پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام والمسلمین عباسعلی زارعی

حوزه/ حجت الاسلام زارعی گفت: در حال حاضر حوزه‌های علمیه وارثان مكتب امام صادق(ع) محسوب می شوند و مسئول حفظ و حراست از میراث گرانبهای مذهب جعفری در كوران جریانات فكری مدعی هدایت بشر به ساحل رستگاری اند.

حجت الاسلام والمسلمین عباسعلی زارعی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، با اشاره به مهم ترین اتفاقات حیات مبارک امام صادق علیه السلام، گفت:  در دوره امام صادق علیه السلام جنگ میان بنی امیه و بنی عباس، قیام زید، قیام ابومسلم خراسانی و تنش میان حاکمان گسترش یافت لذا مهم ترین اتفاق در دوره زندگی ایشان را می توان همان درگیری و جنگ میان دو حکومت ها دانست زیرا به علت درگیری های میان بنی امیه و بنی عباس، حضرت امام صادق علیه السلام فرصت پیدا کردند تا افرادی زیادی را تربیت کنند.

مدیر موسسه فرهنگی هنری یادیاران آسمانی افزود: مرحوم طبرسی در اعلام الوری و شهید اول در ذکری این موضوع را  بیان کرده اند که حضرت 4000 نفر شاگرد را تربیت کرده اند. البته این افراد در یک زمان نبوده اند اما اسامی ایشان در تاریخ ذکر شده است. این تعداد تربیت شاگرد، یعنی گسترش دین و تشیع، لذا این فرصت در دوران امام صادق علیه السلام بوجود آمد.

این کارشناس فرهنگی تصریح کرد: البته باید به این نکته اشاره کرد که امام صادق علیه السلام در یک رشته خاص تربیت شاگرد نکردند بلکه در رشته های مختلف علمی مانند شیمی، طب، فقه، تفسیر موضوعی، کلام، اعتقادات توحیدی، مناظرات بسیار و... به تربیت شاگرد پرداختند و اساس و بنیان علمی اسلام را تقویت کردند.

وی در پاسخ به این سؤال که به چه علت در دوره امام صادق علیه السلام فرقه گرایی رواج بیشتری یافت، گفت: حضرت امام خمینی (ره) در مورد علم می فرمایند که العلم هو حجاب الاکبر، بنا بر این اگر انسان خود را تهذیب نکند، علم باعث می شود تا فرد گمان کنند که بسیار باسواد است!

مدیر موسسه فرهنگی هنری یادیاران آسمانی افزود: با این مقدمه، ملاحظه می شود که بزرگان علمی در آن دوره خود را در مقابل امام صادق علیه السلام دیدند و گفتند که ما هم برای خود کسی هستیم. با وجود اینکه به اذعان خود، علم و اندوخته خود را از امام صادق علیه السلام گرفته بودند و لذا این اتفاق باعث شد تا تفکرات و دیدگاه های مختلف رشد کند و این موضوع، علت بوجود آمدن شعب و فرقه های مختلف در این دوره می باشد.

امام جماعت مسجد جامع حضرت رسول اکرم( ص) تهران ادامه داد: وجود شبهات زیاد در دوران امام صادق علیه السلام باعث شد که امام به همه پرسش های اعتقادی پاسخ دهند تا مبانی فکری تشیع و اسلام را تحکیم کنند. یکی از اقدامات حکومت علیه حضرت ایجاد شبهه بود که با تطمیع عوام و خواص علیه ایشان انجام می شد.

وی افزود: به عنوان نمونه می توان گفت که حکومت زمان به مالک بن انس گفت که تو علیه امام صادق علیه السلام تبلیغ کن و بگو او آدم بی سوادی است تا ما از تو و تفکرات تو حمایت کرده و آن را در سراسر بلاد اسلامی گسترش دهیم. البته متاسفانه او ابتدا این کار را انجام داد اما بعدها پشیمان شد که چرا علیه امام صادق علیه السلام اقدام کرده است.

مدیر موسسه فرهنگی هنری یادیاران آسمانی اظهار داشت: بزرگان اقوام مانند ابن ابی العوجا و ابن طالوت نیز به گسترش تفکرات مادی خود پرداختند و حاکمان با حمایت از ایشان، به شبهه افکنی و اقدام فرهنگی علیه امام صادق علیه السلام دست زدند.

وی با تاکید بر الگوگیری جامعه مسلمانان از منش و شیوه امام جعفرصادق(ع)، بیان داشت: شیعیان باید روش امام صادق(ع) را در زندگی، كار، منش و رفتار خود عملیاتی كنند و با پیروی از قرآن و عمل به روایت های ائمه سعادت دنیوی و اخروی را برای خود بدست بیاورند. در جنگ با دشمنان اسلام چیزی كه فرد و جامعه را از گزند تهاجمات فرهنگی حفظ می كند، ایمان و اعتقاد به خدا و قیامت است، بنابراین با پیروی از سیره ائمه می توان با اقتدار در برابر تهاجم فرهنگی ایستاد.

حجت الاسلام زارعی در پایان با بیان این که حوزه های علمیه وارثان مكتب امام صادق(ع)، هستند، گفت: در حال حاضر حوزه‌های علمیه وارثان مكتب امام صادق(ع) محسوب می شوند و مسئول حفظ و حراست از میراث گرانبهای مذهب جعفری در كوران جریانات فكری مدعی هدایت بشر به ساحل رستگاری هستند. 313/42

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha