پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
سریال گاندو

حوزه/ عضو هیئت علمی جامعه المصطفی و منتقد سینما و تلویزیون ضمن تبیین چرایی جذابیت و قوی بودن سریال گاندو ، آن را اثری توصیف کرد که بخشی از مهم ترین شیوه های دشمن در جریان نفوذ سیاسی و امنیتی را به تصویر می کشد.

حجت الاسلام و المسلمین سعید ارجمندفر در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، با بیان این که "گاندو" سریال خوبی است که در زمانه کنونی باید ساخته می شد، اظهار داشت: ما همچنان حسرت می کشیم که چرا سریال های قوی درباره موضوعاتی چون فتنه 88 ساخته نمی شود، هر چند که در این باره معدود فیلم هایی تولید و اکران شده اما همه آن ها مثل فیلم سینمایی "قلاده های طلا"، قوی و تاثیرگذار نبوده اند.

وی افزود: پرداختن به جاسوسی فردی به نام جیسون رضاییان که البته بنا به دلایلی اسم این فرد در سریال عوض شده و حوزه ی نفوذ آن که حتی تا بستگان نزدیک مقامات عالی کشور هم کشیده شده بود، سوژه بسیار جذابی است که از جهات مختلف حایز اهمیت و قابل بررسی است.

منتقد سینما و تلویزیون گفت: وقتی صدا و سیما از جهات مختلف دچار کمبود بودجه است و برای ساختن سریال های فخیم و ارزشمند در مضیقه مالی است، ساخت فیلم های امنیتی به این دلیل که با کمترین بودجه با ارزش ترین معانی را به مخاطب ارایه می دهد، می تواند بسیار مناسب باشد ، ضمن آن که برای عموم مخاطبان نیز جذابیت دارد.

وی بیان داشت: در دوران هشت ساله جنگ تحمیلی و پس از آن ما به سمت سینمای دفاع مقدس رفتیم که به این سبب ژانر دفاع مقدس به سبک ما در جهان شاخص شد، اما به هر حال سینمای دفاع مقدس به ویژه در تولید برخی فیلم ها، نیازمند هزینه کردهای کلان است، اما ژانر سینمای امنیتی و سیاسی، غالباً با کمترین بودجه همراه است و به آن صورت نیاز به صحنه های اکشن و جلوه های ویژه ندارد.

عضو هیئت مدیره انجمن سواد رسانه ای طلاب همچنین گفت: البته مهم ترین عنصر و مولفه در سریال ها و فیلم های امنیتی ، فیلمنامه و داستان و روایت است که اگر ساخت درستی وجود داشته باشد، عملاً فیلم جذابیت بالایی هم دارد و با کمترین هزینه می تواند تماشاگر را به شدت جذب کند.

وی ابراز داشت: در سینمای دفاع مقدس ما بر مساله استقامت در برابر تجاوز نظامی دشمن تاکید می کردیم و این روحیه مقاومت را در جامعه اشاعه می دادیم اما در حال حاضر وضعیت جامعه ما فرق کرده و نوع تاکید ما بر مساله استقامت و پایداری نیز مثل جنگ اقتصادی با گذشته تمایز یافته و امروز باید در برابر جنگ روانی، سیاسی ، اقتصادی و فرهنگ دشمن مقاومت کنیم.

وی افزود: در این میان، بُعد امنیتی به خصوص در روزگار حساس کنونی اهمیت خاصی برای ما پیدا کرده و همین که در عالم واقع، نیروهای اطلاعاتی و امنیتی کشور ما می توانند شخصیت حرفه ای و پیچیده ای مثل جیسون رضاییان را شناسایی و دستگیر کنند ، این مساله نشان دهنده قدرت اطلاعاتی و امنیتی کشور ماست که واقعاً هم مایه مباهات است.

حجت الاسلام و المسلمین ارجمندفر در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که سریال گاندو  از ابعاد مختلف، دارای جذابیت ها و زیبایی های خاصی است، گفت: یکی از ویژگی های ممتاز این سریال، به روز بودن موضوعات آن است ، به ویژه آن که این موضوعات هنوز برای مردم ما داغ است و ما هنوز در ماجرای برجام و بدعهدی دشمنان و جریان نفوذ هستیم.

وی افزود: جسارتی که این سریال در پرداختن به موضوعات مختلف مخصوصاً موضوع نفوذ در بین خانواده ها و بستگان مسئولان دارد، قابل تحسین است و ما از دولت و مسئولان باید بخواهیم این گونه جسارت ها در چارچوب معقول ادامه یابد چرا که این مساله باعث بیمه نظام می شود، نه این که فکر کنیم زمینه تضعیف نظام و دولت نمی شود بلکه اتفاقاً عامل تقویت ساز است.

وی بیان داشت: در واقع پیام این قبیل آثار این است کسانی که پوستین وارونه پوشیده و در سمت های مختلف هستند و در عین حال در خدمت دشمنان هستند، این ها علیه منافع ملی و نظام کار می کنند و باید سریعاً شناسایی شده و با آن ها برخورد لازم صورت گیرد و لذا در بُعد روشنگری، این رویکرد در سریال هایی این چنینی ، از عوامل تقویت اقتدار نظام است.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه همچنین با تاکید بر اهمیت دشمن شناسی و شناخت روش ها و شیوه های دشمن به ویژه در بحث نفوذ از طریق ساخت و نمایش سریال هایی مثل گاندو گفت: گستردگی اشراف اطلاعاتی که نهادهای امنیتی ما به مسایل دارند، جزو برجستگی های این سریال است، البته اگر این سریال و مجموعه سریال های داخلی با این موضوعات را با سریال ها و فیلم های که در هالیوود و موسسات غربی تولید می شوند ، بخواهیم قیاس کنیم از بَُعد جسارت در بیان مطالب، آن ها از ما جلوتر هستند و ما در آثار خود حتی این سریال سرپوشیده بسیاری از مطالب را به مخاطب عرضه می کنیم.

وی اظهار داشت: از آن سوی قضیه باید توجه داشت که اکثر فیلم ها و سریال های آمریکایی و غربی ، نوعی رعب و وحشت را به ملت خویش تحمیل می کنند با تاکید بر این که همه شما از جهت امنیتی تحت اشراف مطلق نهادهای اطلاعاتی و امنیتی قرار داریم ، اما در این سریال گاندو، در یکی از قسمت ها ، فرد شاخص امنیتی ما وقتی می خواهد مجوز شنود را از مقام قضایی بگیرد، با سخت گیری دادستان روبرو می شود و این نشان می دهد که حریم خصوصی افراد برای کشور و مسئولان ما دارای اهمیت زیادی است به طوری که حتی در موارد امنیتی نیز این مساله با پیچیدگی های خاصی صورت می گیرد.

وی گفت: همچنین رفتار و تعاملی که نیروهای امنیتی با خودشان و مردم دارند، در نهایت ادب، مهربانی و عطوفت است ولی در نمونه های غربی، میزان خشونت بالاست اما در این جا در نهایت آرامش فعالیت ها صورت می گیرد، هر چند در برابر دشمن قاطعیت و جدیت وجود دارد و لذا مصداق آیه شریفه " اشداء علی الکفار، رحماء بینهم" است.

این کارشناس و تحلیلگر سینما و تلویزیون همچنین با اشاره به این که یکی از شاخصه های خوب این سریال، تاکید بر بحث جوان گرایی است، ابراز داشت: در پرونده عظیمی مثل گاندو که این قدر امنیتی و پیچیده است و جاسوسان آن مستقیم با سازمان سیا در ارتباط هستند، می بینیم که تعدادی جوان که هر کدام در حیطه فعالیت خود دارای تخصص هستند، نقش های اصلی را ایفا می کنند که این رویکرد در این سریال بسیار به جا و خوب بوده است.

وی افزود: در مجموع پازل های سریال طوری طراحی و چیده می شود که این مجموعه با وجود نقدهای جدی بر عملکرد مسئولان در کل به حمایت از نظام می پردازد و در یکی از قسمت ها، یکی از شخصیت های اصلی سریال که مامور امنیتی است صراحتاً می گوید که برای حفظ منافع و مصلحت نظام ، ملاحظه هیچ وزیر و وکیلی را نباید کرد.

حجت الاسلام و المسلمین ارجمندفر در قسمت دیگری از صحبت های خود با اشاره به این که مهم ترین ضعف سریال،ناظر به روایت آن است، خاطرنشان کرد: روایتی که در این سریال مورد توجه قرار گرفته ، هر چند مصداق عینی دارد اما ارتباط حلقه ها در آن به یکدیگر چندان رعایت نشده و در برخی جاها دچار نقص هایی هستیم که مخاطب را دچار سردرگمی می کند

وی افزود: البته گاهی سردرگمی در این قبیل سریال ها و فیلم ها طبیعی است اما نباید فقدانی بین حلقه ها باشد که البته ممکن است به خاطر سانسور در برخی قسمت ها به جهت فشار بر این سریال بوده باشد؛ در سریال های این چنینی هر چقدر که روایتگری قوی باشد و حلقه های مفقوده به شکل مطلوب به هم وصل شوند، این مساله قدرت اثر را می رساند.

حجت الاسلام و المسلمین ارجمندفر در خاتمه بیان داشت: در هر صورت می بایست از کارگردان ،تهیه کننده، عوامل و بازیگران این سریال و به خصوص سازمان صدا و سیما تشکر کرد که باعث تولید و پخش این سریال شدند و این رویه باید ادامه داشته باشد و ابتر رها نشود چرا که تولید این مجموعه ها ، یکی از نشانه های اقتدار ملی ما در عرصه فرهنگ و رسانه است.

۳۱۳/۸

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha