته شده هانت علیه ایران را تعدیل نموده و حتی جملاتی را در تأیید کامل برجام و تمایل شدید انگلیس در خصوص واسطه گری میان ایران و آمریکا و… را در این کنفرانس مطبوعاتی بیان نماید.بنابر اعلام منابع آگاه، حتی وزارت خارجه انگلیس از سفیر این کشور در تهران خواسته بود تا در نشست مطبوعاتی با رسانه‌های ایرانی، موضوعاتی مانند لزوم آزادی نازنین زاغری را مطرح نکند و توان خود را بر روی مواجهه با فضای منفی به وجود آمده در ایران متمرکز کند.سرانجام وزیر خارجه انگلیس به سفیر این کشور در تهران دستور داد تا نشست مطبوعاتی خود در سفارت انگلیس را لغو کند و این موضوع از طریق مسئولین رسانه‌ای سفارت انگلیس در تهران به خبرنگاران اعلام شد. متعاقباًهانت تصمیم گرفت با بیان سخنانی کاملاً متفاوت با مواضع اخیر خود، زمینه را برای ترمیم وجهه انگلیس نزد افکار عمومی ایران فراهم کند. وی حتی تصمیم گرفت این سخنان را در پارلمان انگلیس مطرح کند تا به آن اعتبار بیشتری ببخشد.

 

آمریکا به حق نظامی ایران اعتراف کرد

نماینده دائم آمریکا در کنفرانس خلع سلاح گفت: ما درگیری نظامی علیه ایران را آغاز نخواهیم کرد و حق دفاعی این کشور از فضای هوایی خود را انکار کنیم.به گزارش تارنمای هیل، «رابرت وود» در کنفرانسی در زمینه خلع سلاح در ژنو گفت: اگر ایران بخواهد علیه امریکا دست به حملات نظامی بزند بدون شک پاسخ ما در برابر این حملات قاطع خواهد بود.سفیر خلع سلاح آمریکا خاطر نشان کرد: دونالد ترامپ مسیر دیپلماسی با ایران را همچنان باز گذاشته است اما اگر مقامات تهران این سیاست آمریکا را از موضع ضعف در نظر بگیرند آنان دچار اشتباه بزرگی شده‌اند.این سخنان در حالی منتشر شد که ترامپ شامگاه دوشنبه با صدور فرمان اجرایی جدیدی، تحریم‌هایی را علیه ملت ایران اعمال کرد تا ایران به میز مذاکره باز گردد.ترامپ با تکرار اتهامات و لفاظی‌های خود علیه ایران؛ گفت: هرگز اجازه نخواهیم داد ایران به سلاح اتمی دست یابد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha