سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
خاموشی

حوزه/ نماینده ولی‌فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با تأکید بر این‌که درصدد هستیم رقبه به رقبه موقوفات را احیا کنیم، گفت: سازمان اوقاف برای مسائلی همچون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، افزایش بهره‌وری موقوفات و افزایش تولید ملی اهمیت بسیار زیادی قائل است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی خاموشی در نشستی با متولیان شاخص موقوفات غیرمتصرفی سراسر کشور با بیان این که وقف یک موضوع الهی است، گفت: خیلی از کشورها موضوع وقف را می پذیرند و مهمترین دانشگاه های  خیلی از کشورها موقوفه است.

 وی با اشاره به اهمیت وقف دانش، گفت:موقوفه ای  که مرحوم حسینعلی البرز به منظور خدمت به دانشجویان و دانش آموزان و دادن جوایز به برترین‌های علمی کشور ایجاد کرد وقف نامه‌ای بسیار عالی دارد. خیلی از دوستانی  که الآن در صدر کشور در حال خدمت‌رسانی به مردم هستند سالها پیش از این موقوفه وام دانش‌آموزی گرفته‌اند و تحصیل کرده‌اند.

 رئیس هیئت امنای سازمان تبلیغات اسلامی یادآور شد: وقف در تاریخ ایران سابقه‌ای دیرینه دارد .ما هم که در خدمت دوستان انجام وظیفه می‌کنیم به این غرض به اوقاف آمده‌ایم که رقبه به رقبه موقوفات را احیا کنیم. مهندسی معکوس مدنظر من است ما از بالا چیزی را ابلاغ نمی‌کنیم باید از کف و پایین ببینیم که مشکلات هر رقبه چگونه حل می‌شود.

 خاموشی به اهمیت بسیار زیاد جریان بهینه‌سازی استفاده از منابع وقفی اشاره کرد و افزود: دامن زدن به این جریان هم به ترویج سنت وقف کمک می‌کند هم به اقتصاد کشور. اگر یک رقبه ای زمین کشاورزی است باید بسنجیم که این زمین چه میزان محصول می‌دهد و چگونه باید برداشت محصول در آن را بهینه کنیم.

 رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه  با تأکید بر اینکه تدبیر سرمایه‌ای در مجموعه سازمان اوقاف را بسیار جدی پیگیری می‌کنیم، اظهار کرد: به دنبال استعمار موقوفات هستیم و استعمار موقوفات به معنای درگیر شدن با مردم نیست بلکه آبادانی رقبات و خدمت‌رسانی به مردم را در پی خواهد داشت.

 خاموشی بابیان اینکه باید نوع نگاه خودمان را از درآمدزایی از موقوفات تغییر بدهیم، تصریح کرد: خیلی از موقوفات متروکه‌اند که باید احیا شوند. سرمایه وقف می‌تواند کشور را در زمان تحریم کمک کند. سازمان اوقاف برای مسائلی همچون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، افزایش بهره‌وری موقوفات و جدی گرفتن اقتصاد وقف و افزایش تولید ملی اهمیت بسیار زیادی قائل است.

 وی خطاب به متولیان شاخص موقوفات غیرمتصرفی سراسر کشور گفت: ما مجموعه اوقاف را با شما پیش می‌بریم و شما باید به ما کمک کنید. معتقدیم که شما محور کار هستید. ماده پنج قانون اوقاف می‌گوید که باید موقوفات را به امین‌ها واگذار کنید  و ما این کار را آغاز کرده‌ایم.

 خاموشی در پایان با اشاره به پیشرفت‌های علمی در کشور و قراردادهای منعقد شده سازمان اوقاف با محافل علمی و دانشجویی درزمینهٔ تولید موتورسیکلت برقی و سایر موارد گوشزد کرد:موشک سوم خرداد لبه تکنولوژی غرب را زد.  ایران بلندپروازترین و گران‌قیمت‌ترین پهباد آمریکایی را سرنگون کرد. چه کسی این کار را انجام داد؟ فرزندان شما.  دست بلند اراده‌ها که مقام معظم رهبری می‌فرمایند،این است.

براساس اعلام پایگاه اوقاف، در بخشی از این نشست ۲۰ نفر از متولیان موقوفات غیر متصرفی ازجمله موقوفه سادات اخوی تهران، ، موقوفه حاج عبدالوهاب تهرانی تهران، موقوفه رشد تهران، موقوفه میرزا فتحعلی خان صاحب دیوان استان فارس، موقوفه نخعی اصفهان، موقوفه ادریسیان خراسان شمالی ، موقوفه معزالوزاره فارس، موقوفه عالیجان خانم خراسان رضوی و موقوفه حاج علی ترخانی استان البرز به بحث و تبادل‌نظر با رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در زمینهٔ مسائل مربوط به موقوفات و رقبات پرداختند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha