پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
جشنواره فتوای جهاد کفایی

حوزه/ آستان مقدس عباسی به مناسبت سالگرد صدور فتوای جهاد کفایی و پیروزی بر گروهک های تروریستی داعش، چهارمین جشنواره فتوای دفاع مقدس را برگزار کرد.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه»، آستان مقدس عباسی به مناسبت سالگرد صدور فتوای جهاد کفایی توسط آیت الله سیستانی و پیروزی بر گروهک های تروریستی داعش، چهارمین جشنواره فتوای دفاع مقدس را برگزار کرد.

این جشنواره شاهد حضور گسترده شخصیت ها و هیئاتی از عتبات مقدسه و تولیت آستان مقدس عباسی بود و با تلاوت قرآن کریم و سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین سید احمد صافی نماینده آیت الله سیستانی آغاز شد.

سید صافی: امتی که اراده ندارد نمی تواند از خود دفاع کند

سید صافی اشاره کرد: در سال های گذشته کشور و مردم مورد هجوم وحشیانه قرار گرفتند و به اعتقادات و مقدسات تعرض شد و در آن زمان مسئولین ذیربط به این مسئله اهمیت ندادند تا اینکه قسمت زیادی از اراضی از دست رفت و کل کشور مورد تهدید قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه امت و فرد زمانی که اراده خود را از دست بدهند، نمی توانند از خود دفاع کنند، گفت: خداوند برای مردم عراق مرجعیتی قرار داد که اعتماد را به مردم بازگرداند و به آن ها بفهماند که داعش مثل جلبکی است که زود از بین می‌رود و تنها نیاز به اراده، قدرت، قلب های محکم و بازوان قدرتمند دارد.

نماینده آیت الله سیستانی تصریح کرد: با صدور فتوای جهاد، جوانان به وارد میادین جنگ شده و به فضل خدا ملت عراق پیروز شد و  جنگ به پایان رسید.

رونمایی از بزرگترین دانشنامه مستند و فیلم مستند

در بخش دیگر این جشنواره بزرگترین دانشنامه مستند و دو فیلم مستند با عنوان "بزرگی که توفان سیاه را متوقف کرد" و "تاریخ شرافتمندانه قهرمانان" رونمایی شد.

افتتاح نمایشگاه هنری متنوع در خصوص پیروزی بر داعش

بعد از آن حاضران به سمت بین الحرمین حرکت کرده و در آنجا نمایشگاه تصاویری از موضع گیری ها و لبیک به فتوای جهاد و حوادث پس از آن افتتاح شد.

همچنین نمایشگاهی از کار های هنری مشتمل بر تصاویر فتوگرافی و تابلو های هنری در فضای مسقف بین الحرمین برپا شد که در آن مرکز مطالعات آفریقا وابسته به آستان مقدس عباسی و اتحادیه هنرمندان عراقی و مؤسسات دیگر مشارکت داشتند.

کارگاه علمی "گفتمان دینی و تأثیر آن در کاهش اندیشه افراطی"

در ضمن فعالیت های جشنواره فتوای دفاع مقدس، کارگاه علمی با عنوان "گفتمان دینی و تأثیر آن در کاهش اندیشه افراطی" با حضور پژوهشگران برگزار شد.

از جمله پژوهش هایی که در این کارگاه ارائه شد، مقاله ای با عنوان "بررسی تربیتی و روانشناسی توصیه های آیت الله سیستانی برای رزمندگان" بود که نویسنده در آن علاوه بر بُعد دینی و شرعی توصیه ها، به بُعد تربیتی و روانشناسی پرداخته و گفت: آیت الله سیستانی به تربیت صحیح رزمندگان تاکید داشتند.

پژوهش دوم، مقاله  ای با عنوان "تأثیر حدیث شریف در ساختار فکری آداب جهاد" است و نویسنده به نقاط مشترکی که آیت الله سیستانی  در توصیه ها به آن پرداخته و گفت: از مهم ترین این موارد حدیث شریف است و اینکه معظم له چگونه توانستند در تربیت درست اعتقادی و فکری رزمندگان عمل کنند.

وی افزود: ضرورت دارد که این توصیه های در برنامه درسی نیز به کار گرفته شود.

رونمایی از بزرگترین و اولین دانشنامه فتوای دفاع مقدس

از برنامه های دیگر این جشنواره رونمایی از بزرگترین و اولین دانشنامه فتوای دفاع مقدس است که حماسه رزمندگان را در آزادی اراضی از دست گروهک های تروریستی داعش مستند سازی کرده است.

 این دانشنامه مشتمل بر 54 جزء است اقدام به مستند سازی تمامی حوادث از زمان صدور فتوای جهاد کفایی و اجابت فتوا از سوی مردم تا حماسه ها و صحنه های جنگ علیه گروهک های تروریستی داعش و آزادی ارضی و تشکیل کمیته های حمایت لجستیکی و امداد رسانی به آوارگان کرده است.

این دانشنامه همچنین به نقش موکب های حسینی در حمایت ها از رزمندگان و نقش رسانه ها در جنگ پرداخته است.

شاعران در مدح فتوا و اجابت کنندگان شعر خوانی کردند

در کنار این مراسم محفل شعر خوانی با حضور شاعران برگزار شد که شاعران در خصوص فتوای جهاد کفایی و حماسه آفرینی رزمندگان در میدان جنگ برای دفاع از مقدسات شعر خوانی کردند.

 مطالبه تحویل باقی مانده پیکر شهدا به خانواده آن ها

کمیته اسپایکر از مسئولین ذیربط خواست که باقی مانده پیکر شهدا به خانواده آنان تحویل داده شود و جنایتکاران عادلانه محاکمه و قصاص شوند.

این کمیته از پارلمان عراق خواست قانونی تصویب کند که جنایت اسپایکر را کشتار دسته جمعی قلمداد کرده و یک روز را به عنوان یادبود شهدای اسپایکر نامگذاری کند و در این خصوص تحقیق جدّی انجام دهد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha