چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
دانشجویان ژاپنی در دانشگاه ادیان

حوزه/ عضو هئیت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب گفت: اگر فهمی از دیگری نباشد فهمی از خود هم درکار نیست. فقط از طریق تعامل با دیگران است که ما پی می بریم چه چیزی وجه تمایز و ویژگی ماست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، خلیل قنبری در جمع دانشجویان ژاپنی که به منظور سپری کردن دوره آشنایی با زبان فارسی در ایران به سر می برند و با هدف بازدید در دانشگاه ادیان ومذاهب حضور یافته بودند، اظهارکرد: از نظر شناخت شناسی هر گونه فهمی تطبیقی و قیاسی است. اگر فهمی از دیگری نباشد فهمی از خود هم درکار نیست. فقط از طریق تعامل با دیگران است که ما پی می بریم چه چیزی وجه تمایز و ویژگی ماست. برای همین است که مطالعه ادیان دیگر این همه به عیان شدن خویشتن کمک می کند. مثلا، ممکن است ما خودمان را از جهاتی غریب و غیرعادی بدانیم چون پیروان ادیان دیگر همان احساس ما را ندارند و مثل ما عمل نمی کنند اما بعد با دیگرانی آشنا می شویم که احساس ما را داشته اند و همان کاری را کرده اند که ما می کنیم. این آشنایی می تواند ما را از احساس غریب و غیرعادی بودن رها کند.

وی در ادامه به وجوه مشترک بین بودیسم و اسلام و به طور خاص جودو شین شو و تشیع پرداخت و گفت: علاوه بر قلمرو تجربه دینی و عرفانی و نیز اخلاق، هر دو سنت دینی از جهان زیست آدمی تصویر مشترکی ترسیم می کنند؛ هم در روایات اسلامی و هم در آموزه‌های بودیسم جهان زیست آدمی به جهان خواب و بیداری تقسیم شده است.

استاد دانشگاه ادیان بیان کرد: از این منظر است که می توان دریافت که چرا بنیانگذاران این دو دین پیروان خود را دعوت می کنند تا از جهان زیست خواب به جهان زیست بیداری کوچ کنند، در جهان خواب آدمی حقایق را چنانکه هست نمی بیند؛ هر چیزی پایدار و مانا انگاشته می شود. اما در جهان زیست بیداری دینداران حقایق را چنانکه هست می­بینند. آنها درمی یابند که هر چیزی هالک و ناپایدار است.

قنبری، در توضیح این نکته اخیر به آموزه هایی از سنت بودایی ژاپنی جود و شین شو اشاره کرد.

در ادامه این نشست، دانشجویان ژاپنی سؤالات خود را در زمینه‌های مختلف مطرح کردند و دکتر قنبری به سؤالات آنان پاسخ گفت.

همچنین میهمانان در پایان از کتابخانه تخصصی ادیان و مذاهب بازدید کردند.

انتهای پیام   313/17

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha