شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
کسری بودجه آمریکا

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

لکه نفت آمریکایی خلیج مکزیکو را بلعید

مطالعات جدید فدرال نشان داد لکه نفتی در خلیج مکزیکو که ۱۴ سال پیش آغاز شد برخلاف ادعای مالک دکل، به جای سه تا چهار گالن، روزانه ۴۵۰۰ گالن نفت پخش می‌کند.این لکه که در ۱۲ مایلی ساحل لوئیزیانا قرار دارد، سال ۲۰۰۴ زمانی که سکوی نفتی شرکت تایلور انرژی در طوفان ایوان غرق شد و لوله‌های زیردریایی آن شکسته شدند، آغاز شد و از آن زمان نفت و گاز از این محل خارج می‌شود.شرکت تایلور انرژی که دارایی‌های خود را در سال ۲۰۰۸ فروخت، علیه حکم فدرال برای متوقف کردن این لکه مبارزه می‌کند. این شرکت مدعی شده که لکه نفتی کوچک بوده و روزانه بین ۲.۴ تا ۴ گالن نفت پخش می‌کند اما طبق اعلام دانشگاه ایالتی فلوریدا و سازمان ملی اقیانوسی و جوی آمریکا، مطالعات انجام گرفته خلاف این ادعا را نشان می‌دهد.دانشمندان با استفاده از فناوری سونار و روش جدید تحلیل حباب‌های نفت و گازی که از آب خارج می‌شوند، دریافته‌اند لکه‌های روی آب ناشی از نفت و گازی است از چندین چاه خارج می‌شود. طبق یافته‌های این دانشمندان، روزانه ۱۸۹ بشکه نفت یا معادل ۴۵۰۰ گالن نفت در خلیج مکزیکو منتشر می‌شود.نتایج این مطالعات در شرایطی منتشر شده که دولت ترامپ تلاش می‌کند مقررات ایمنی حفاری فراساحلی که پس از انفجار سال ۲۰۱۰ سکوی "دیپ واتر هاریزون" در خلیج مکزیکو برقرار شد را تسهیل کنند. در فاجعه سال ۲۰۱۰ که به بدترین لکه نفتی تاریخ آمریکا تبدیل شد، ۱۱ نفر کشته شدند و ۴.۹ میلیون بشکه نفت به دریا راه پیدا کرد.بر اساس گزارش نیویورک تایمز، دولت آمریکا تلاش کرده حفاری فراساحلی در آب‌های آمریکا را به میزان قابل توجهی گسترش دهد. وزارت کشور آمریکا سال گذشته پیشنهاد کرد کل خط ساحلی برای حفاری آزاد شود اما این طرح فعلاً به تأخیر افتاده است.لکه نفتی تایلور انرژی از توجه عمومی در آمریکا دور مانده بود تا این که محققان رصد کننده تصاویر ماهواره‌ای سکوی "دیپ واتر هاریزون" متوجه لکه‌های نفتی شدند که ارتباطی با لکه نفتی سال ۲۰۱۰ نداشت.

 

ضریب جینی خط فقر مطلق را تکان داد

پس از گزارش مرکز پژوهشهای مجلس و آمار ۴۰ درصدی زیر خط مطلق فقر، حالا وزارت امور اقتصادی و دارایی گزارش داده ضریب و جینی افزایش یافته است. این به آن معناست که شکاف درآمدی در - جامعه بیشتر شده است. اطلاعاتی که در بسته رونق تولید برای سال ۹۸ ارائه شده و گویا سیاستگذار خواسته به خود یا آن دیگری یادآوری کند که اگر تولید رونق نگیرد و موانع آن برطرف نشود باید در انتظار زنجیره به هم پیوسته ای بود. زنجیره ای که در آن نرخ رشد اقتصادی وضعیت بدتری خواهد داشت.کاهش نرخ رشد اقتصادی و کوچک شدن کیک اقتصاد سبب می شود مشاغل بیشتری از دست برود و مشاغل کمتری ایجاد شود. در نبود شغل، درآمد خانوارها کمتر میشود و رفاه عمومی کاهش می یابد. در این میان فقرا، فقیرتر می شوند و آنان که شرایط بهتری دارند، در نهایت با تلاش بسیار خواهند توانست کیفیت کنونی زندگی خود را حفظ کنند. در این موقعیت طبقات بالا و پایین از هم بیشتر فاصله می گیرند، شکاف درآمدی و نابرابری بیشتر می شود و در یک جامعه نابرابر در شرایط اجتماعی و سیاسی خاصی قرار خواهد گرفت.این آمار زمانی نگران کننده تر میشود که آن را در کنار گزارش اخیر مرکز پژوهشهای مجلس قرار دهیم. گزارشی که نشان میداد در سال ۹۶، حدود ۱۶ درصد از جمعیت کشور در زیر خط فقر مطلق قرار داشته اما پیش بینی شد تا پایان سال ۹۷ با سناریوهای مختلف برای وضعیت درآمدی خانوار، ۲۳ تا ۴۰ درصد جمعیت زیر خط فقر مطلق بروند.» آماری که نشان میداد درصد جمعیت زیر خط فقر مطلق در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶، در سناریوی خوش بینانه 1/5 برابر و در سناریوی بدبینانه 2/5 برابر شده است. گزارش وزارت امور اقتصادی و دارایی می گوید شکاف درآمدی بیشتر شده و قرار گرفتن آن در کنار گزارش مرکز پژوهش ها نشان میدهد در یکی دو سال اخیر، شرایط طبقات پایین جامعه بدتر شده. به عبارتی در یکی دو سال گذشته فقرا در ایران فقیرتر شده اند. دولت اما توان خود را صرف حمایت از طبقات فقیر کرده اما نه تنها نتوانسته آنها را در جایگاه قبلی حفظ کند، بلکه شرایط برای آنها بدتر هم شده است.

 

سیل کسری بودجه آمریکا کنگره را هم زیر آب برد

دفتر بودجه کنگره آمریکا اعلام کرد نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی آمریکا تا سال ۲۰۴۹ میلادی به ۱۴۴ درصد می رسد.نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی آمریکا تا سال ۲۰۱۹ معادل ۷۸ درصد بوده است که انتظار می‌رود با تداوم روند بدهی های این کشور تا سال ۲۰۴۹ این نسبت حدودا دو برابر شود و به ۱۴۴ درصد کل اندازه اقتصاد آمریکا برسد.در حال حاضر نسبت بدهی به کل اقتصاد آمریکا در بالاترین سطح خود از زمان جنگ جهانی دوم قرار دارد و طبق پیش بینی دفتر بودجه کنگره آمریکا، تا سال ۲۰۲۹ بدهی ها تقریبا به اندازه کل تولید ناخالص داخلی آمریکا خواهند شد.به گفته این نهاد نسبت بدهی های آمریکا در مسیر افزایشی قرار گرفته است و به نظر نمی رسد چشم انداز مشخصی برای متوقف ساختن این چرخه وجود داشته باشد. تا یک دهه آینده انتظار می رود هر سال یک تریلیون دلار دیگر به بدهی‌های آمریکا افزوده شود و این روند با توجه به روند پیری جمعیت و افزایش هزینه های درمانی احتمالا تشدید خواهد شد.فیلیپ سواگل، مدیر این دفتر گفت: چشم انداز کسری بودجه دولت و افزایش میزان بدهی ها به چالشی جدی برای سیاست گذاران آمریکایی تبدیل شده است.پیتر پترسون، مدیر موسسه "میشل پترسون" گفت: این که کسری بودجه ما به زودی به یک تریلیون دلار در سال افزایش خواهد یافت، به قدر کافی خبر بدی هست اما بد تر از آن، این است که به نظر می رسد کسری بودجه در آینده نیز کماکان به طرز توقف ناپذیری افزایش خواهد یافت.لازم به ذکر است که از زمان روی کار آمدن دولت ترامپ، بدهی دولت آمریکا بیش از ۲ تریلیون دلار افزایش یافته است. همچنین این رقم در مقایسه با بدهی ثبت شده دولت در سال ۲۰۰۸ بیش از دو برابر افزایش یافته و اقتصاددانان معتقدند روند افزایش بدهی آمریکا کماکان ادامه خواهد داشت.

 

چین به دارایی‌های دلاری چوب حراج زد

طی هفته گذشته قیمت طلا با رسیدن به مرز 1400 دلار در هر انس به بالاترین میزان در 6 سال گذشته رسید و در معاملات امروز نیز شاهد عبور آن از قیمت 1400 دلار بوده‌ایم.یکی از دلایل بالا رفتن قیمت طلا رفتن چین به سمت ذخیره کردن هر چه بیشتر طلا با هدف فاصله گرفتن از دلار است که به التهاب در بازار طلا دامن می‌زند.به گزارش شورای جهانی طلا، بانک مرکزی چین از ماه دسامبر تاکنون 70 تن طلا خریداری کرده است. تا پیش از ماه دسامبر اما هیچ گزارشی نسبت به افزایش ذخایر طلای چین بین اکتبر 2016 تا نوامبر 2018 از سوی بانک مرکزی این کشور ارائه نشده است.افزایش خرید طلا توسط چین به عنوان بزرگترین اقتصاد آسیایی و دومین اقتصاد جهان با روی آوردن بانک‌های مرکزی دیگر کشورها به خرید طلا  در مقیاس بالا همزمان شده است. این کشور اخیرا حجم قابل توجهی از دارایی‌های  دلاری خود را نیز در بازار فروخته و حجم اوراق قرضه دولتی وزارت خزانه‌داری آمریکا تحت مالکیت چین از 1.32 تریلیون دلار در سال 2013 به 1.1 تریلیون دلار در ماه آوریل سال جاری کاهش یافته است.روسیه بزرگترین خریدار طلا در جهان طی ماه‌های گذشته بوده و طی سال جاری 274 تن طلا به ذخایر خود اضافه کرده است.در 5 ماه نخست سال 2019 نیز روسیه 78 تن طلا به ذخایر خود اضافه کرد.آمار شورای جهانی طلا نشان می‌دهد بانک‌های مرکزی کشورهای جهان در سال 2018 معادل 651.5 تن به ذخایر طلای خود افزوده‌اند که نسبت به سال 2017 معادل 74 درصد افزایش داشته است.

 

بیت‌کوین به ارزشمندترین های جهان پیوست

در حالی که ارزهای دیجیتال با سرعت در حال بازکردن جای خود در دنیای مبادلات هستند، تازه‌ترین گزارش‌ها بیت‌کوین را دوازدهمین دارایی ارزشمند جهان معرفی کرده است.این درحالی است که رتبه دوازدهم با احتساب دو فلز ارزشمند طلا و نقره در بین دارایی‌ها ارزیابی شده و در صورت حذف طلا و نقره از لیست، بیت‌کوین در جایگاه دهمین ارز مهم جهان قرار می‌گیرد.حجم در گردش بیت‌کوین در جهان در حال حاضر بالغ بر ۱۶۲ میلیارد دلار است و انتظار می‌رود ارزش هر واحد بیت‌کوین تا پایان سال جاری میلادی به بیش از ۴۰ هزار دلار نیز برسد.واحد پولی کشورهایی مثل برزیل، کره جنوبی، کانادا، روسیه و نروژ در شرایط فعلی ارزشی کمتر از بیت‌کوین در این جدول دارند و برخی کارشناسان روزی که اعتبار بیت‌کوین از دلار آمریکا و پوند انگلیس هم بیشتر باشد را چندان دور نمی‌بینند.بیت‌کوین یک رمزارز و نظام پرداخت جهانی با کارکردهای مشابه پول بی‌پشتوانه است و از نظر فنی بیت‌کوین نخستین پول دیجیتال غیرمتمرکز است، چرا که بدون بانک مرکزی یا مسئول مرکزی کار می‌کند. در چند سال گذشته ارزش بیت‌کوین در بازارهای جهانی از چند صدم دلار آمریکا به چندهزار دلار افزایش یافته‌است. شمار شرکت‌های خدماتی و تاجرانی که بیت‌کوین می‌پذیرند نیز در حال افزایش است.

 

دولت با قطعه‌سازان به توافق رسید

سخنگوی انجمن سازندگان قطعات با اعلام اینکه مطالبات قطعه‌سازان از رنو پارس امروز تعیین تکلیف شد، گفت: با پرداخت بخشی از مطالبات قطعه‌سازان، تا ۴۰روز دیگر خودروهای ناقص راهی بازار خواهند شد. سخنگوی انجمن سازندگان قطعات با اعلام اینکه در جلسه بحث پرداخت تسهیلات 7 هزار میلیارد تومانی قطعه‌سازان هم عنوان شد، گفت: مطابق توافقات به‌عمل‌آمده قرار شد بانک مرکزی 7 هزار میلیارد تومان را به‌صورت ارزی در اختیار قطعه‌سازان قرار دهد. در بخش بازپرداخت این تسهیلات نیز قرار شده معاون اول و رئیس جمهور تصمیم‌ نهایی را اعلام کنند. وی در خصوص خودروهای کف کارخانه خودروسازان هم به ارائه توضیحاتی پرداخت و اظهارداشت: در سایپا حدود 110 هزار خودرو و در ایران خودرو بیش از 75 تا 80 هزار خودرو در کف کارخانه‌ها قرار دارد که این خودروها ارزشی معادل 10 هزار میلیارد تومان دارند.

 

دلال‌ها ناجی اقتصاد را از دامن دولت ربودند

عضو هیئت مدیره مجمع ملی خبرگان کشاورزی گفت:درحالی دولت نرخ خرید تضمیمی گندم را هزار و ۷۰۰ تومان تعیین کرده است که این محصول در بازار ۲ تا ۳ هزار تومان خریداری می‌شود. وی تصریح کرد: در شرایط فعلی گندم کشاورزان در بازار آزاد 2 تا 3 هزار تومان خریداری می شود و این امر باعث شده است که آنها بیشتر محصول خود را در بازار آزاد بفروشند. خان محمدی گفت: در حال حاضر  مجلس نگران کاهش خرید تضمینی گندم است و کمیسیون کشاورزی نیز اذعان کرده که گندم کشاورزان را تا 3 هزار تومان در بازار آزاد خریداریی میشود و به دنبال بردن نرخ خرید تضمینی گندم است.عضو هیئت مدیره مجمع ملی خبرگان کشاورزی گفت: در شرایط فعلی واسطه ها برای خرید گندم  کشاورزان به شدت فعال شده اند و گندم تولید کشاورزان را به قیمت های بالا تری از دولت خریداری می کنند.شاعری عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس نیز پیش از این گفته بودکه با ادامه روند خرید تضمینی گندم با نرخ هزار و 700 تومان، دولت برای تامین نیاز به این محصول استراتژیک مجبور به واردات 3 میلیون تن گندم می‌شود.

 

تهران بر سکوی نخست آمار تسهیلات کشور ایستاد

آمارهای بانک مرکزی بیانگر افزایش ۲۵.۶ درصدی مانده سپرده‌ها و ۱۹.۹ درصدی مانده تسهیلات بانکی در پایان سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ است. گزارش بانک مرکزی از وضعیت کل مانده سپرده‌ها و تسهیلات ریالی و ارزی بانک‌ها و موسسات اعتباری در پایان اسفند ماه سال 1397 حاکی از آن است که مانده کل سپرده‌ها بالغ بر 20673.4 هزار میلیارد ریال شده است که نسبت به پایان سال قبل معادل 4209.3 هزار میلیارد ریال (25.6 درصد) افزایش نشان می‌دهد. بیشترین مبلغ سپرده‌ها مربوط به استان تهران با مانده 11318.7 هزار میلیارد ریال و کمترین مبلغ مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد معادل 55.2 هزار میلیارد ریال است.مانده کل تسهیلات بیش از 15090.2 هزار میلیارد ریال بوده است که نسبت به پایان سال 96 رقم 2503.1 هزار میلیارد ریال (به میزان 19.9 درصد) افزایش نشان می‌دهد بیشترین مبلغ تسهیلات مربوط به استان تهران با مانده 9752.1 هزار میلیارد ریال و کمترین مبلغ مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد معادل 51.8 هزار میلیارد ریال بوده است.نسبت تسهیلات به سپرده‌ها بعد از کسر سپرده قانونی 81.3 درصد بود که نسبت به پایان سال 96 به میزان 4.1 واحد درصد کاهش نشان می‌دهد. نسبت مزبور در استان تهران 94.9 درصد و استان کهگیلویه و بویراحمد 105.6 درصد گزارش شده است.بانک مرکزی توضیح داده است که یکی از علل مهم بالا بودن رقم تسهیلات و سپرده‌ها در استان تهران استقرار دفاتر مرکزی بسیاری از شرکت‌ها و موسسه‌های تولیدی سایر استان‌ها در استان تهران بوده وعمده فعالیت‌های بانکی آنها توسط شعب بانک‌ها و موسسه‌های اعتباری استان تهران انجام می‌شود.

 

زرد و‌ قرمز نقشه برق پلکانی بالا رفت

کارشناس ارشد مدیریت مصرف برق توانیر گفت: پایش نقشه برق کشور نشان دهنده افزایش مصرف برق است. شقایق یوسفی کارشناس ارشد مصرف برق شرکت مادرتخصصی توانیر با بیان اینکه "پایش نقشه برق کشور نشان دهنده افزایش مصرف برق است"، اظهار داشت: امروز استان های سمنان، خراسان جنوبی، یزد، مناطق جنوبی استان کرمان، هرمزگان ، بوشهر، ایلام، البرز، زنجان، اردبیل، اذربایجان غربی و کردستان و کلانشهرهای مشهد و اهواز  در منطقه زرد قرار دارند .رنگ زرد نشان دهنده  مناطقی است که مصرف برق آنها روبه افزایش است  و مشترکان در این مناطق  می توانند با کاهش حداقل 5 درصد از میزان برق مصرفی خود، در وضعیت  سبز و پایدار قرار گیرند ..یوسفی اضافه کرد: نقشه مصرف نشانگر آن است که  مناطق غرب مازندران، استان تهران، کلانشهر تهران، خوزستان و سیستان و بلوچستان در منطقه قرمز مصرف قرار دارند .به گفته یوسفی، رنگ قرمز در این نقشه نشان دهنده مناطقی است که میزان مصرف برقشان به بیش از حد مجاز رسیده است ،از این رو ضروریست ساکنین این نواحی با کاهش حداقل 10 درصد از برق مصرفی خود شرایط را برای تداوم تامین برق پایدار در این بخشها امکان پذیر نمایند.کارشناس ارشد مصرف برق توانیر اضافه کرد: نقاط سبز در نقشه استان هایی را با مصرف متعادل و عادی نشان می دهد و بیانگر آن است که مشترکان در این مناطق با صنعت برق همکاری بیشتری دارند.برپایه این گزارش، مشترکان می توانند برای کاهش میزان مصرف برق در پیک روزانه که از ساعت 12 تا 16 تعیین شده است از دور کند کولرهای آبی استفاده ، کولرهای گازی و سایر وسایل سرمایشی را روی درجه 24 تنظیم کنند.

 

سیمان بورس را تکان داد

ارزش معاملات بورس تهران به هزار و ۱۱۹ میلیارد تومان رسید. نمادهای سیمانی ، خودرویی و شیمیایی بیشترین تاثیر را بر میزان ارزش معاملات در روز جاری داشتند.با افت ۴۴ واحدی شاخص بورس تهران به اتمام رسید. در روزی که گذشت مجمع تمامی عرضه‌ها و تقاضاهای بورس تهران به تبادل اوراق بهاداری به ارزش هزار و ۱۱۹ میلیارد تومان انجامید. ارزش هزار و ۵۳ میلیارد تومانی معاملات خرد در این روز نشان داد که اگرچه طی روزی که گذشت فشار عرضه بر تقاضا غالب بود با این حال، از رغبت سرمایه گذاران یه سهامداری کم نشده و آنها منفی‌های بازار را به عنوان فرصت خرید تلقی می‌کنند.با نگاهی به ارزش معاملات می‌توان در یافت که نمادهای حاضر در گروه سیمانی محبوب ترین نمادهای بازار سهام بودند. این نمادها که در مقایسه با گروه‌های سنگین وزن نظیر گروه‌های شیمیایی، فرآورده‌های نفتی و فلزات اساسی حجم و ارزش کمتری دارند، امروز طی یک اتفاق نادر بیشترین ارزش معاملات در بورس تهران را به خود اختصاص دادند. دلیل اقبال سرمایه گذاران به نمادهای یاد شده در روز جاری خبر افزایش ۳۷ درصدی قیمت سیمان بود.بر این اساس فعالیت امروز بازار سهام در حالی خاتمه یافت که ۳۰۱ میلیون سهم به ارزش حدودی ۱۳۲ میلیارد تومان در گروه سیمانی مبادله شد.در نمادهای خودرویی اما شاهد قرمزپوشی اغلب سهم‌ها به خصوص خودروسازها بودیم. به طوریکه در این روز نمادهای «خساپا»، «خودرو» تا کف قیمت روزانه افت کردند. در این روز «خساپا» نه تنها بیشترین ارزش معاملات در گروه خودرویی بلکه بیشترین ارزش معاملات در میان تمامی نمادهای بورسی را دارا بود. در این روز حدود ۳۰۰ میلیون سهم این نماد به ارزش ۵۳ میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفت. ارزش بالای معاملات در این گروه موجب شد تا خودرویی‌ها امروز پس از سیمانی‌ها در رتبه دوم ارزش معاملات قرار گیرند.

 

وزیر اقتصاد برای مستاجران آستین بالا زد

فرهاد دژ پسند وزیر اقتصاد اظهار داشت: ما پیگیر تمام راه‌هایی که باید برای مواجهه با تحریم و جلوگیری از آثار منفی آن انجام شود، هستیم و کارهایی را که باید انجام دهیم را هم طراحی کرده‌ایم.وزیر اقتصاد در خصوص طرح صندوق حمایت از مستاجران گفت: متاسفانه مستاجران فشار مضاعفی را در این شرایط تحمل می‌کنند. ما تلاش می‌کنیم رابطه بین رهن و اجاره را به نفع مستاجران سازماندهی کنیم و طرح ایجاد صندوقی را بدین منظور آماده و به رئیس جمهور پیشنهاد دادیم.وی بیان کرد: قرار است وامی از این صندوق به مستاجر داده شود ولی مبلغ آن به موجر پرداخت می شود. این وام با نرخی بسیار متمایز با نرخی که الان معادل سازی می‌شود، تسویه خواهد شد تا مستاجر فشار بیشتری تحمل نکند. این صندوق تورمی هم ایجاد نخواهد کرد.دژپسند افزود: البته هنوز این موضوع تصویب نشده و در دست بررسی دستگاه های مختلف است.

 

بانک مرکزی برای اینستکس شروط و شروط گذاشت

همتی در صفحه شخصی خود نوشت: برای عملکرد پایدار اینستکس لازم است اینستکس نه کانالی در چارچوب قواعد تحریمی آمریکا، بلکه کانالی مبتنی بر برجام باشد.عبدالناصر همتی نوشت: در حالی که زیرساخت عملیاتی ساز و کار متناظر اینستکس در ایران، توسط بانک مرکزی  کاملاً تکمیل شده است، اخبار دریافتی حاکی از سرعت گرفتن تلاش اروپا برای عملیاتی شدن اینستکس است. ضروری است چند نکته را به مردم عزیز توضیح بدهم:برای عملکرد پایدار اینستکس لازم است اولاً: اینستکس نه کانالی در چارچوب قواعد تحریمی آمریکا، بلکه کانالی مبتنی بر برجام باشد و کلیه تراکنش هایی که درچارچوب برجام مجاز بودند، از طریق آن انجام پذیر باشد.ثانیاً: شاید در ابتدا شامل کلیه کالاهای غیرتحریمی شود ولی بعدتر محدوده آن بایستی به کلیه کالاها گسترش یابد.ثالثاً: منابع آن از صادرات نفت به اروپا تأمین شود، اگرهم اروپا موقتاً معذوراتی در خرید نفت ایران دارد، یک خط اعتباری بلندمدت با بازپرداخت آتی نفتی، یک راه حل موقت قابل بررسی است. خود اروپایی ها هم در مذاکرات اشاره ای به راه حلی شبیه به این داشته اند.الگوهای متعدد برای حضور سایر پشتیبانان برجام در اینستکس یا ساز و کار مستقل مشابه آن، در حال توسعه است. در هر حال اینستکس صرفاً سهمی محدود در راهبرد بانک مرکزی در بازار ارز دارد و برنامه های متعدد دیگر نیز در حوزه روابط ارزی کشور اجرایی شده و یا در حال اجرا است.

 

بانک مرکزی سقف مسکن را بالاتر برد

وزیر راه و شهرسازی از پیگیری افزایش تسهیلات مسکن خبر داد و گفت: این امر مورد موافقت بانک مرکزی قرار گرفته است.محمد اسلامی با اشاره به تصویب «افزایش سقف تسهیلات ساخت مسکن با قابلیت تبدیل به فروش اقساطی در بانک‌های تجاری و بانک عامل حوزه مسکن» در ۱۴ اسفند ۹۷، از پیگیری برای تصویب مصوبه تکمیلی آن، برای افزایش تسهیلات مسکن به شرط توان پرداخت اقساط با مبلغ بیشتر خبر داد که مورد موافقت بانک مرکزی قرار گرفته است.وی اضافه کرد: وزارت راه وشهرسازی تلاش کرده است که تسهیلات بانکی در حوزه ساخت مسکن قابل انتقال به خریدار باشد و هفته آینده مصوبه ای تکمیلی خواهیم داشت که اگر زوجی تا پنج میلیون تومان توانایی بازپرداخت وام مسکن در ماه را داشته باشد، بتواند در قالب توافق سه جانبه بین بانک، سازنده و خریدار بیشتر از ۱۶۰ میلیون تومان تسهیلات مسکن از بانک دریافت کند. وزیر راه و شهرسازی در پایان سخنانش با تأکید بر آمادگی وزارت راه و شهرسازی برای رونق تولید مسکن، تصریح کرد: از تمام افرادی که دارای صلاحیت و اهلیت هستند برای مشارکت در طرح اقدام ملی تولید مسکن استقبال می کنیم.اسلامی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه قصه غم انگیز خانه‌های گران قیمت خالی به عنوان «تله مالی»، منجر به غیرمولد کردن سرمایه‌ها در کشور شده و ورود سوداگران به این عرصه منجر به حبس دارایی‌ها و سرمایه‌های ملی و غیر مولد شدن آنها شده است، افزود: بر اساس اتخاذ سیاست‌هایی که مبتنی بر قوانین کشور است روندی ایجاد می شود که اعیان نشین ها صرفابتوانند شخصی سازی کنند، و سهم آنها از بازار سرمایه مسکن کنترل شود.

 

اجلاس گروه ۲۰ با دست رد هندی‌ها به ترامپ تمام شد

در اجلاس گروه ۲۰ آمریکایی‌ها از مقامات هندی خواستند تا اعمال تعرفه بر واردات ۲۸ کالا از آمریکا را لغو کنند، اما هندی‌ها این درخواست آنها را قبول نکردند. از روز یک ژوئن دولت هند در پاسخ به اقدام آمریکا در خارج کردن نام این کشور از نظام جامع تعرفه‌های ترجیحی، بر واردات ۲۸ کالای آمریکایی تعرفه اعمال کردند.در حاشیه اجلاس گروه ۲۰ در ژاپن، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا از نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند خواست تا اعمال تعرفه بر کالاهای آمریکایی را لغو کند.مودی در پاسخ به این درخواست آمریکا به سران واشنگتن توصیه کرد تا اقداماتی که پیش‌تر در واشنگتن علیه هند اجرایی شده‌اند نگاه کنند.ویجی بوخال، وزیر امور خارجه هند، طی نشستی خبری در این باره گفت: نخست‌وزیر هند به ترامپ گفته است که پس از حذف نام هند از نظام جامع تعرفه‌های ترجیحی آمریکا، برخی اقدامات را اجرایی کرده است. این کاری است که ما انجام داده‌ایم و ما باید به آینده نگاه کنیم و ببینیم چگونه می‌توانیم برخی مشکلات خود را حل کنیم.ترامپ گفت: این مسئله قابل قبول نیست و تعرفه بر واردات کالاهای آمریکایی در هند باید لغو شود.در ابتدای دیدار ترامپ با مودی، وی مدعی شد که ممکن است یک قرارداد تجاری خیلی عالی بین دو کشور بسته شود.وی به شبکه خبری فاکس نیوز گفت که ما در حال انجام کارهای بزرگ در حوزه تجارت و صنعت با هند هستیم.

 

غده سرطانی جنگ تجاری وخیم تر شد

یک استراتژیست برجسته بین‌المللی هشدار داد که ممکن است طی دو تا سه سال آینده جنگ تجاری بین چین و آمریکا به جنگ ارزی تبدیل شود.کریستین گاتیکر رئیس تحقیقات مؤسسه جولیوس بائر گفت: ممکن است واشنگتن طی دو تا سه سال آینده و پس از عبور از جنگ تجاری با چین یک جنگ ارزی با این کشور آغاز کند.وی گفت: بانک مرکزی فدرال آمریکا در حال تسلیم شدن در برابر فشارهای کاخ سفید است که اجرای سیاست‌های مدنظر کاخ سفید می‌تواند آینده دلار را شکل دهد.این استراتژیست بین‌المللی گفت:‌ بانک مرکزی فدرال آمریکا 180 درجه تغییر کرده است و سیاست‌های آن از اجرای اقدامات تشدید پولی به کاهش نرخ بهره و تسهیل سیاست‌های پولی تبدیل شده و من فکر می‌کنم حتما روی این بانک فشار وجود دارد. گاتیگر افزود: شرایط ژئوپلتیک کنونی اهداف جدیدی را برای بانک مرکزی فدرال آمریکا از جمله نگهداشت یک شرایط اقتصادی منظم ایجاد کرده است.این کارشناس بین‌المللی می‌گوید: با توجه به فشارها که بانک مرکزی فدرال آمریکا احتمالا در برابر آنها تسلیم خواهد شد، از منظر دولت آمریکا کاهش ارزش دلار تقریبا قطعی است.وی معتقد است ما احتمالا از شرایط جنگ اقتصادی طی دو تا سه سال آینده به شرایط جنگ ارزی خواهیم رفت.از دیگر دلایل بروز جنگ ارزی بین چین و آمریکا می‌توان به این مسئله اشاره کرد که زمانی جنگ ارزی آغاز می‌شود که یک کشور به صورت عمدی ارزش ارز ملی خود را کاهش داده تا بتواند اقتصاد خود را بهبود بخشد.دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا اخیرا برخی کشورها به خصوص چین را به دستکاری ارزش پول ملی آنها برای به دست آوردن مزیت رقابت‌پذیری ناعادلانه متهم کرده است.

 

سکته ماهیانه مسکن شرق پایتخت را فلج کرد

در آخرین ماه از فصل بهار، اولین نشانه‌های افت بازار مسکن از شرق تهران بروز کرد؛ خرید و فروش در پرمعامله ترین مناطق شرق پایتخت نسبت به اردیبهشت ماه تقریباً نصف شد و دو منطقه نیز به رشد منفی قیمت رسید.بازار مسکن، بهار سال جاری را با دو پیش نشانه از ورود تدریجی به دوران رکود به پایان رساند. با اینکه قیمت مسکن شهر تهران به عنوان شهر پیشتاز در سیکل‌های رونق و رکود کشوری املاک از مرز ۱۳ میلیون تومان عبور کرد، علائم هشداردهنده پیش رکود در این بازار خود را نشان داد.در شرایطی که سرعت افزایش قیمت مسکن در شهر تهران کاهش پیدا کرده، کارشناسان، صعود ملایم قیمت تا پایان فصل تابستان و سپس ورود به دوره رکود را محتمل‌ترین گزینه در بازار مسکن می‌دانند. در خردادماه ۱۳۹۸ قیمت مسکن تهران نسبت به فروردین ۱۳۹۶ معادل ۱۹۴ درصد رشد نشان داده که مقدار اندکی از رشد بازار ارز، پایین‌تر است و به همین دلیل چشم‌انداز اندکی برای افزایش تا پایان تابستان را پیش روی خود می‌بیند.با اینکه در خردادماه اکثر مناطق با رشد قیمت مواجه شدند و منطقه ۱۰ رکوردار بالاترین افزایش سالیانه با ۱۳۴ درصد بود، نبض رشد قیمت در مناطق دارای معاملات سفته بازانه، کند شد. کمترین میزان رشد سالیانه قیمت در منطقه ۱ با ۸۹ درصد به ثبت رسید. اما نکته قابل تأمل، رشد منفی ماهیانه در مناطق ۱۴ و ۱۵ در جنوب شرقی تهران بود. در شرایطی که اردیبهشت ماه امسال میانگین قیمت مسکن در منطقه ۱۴ بالغ بر ۹ میلیون و ۸۸۰ هزار تومان بود در خردادماه به ۹ میلیون و ۵۲۰ هزار تومان رسید. معاملات این منطقه نیز که در اردیبهشت ماه ۷۰۰ فقره بود در خردادماه به ۳۶۶ فقره تقریباً معادل نصف ماه قبل کاهش یافت. در منطقه ۱۵ نیز میانگین قیمت در اردیبهشت ماه ۷ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان بود که در خردادماه به ۷ میلیون تومان رسید. معاملات نیز از ۵۴۲ فقره در اردیبهشت ماه به ۲۹۹ فقره در خردادماه کاهش یافت.

 

مرغ ثابت ماند

ستاد تنظیم بازار بر تداوم تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات نهاده‌های مورد نیاز برای تولید مرغ تاکید کرد.قیمت خرید مرغ گرم کشتار روز درب کشتارگاه به ازا هر کیلوگرم ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین گردید و هزینه‌های تبعی بعدی شامل شرینگ پک، انجماد و حمل و نگهداری بعد از خرید بر عهده شرکت پشتیبانی امور دام خواهد بود.برای جلوگیری از واسطه‌گری فروش نهاده‌ها انجام تهاتر خرید مرغ با تحویل نهاده مطابق با میزان جوجه‌ریزی و با رعایت سهمیه‌بندی نهاده اعلامی وزارت جهاد کشاورزی در چارچوب دستورالعمل ابلاغی وزیر جهاد کشاورزی و تعهد مصرف و عدم فروش نهاده از سوی فروشندگان (تولیدکننده مرغ) خواهد بود.

 

بازار با تکان آرام ارزی آغاز کرد

پس از تعطیلات چند روزه، بازار ارز کار خود را آرام آغاز کرد و در بانک‌ها نیز قیمت‌ها تغییر چندانی نداشت.قیمت دلار در صرافی بانک‌ها زیر ۱۳ هزار تومان کلید خورد؛ به طوری که قیمت خرید دلار ۱۲ هزار و ۸۵۰ تومان و قیمت فروش آن ۱۲ هزار و ۹۵۰ تومان بود که نسبت به آخرین قیمت‌های هفته گذشته تغییری نداشته است.صرافی بانک‌ها برای خرید یورو تا ۱۴ هزار و ۷۵۰ تومان و فروش ۱۴ هزار و ۸۵۰ تومان نیز قیمت‌گذاری کردند.اما در بانک‌ها قیمت خرید به نحوی اعلام شد که هر چند تا اندازه‌ای نسبت به روز پنجشنبه رشد داشت، ولی قابل توجه نبود. بر این اساس بانک‌ها دلار با کمتر از ۱۰ تومان افزایش ۱۲ هزار و ۵۷۶ تومان و همچنین یورو را با رشد حدود ۸۰ تومانی ۱۴ هزار و ۳۶۰ تومان خریداری کردند.ارز مسافرتی نیز با قیمت نسبتاً ثابت اما گران‌تر از بازار آزاد در بانک‌ها عرضه شد و هر یورو ۱۵ هزار و ۱۳۰ تومان فروش رفت، ارز مسافرتی برای کشورهای همسایه و مشترک‌ المنافع تا ۵۰۰ یورو و سایر کشورها تا ۱۰۰۰ یورو در سال عرضه می‌شود.امروز در مجموع، بازار ارز به مانند چند روز گذشته فضای آرامی را سپری کرد و قیمت‌ها از نوسان کندی برخوردار بود.

 

اپک برای سرنوشت طلای سیاه خیز برداشت

یکصد و هفتاد و ششمین نشست اوپک در حالی برگزار می‌شود که تصمیم نهایی آن می‌تواند تاثیر مستقیمی بر بازار جهانی این طلای سیاه بگذارد.گروه اوپک محدودیت عرضه خود را در ژانویه سال ۲۰۱۷ به منظور پایان دادن به اشباع عرضه جهانی نفت و تقویت قیمت‌ها آغاز کرد؛ این سیاست موفق شد سطح ذخایر را کاهش داده و قیمت‌ها را بالا ببرد. با این حال این گروه در ماه ژوئن تحت فشار ترامپ در آستانه بازگشت تحریم‌های واشنگتن علیه ایران موافقت کرد که میزان تولید خود را مجموعاً یک میلیون بشکه در روز افزایش دهد.اوپک و متحدانش که اوایل پاییز برای جبران تأثیر تحریم‌های آمریکا علیه ایران بر بازار، از تسهیل محدودیت تولید صحبت می‌کردند، اواخر فصل از ضرورت کاهش تولید برای جلوگیری از بالا رفتن سطح ذخایر جهانی نفت حرف زدند و تحت تأثیر نگرانی‌ها نسبت به نزول قیمت نفت و عرضه فزاینده، موافقت کردند تولیدشان را محدود کنند.کاهش تولید، یک چرخش ۱۸۰ درجه‌ای در سیاست تولید اوپک پلاس بود که اوایل تابستان سال گذشته (ژوئن ۲۰۱۸) تحت فشار دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا موافقت کرد تولیدش را افزایش دهد و کمبود احتمالی عرضه ناشی از بازگشت تحریم‌ها علیه صادرات نفت ایران را جبران کند اما صدور معافیت از تحریم‌های آمریکا به شماری از مشتریان نفتی ایران، این گروه را غافلگیر کرد و اعضای بزرگش شامل عربستان سعودی که احساس می‌کردند فریب آمریکایی‌ها را خورده‌اند، برای اجتناب از تکرار بحران نفتی سال ۲۰۱۴، در سیاست تولید خود تجدیدنظر کرده و مجدداً به محدودیت عرضه روی آوردند.با این حال تولیدکنندگان اوپک در آخرین روزهای سال ۱۳۹۷ نشست آوریل را لغو کردند و بر ادامه کاهش تولید تا ژوئن تاکید کردند. حتی عربستان سعودی به احتمال ادامه کاهش تولید تا پایان سال ۲۰۱۹ اشاره کرده است.

 

شیب اینستکس سرعت گرفت

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به سرعت گرفتن تلاش اروپا برای عملیاتی‌شدن اینستکس گفت: البته اینستکس صرفاً سهم محدود در راهبرد بانک مرکزی در بازار ارز دارد و برنامه‌های متعدد دیگری نیز در حوزه روابط ارزی کشور در حال اجراست.«عبدالناصر همتی» در یادداشتی در صفحه شخصی خود در شبکه اینستاگرام با اشاره به اینکه زیرساخت عملیاتی ساز و کار متناظر اینستکس در ایران توسط بانک مرکزی کاملاً تکمیل شده است، گفت: اخبار دریافتی حاکی از سرعت گرفتن تلاش اروپا برای عملیاتی‌شدن اینستکس است.وی با بیان اینکه در این شرایط ضروری است چند نکته را به مردم توضیح دهم، ادامه داد: برای عملکرد پایدار اینستکس لازم است اولاً اینستکس نه کانالی در چارچوب قواعد تحریمی آمریکا بلکه کانالی مبتنی بر برجام باشد و کلیه تراکنش‌هایی که در چارچوب برجام مجاز بودند از طریق آن انجام‌پذیر باشد.همتی افزود: در گام دوم این کانال شاید در ابتدا شامل کلیه کالاهای غیرتحریمی شود ولی بعدتر محدوده آن باید به کلیه کالاها گسترش پیدا کند.وی با اشاره به اینکه منابع آن از صادرات نفت به اروپا تامین خواهد شد، گفت: اگر هم اروپا موقتاً مشکلاتی در خرید نفت ایران دارد یک خط اعتباری بلند مدت با بازپرداخت آتی نفتی یک راه حل موقت قابل بررسی است و خود اروپای‌ها هم در مذاکرات اشاره‌ای به راه حلی شبیه به این داشته‌اند.رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد: البته الگوهای متعدد برای حضور سایر پششتیبانان برجام در اینستکس یا ساز و کار مستقل مشابه آن در حال توسعه است.وی افزود: در هر حال اینستکس صرفاً سهم محدود در راهبرد بانک مرکزی در بازار ارز دارد و برنامه‌های متعدد دیگری نیز در حوزه روابط ارزی کشور اجرایی شده و یا در حال اجراست.

 

ایران در جدول مالیاتی جهان سقوط کرد

معاون طرح و برنامه وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه رویکرد مالیات در سال رونق تولید باید حمایت از واحدهای تولیدی باشد، گفت: بر اساس ارزیابی‌های بانک جهانی، رتبه کشور در یکی از زیرشاخص‌های سهولت کسب وکار با عنوان «پرداخت مالیات» ۱۴۹ از بین ۱۹۰ کشور جهان، که نامناسب است.«سعید زرندی» افزود: محورهای مالیاتی که مدنظر بانک جهانی است علاوه بر نرخ، زمان و تعداد دفعات دریافت مالیات، مؤلفه‌هایی همچون «زمان لازم برای دریافت مستندات درخصوص استرداد مالیات بر ارزش‌افزوده»، «زمان لازم برای استرداد مالیات بر ارزش‌افزوده»، «زمان لازم برای پذیرش اصلاحیه مالیات بر درآمد شرکت‌ها» و «زمان لازم برای ارزیابی و اعمال اصلاحیه مالیات بر درآمد شرکت‌ها» را در نظر گرفته که ایران در این شاخص‌ها، وضعیت مناسبی نداشته و بدین ترتیب شاهد وخیم‌تر شدن رتبه کشور در این بخش بوده‌ایم، به‌طوری‌که در سال‌های گذشته رتبه کشور در این شاخص ۵۰ رتبه تنزل داشته است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha