جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
محسنی اژه ای

حوزه/ معاون اول دستگاه قضا گفت: یکی از عوامل انحراف افراد در هر پست و جایگاهی که باشند از امام، ملت و قرار گرفتن در ردیف دشمن‌ترین دشمن، منیت، ‌خودکامگی و خودخواهی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تهران، حجت الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه ای در سخنرانی پیش از خطبه های امروز هفتم تیرماه نماز جمعه تهران، به نقش قوه قضائیه در گام دوم انقلاب اشاره کرد و گفت: در این زمینه حرف‌های زیادی زده شده و باید با تجربه چهل سالی که در پشت سر داریم بتوانیم نقش اصلی خود را ایفا کنیم که هدف اصلی نظام تحقق عدالت در تمام ابعاد و زوایا است و وظیفه قوه این است که آن را محقق کند.

وی ادامه داد: تحقق عدالت نیاز به لوازمی دارد و یکی از آ‌نها قانون خوب،‌ ساختار خوب و مجری خوب است که در این میان مجری خوب مهمتر است. باید گفت که با انتخاب رهبری که یک نفر را از خود قوه قضائیه آشنا، با تجربه و فرزند قوه انتخاب کردند این امر می‌تواند در تحقق عدالت موثر باشد.

وی ادامه داد: آنچه که امروز ضرورت دارد روحیه انقلابی و جهادی است؛ ما به شما مردم قول و تعهد می‌دهیم که با تمام وجود امکانات،‌ قدرت و روحیه جهادی در خدمت مردم و نظام باشیم.

 اژه‌ای افزود: در قدم بعدی باید تلاش کنیم و نیاز به نقطه‌نظرات مردم، نخبگان و مسئولان داریم؛ سند تحول قضایی کلیاتش نوشته و تنظیم شد و خدمت رهبری داده و ایشان تایید کردند که باید با زمان‌بندی اجرا شود، بنابراین قدم بعدی در جهت تحقق برنامه‌ها این است که برای هر یک از بخش‌های سند تحول، برنامه‌ کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت داشته باشیم.

معاون اول قوه قضائیه تصریح کرد: برای برنامه‌های کوتاه مدت 6 ماه را تعریف کرده‌ایم که با برنامه‌ریزی‌های انجام شده از آن عقب نخواهیم بود، اما در برنامه‌های میان مدت و بلندمدت نیاز به همکاری دو قوه دیگر و مردم داریم؛ در برنامه‌های کوتاه مدت یکسری از عقب‌ماندگی‌ها را انجام و موانع دست‌وپاگیر را از جلو پا برداریم تا بتوانیم حرکت شتابانه داشته باشیم که این  امر را داریم انجام می‌دهیم. ارتباط با مردم،‌ دانشگاه،‌ بازار، بخش خصوصی، رجال و نسبان و ... برقرار شده و در حال توسعه است.

 اژه‌ای در ادامه گفت: با توجه به نیاز به برخی قوانین از مجلس می‌خواهیم که برای تحقق عدالت همه‌جانبه به ما کمک کند تا قوانین خیلی دست‌وپاگیر نباشد.

وی ادامه داد: از دولت نیز توقع داریم نسبت به وظایف خود به درستی عمل کنند، چرا که اگر این گونه شود بسیاری از پرونده‌‌های در قوه قضائیه مطرح نخواهد شد و آن وقت نمی‌گوییم حدود 5 میلیون و 800 هزار ورودی پرونده داریم؛  البته گردش پرونده  17 میلیون است که اگر دولت به درستی به وظایف  خود عمل کند و همینطور شهرداری‌ها، با این حجم پرونده روبرو نیستیم و می‌توانیم در پرونده‌های خاص متمرکز شویم.

معاون اول قوه قضائیه افزود: در رابطه با شرکت‌های تعاونی اعتباری که مردم مشکل‌دار شدند در تعداد محدودی از آنها 3 میلیون سپرده داشته‌اند که اگر وارد قوه شود، چه می‌شود که البته بخشی از آنها وارد شده؛ اگر دستگاه‌ها به وظیفه خود عمل کنند ورودی پرونده‌ها کم می‌شود.

وی گفت: در سال 96، 17 میلیون و 400 هزار چک برگشتی داشته‌ایم که با اقدامات و همکاری‌های انجام شده در سال 97 با وجود اینکه تحریم‌های ظالمانه فشار زیادی را تحمیل می‌کرد، تعداد چک‌های برگشتی به 13 میلیون و 400 هزار فقره رسید.

اژه‌ای از مردم درخواست کرد تا آنجا که ممکن است نزاع، اختلافات خانوادگی و رفتارهای توهین‌آمیز را حل و فصل کنند و اجازه ندهند پرونده کیفری شود، چرا که این موضوع برای مردم گرفتاری و برای قوه قضائیه حجم کار را بیشتر می‌کند.

معاون اول قوه قضائیه در بخش دیگری از سخنان خود به مسائل روز اشاره کرد و  افزود:  امروز باید ببینیم ولی امر چه می گویند. ایشان می‌گویند نمی‌شود به آ‌مریکا اعتماد کرد و دست مذاکره و دوستی داد؛ او خیانت کرده و قابل اعتماد نیست. اگر آمریکا ببیند ما ضعیف هستیم اقدام علیه ما می‌کند، زمانی جلو می‌آید که ببیند ما قوی هستیم و این تاریخ چهل سال است که جلوی چشم ما است.

این مسئول قضایی کشور تصریح کرد: بسیاری از آنهایی که فریب امپریالیسم جهانی را خوردند و علیه مردم کشور خود حرکت کردند کارشان به جایی رسید که به دامن  اسرائیل و آمریکا پناه برده و علیه کشور خود و اسلام با اسرائیل و آمریکا همکاری می‌کنند.

 اژه ای بیان کرد: از طرفی این عده برای کشور یک آزمون عبرت‌انگیز هستند که چه شد و چرا به اینجا رسیدند و چرا این انحراف را در این چهل سال ادامه دادند. امروز آنها کجایند و در چه موقعیتی هستند. چه در دستشان است و در نزد ملت دنیا، خداوند و وجدان خود چه دارند.

وی ادامه داد: اگر همین عده به خود برگردند و کلاه خود را قاضی کنند که قبل و پس از انقلاب چه اقداماتی کرده و در  پرونده خود چه دارند آیا ذلیل‌‌تر، حقیر‌تر و بدبخت‌تر از آ‌نها سراغ دارید >دلیل آن چیست؟

 اژه‌ای افزود: چرا الان عده‌ای جلوی ولی فقیه، خواست مردم شهید داده می‌ ایستند و نمی‌خواهند بفهمند یا می‌فهمند و آ‌گاهانه نسبت به ارزش‌های مردم خیانت می‌کنند!. این تاریخ چهل ساله ما است؛‌ اگر توجه نکنیم ما هم ممکن است دچار سرنوشت عده‌ای شویم که با خفت در مقابل آ‌مریکا،‌ عربستان و اسرائیل دریوزگی می‌کنند و  علیه کشور خود اقدام می‌کنند.

معاون اول قوه قضائیه در پایان تصریح کرد:  امروز مردم ما عزیزتر، قدرتمندتر و آ‌گاه‌تر و آماده‌تر  از هر زمان دیگری هستند.

انتهای پیام   313/17

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha