پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام سیدعلی غضنفری

حوزه/ عضو شورای پژوهشی مؤسسه علمی فرهنگی دارالعرفان گفت: امروز جامعه بشری نیازمند معرفی امام صادق(ع) به عنوان شیخ الائمه (ع) و آثار و برکات علمی و دینی ایشان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری ««حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین سیدعلی غضنفری در مراسم عزاداری شهادت امام صادق(ع) که در مؤسسه علمی فرهنگی دارالعرفان برگزار شد، اظهارکرد: یکی از حرکت های خوبی که توسط مراجع معظم تقلید صورت گرفته است برپایی مراسم عزاداری با پای پیاده است که موج گسترده ای را به تأسی از این بزرگان در کشور و امت اسلامی به راه انداخته بطوریکه مردم نسبت به برپایی آیین های سوگواری و عزداری اهتمام ویژه تری پیدا می کنند و همانند روز عاشورای حسینی دست به احیای شعائر اسلامی می زنند.

*اظهار نظر ابوحنیفه در خصوص امام صادق(ع)

وی افزود: شناخت امام صادق(ع) وظیفه ای است که اگر برای خود مقرر کنیم به حقایق نابی در مکتب حقه جعفری خواهیم رسید.امام صادق(ع) کسی اس که نه تنها در شهر مکه، جامعه اسلامی و انسانی مرهون زحمات و تلاش های ایشان است بلکه عالم بشریّت از اقدامات حضرت بهره مند شده اند.

حجت الاسلام غضنفری ادامه داد: از نظر فقهی روایات حضرت دارای جایگاه رفیعی است که شخصی به نام ابوحنیفه که خود به عنوان یکی از استوانه های مکتب اسلام مطرح است درباره حضرت می گوید؛ «همه ما جیره خوار و عائله صادق آل محمد هستیم».

*امام صادق(ع) و 400 فرع فقهی از یک روایت

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به کلامی از آیت الله العظمی وحیدخراسانی افزود: در کتاب صحیح مسلم یک حدیث در رابطه با حج و فروع آن و ابعاد مختلفش نقل شده که حضرت 400 فرع فقهی در این باره آورده اند، و اهل سنتّ در بسیار از موارد فقه حج خود را از همین روایت و فروع فقهی بهره می برند، این نشان از اهمیت جایگاه امام جعفرصادق(ع) نزد امت اسلامی دارد.

وی همچنین با اشاره به سخن پروردگار درباره امام صادق(ع) گفت: حضرت حق می فرمایند؛ جایگاه جعفر بن محمد(ع)، جایگاه ویژه ای خواهم کرد. امروز ما به سمت و سویی در حرکت هستیم که باید جهانیان را با امام صادق(ع) آشنا کنیم.

*کرسی های درس و شاگردان امام صادق(ع) فراتر از مرزهای جغرافیایی بود

عضو شورای پژوهشی مؤسسه علمی فرهنگی دارالعرفان در خصوص 4هزار شاگرد حضرت گفت: در روایات آمده است وقتی فردی وارد مسجد شد و دید 900نفر دارند صحبت می کنند و می گویند؛ «سمعة جعفر بن محمد».

حجت الاسلام غضنفری با اشاره به وسعت و گستردگی شاگردان و ویژگی های کرسی های درس حضرت افزود: شاگردان حضرت متعدد و از همه گروه ها بود، مرزی نداشت و از مدینه آغاز و آسیا، آفریقا و شامات را در بر می گرفت.

استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: تنوع علوم که امام صادق(ع) ارائه می کردند بسیار زیاد بود به طوریکه دانشمندان متعددی در علوم مختلف پای کرسی درس حضرت در رشته های علوم، نجوم، فقه ، حدیث، شیمی (کیمیا)، طب و دهها عرصه دیگر رشدّ و نموّ داشتند و بسیاراز علومی که امروز در اختیار بشر قراردارد در زمان امام صادق(ع) شکل گرفته و به دست بشر امروز رسیده است.

*مهدویت مظلوم و مهجور است

وی در پایان سخنان خود با اشاره به عصر غیبت امام زمان(عج) و مظلومیت موضوع مهدویت گفت: شیعیان باید نسبت به وظایف خود در زمان غیبت اهتمام و توجه جدی داشته باشند، دفاع از امام عصر(ع) در بیان و عمل، قرائت دعای پر معنا و مفهوم « اللَّهُمَّ بَلِّغْ مَوْلايَ صَاحِبَ الزَّمَانِ..» و این کارها را باید از خانواده خود آغاز کنیم و معرفی کنیم امام عصر(عج) را برای آنان که بدون تردید بسیار مؤثر خواهد بود.

انتهای پیام  313/17

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha