پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
نمایشگاه خوشنویسی «بسم الله الرحمن الرحیم» در قطر

حوزه/ نمایشگاه خوشنویسی «بسم الله الرحمن الرحیم» شامل آثار خوشنویسی ابوالفضل خزاعی در سالن شماره ۲ ساختمان ۲۲ شهرک فرهنگی کتارا افتتاح شد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، نمایشگاه خوشنویسی «بسم الله الرحمن الرحیم» از آثار ابوالفضل خزاعی، هنرمند اعزامی کشورمان با حضور خالد بن ابراهیم السُلیطی مدیر کل شهرک فرهنگی کتارا، مجید سلیمانی کاردار سفارت جمهوری اسلامی ایران در قطر و رضا شهریور رایزن فرهنگی کشورمان در سالن شماره 2 ساختمان 22 شهرک فرهنگی کتارا افتتاح شد.

در این نمایشگاه خوشنویسی ،30 اثر از آثار ابوالفضل خزاعی از هنرمندان کشورمان در ابعاد مختلف به تماشا گذاشته شد و تمام این آثار با عبارت "بسم الله الرحمن الرحیم" و با شیوه های نگارشی چهار خط  مُحقَّق - نَسخ - ثُلث - رِقاع از خطوط شش گانه اصلی مزین شده بود.

خالد السلیطی مدیر کل شهرک فرهنگی کتارا طی مصاحبه ای در پایان بازدید از نمایشگاه گفت: این نمایشگاه که به عنوان «بسمله» نامگذاری شده نمایشگاه واقعاً زیبایی است که شامل 30 اثر با عبارت بسم الله الرحمن الرحیم و با خطوط مختلفی است که هنرمند در خلق آثار به کار برده است.

وی همچنین با اشاره به کتابت تمام قرآن توسط این هنرمند، از خزاعی تمجید کرد. در خاتمه بازدید دکتر السلیطی از نمایشگاه ، آقای خزاعی یکی از تابلوهای خود شامل آیه شریفه قرآن مجید را به ایشان اهدا نمود.

همچنین در این مراسم فکرت اوزر سفیر ترکیه در قطر گفت: هنر اسلامی به ویژه خط عربی و خط قرآن کریم در میان همه کشورهای اسلامی مشترک است؛ همچنین نوشتن قرآن کریم با خط عثمانی در ترکیه شهرت زیادی دارد.

وی در ادامه افزود: مشهور است که می گویند قرآن در حجاز نازل شد و در قاهره قرائت شد و در استانبول نوشته شد؛ اما خط عثمانی در اصل از ایران گرفته شده است و خط ایرانی یکی از قدیمی ترین و معروف ترین خط های عربی به شمار می آیدکه قرآن کریم را بدان کتابت کرده اند. وی ضمن تحسین فراوان این نمایشگاه و آثار ارزشمند ارائه شده ، این آثار را درحفاظت از هنرهای زیبای میراثی و تمدنی بسیار با اهمیت خواند.

همچنین اکسل وابنهورست سفیر استرالیا در مورد این نمایشگاه اظهار داشت: از حضور در مراسم افتتاحیه و بازدید از نمایشگاه بسیار لذت بردم و علاقه خاصی به خط عربی به ویژه خط قرآنی دارم و از هنرمند نگارنده این آثار تشکر می‌کنم.

گفتنی است نمایشگاه خوشنویسی "بسمله" به مدت یک هفته در سالن شماره 2 ساختمان 22 کتارا از ساعت 10 صبح لغایت 10 شب برای عموم بازدیدکنندگان ادامه داشت.

استاد ابوالفضل خزاعی که متخصص خطوط مُحقَّق و نَسخ می باشد در گفتگو با روزنامه نگاران اظهار داشت: نگارش تمام آثار عرضه شده در نمایشگاه با احتساب کار تذهیب و حاشیه بندی آثار که توسط هنرمندان برجسته این هنر زیبا انجام شده است، یک سال زمان برده است.

حضور پررنگ رسانه های داخلی و اقشار مختلف در طول برگزاری این نمایشگاه حکایت از اهمیت و شوق به بازدید از هنرهای اسلامی و خوشنویسی داشت که در این نمایشگاه منحصراً به خوشنویسی عبارت بسم الله الرحمن الرحیم (یا به اختصار بَسمله) اختصاص یافته بود.

این نمایشگاه در مراسم افتتاحیه از جمله شاهد حضور فکرت اوزر سفیر ترکیه در قطر، اکسل واینهورست سفیر استرالیا در قطر ، عبدالستار جنابی کاردار سفارت عراق در قطر ، راشد المُهنَّدی خطاط سرشناس قرآن کریم قطر، محمد الجوهری چهره شاخص رسانه ای و مجری برنامه «المشهد الثقافی» رادیو قطر، حسن رشید ادیب و نویسنده قطری و جمعی از هنرمندان و علاقمندان به هنر خوشنویسی ایران بود.

 همچنین محمد علی سبحانی سفیر جمهوری اسلامی ایران در قطر از نمایشگاه خوشنویسی بسم الله الرحمن الرحیم (بسمله) بازدید به عمل آورد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha