جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
فریبا علاسوند

حوزه/ خانم علاسوند عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده گفت: امروزه در دنیای غرب همجنس گرایی به وفور در فیلم‌ها و حتی کارتون‌هایشان ترویج می شود، امری که تا سال‌های پیش دیده نمی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تهران، خانم فریبا علاسوند در پنل تخصصی زنان در اولین کنفرانس بین المللی حقوق بشر آمریکایی از دیدگاه مقام معظم رهبری که عصر امروز در مجموعه فرهنگی سرچشمه تهران، گفت: فضاهای معنایی و بنیادهای اصلی مفهومی مهمترین چالش های حقوقی ما با غرب در موضوع زنان است.

وی افزود: تفاوت در بنیادهای مفهومی نیز یک عنصر جدید است؛ اگر صد سال پیش می خواستیم با جهان تخصصی حقوق غربی، مفاهمه کنیم، سخنان هم را متوجه می شدیم ولی در مسایل زنان در 100 سال اخیر تغییراتی ایجاد شد که این مفاهمه را سخت کرد و برخی از واژه ها ماهیت خود را از دست دادند.

علاسوند اظهارکرد: زمانی که اصطلاح برابری در کنار اصطلاح عدالت و انصاف به کار می رفت، معانی این دو حوزه از هم متفاوت بود؛ یعنی در گذشته نیاز داشتند که در هر حوزه از برادری، عدالت و انصاف تعاریف مشخصی را ارایه کنند.

عضو شورای سیاستگذاری حوزه علمیه خواهران بیان کرد: کلمه عدالت از گذشته تا به امروز واژه ای برای تاکید بر نابرابری ها؛ وقتی عدالت را به کار می بردند که نمی خواستند از برابری استفاده کنند؛ زمانی که می خواستند از برابری سخن بگویند، منجر به ستم می شد.

وی گفت: مفهوم انصاف یک مفهوم اخلاقی تر بود؛ عدالت بین مرز اخلاق و حقوق باقی مانده است و مجادله فلاسفه حقوق بر سر این موضوع است که عدالت را اخلاقی یا حقوقی معنی کنیم، ولی انصاف یک مفهوم کاملا اخلاقی است.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده یادآورشد: مسئله ما این است که این مفاهیم در مواجهات مفهوم شناختی در عرصه های عمومی درهم ریخته شدند؛ مرز مفهومی در بحث زنان در جنبش فمنیستی به هم ریخت.

وی افزود: از زمانی که فمنیسم این مرزها را به هم ریخت مرزهای مفهومی به شکلی تغییر کرده است که بسیاری از اسناد سازمان ملل متحد نیز دچار همین مشکل شدند.

علاسوند اظهارکرد: در دهه 60 تا 70 میلادی مفهومی شکل گرفت که به اشتباه آن را به جنسیت تعبیر می کنیم که البته این اشتباه به دلیل پیچیدگی های است که مفهوم جنسیت، آن را معنی نمی کند؛ هدف از به کار بردن آن نیز ایدئولوژیک است؛ این کلمه بنای بر برابر سازی جنسیتی نبود ولی این گروه به دنبال ساخت ایدئولوژی بود که می خواست بگوید تفاوت بین زنان و مردان بسیار کم و بی اهمیت است.

عضو شورای سیاستگذاری حوزه علمیه خواهران بیان کرد: جنس طبیعی در زنان وجود دارد ولی این جنس طبیعی یک ظرف بیولوژیکی را دارد؛ فمنیست ها می گویند که به مردم این مظروف را پر کردند تا و بی جهت مبنای ایدئولوژیک را برای بسیاری از تفاوت ها ایجاد کردید.

وی گفت: در دهه 90 میلادی به این سوی اتفاقات جدی تری رخ می دهد و قطعیت بیولوژیک زنان نیز مخدوش شد و بیان کردند که مقوله دو جنس طبیعی وجود خارجی ندارد و اگر کسی این مباحث را مطرح کرده، اشتباه کرده اند.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده یادآورشد: امروزه از جنسیت به انواع جنسیت ها سخن می گویند نه مونث و مذکر بودن؛ آنها یک واژه ای را ایجاد می کنند که به دنبال ساخت یک ایدئولوژی است و این مساله یک تحول و دگرگونی است.

وی افزود: زمانی، عدالت را به معنی برابری معنی می کردند، ولی امروز وقتی از عدالت سخن می گویند، منظورشان این است که بیش از استحقاق و فرصت های طبیعی و امکانات حاکمیت به زنان امتیاز بدهید؛ زمانی شعار سازمان ملل، شعار زنان و توسعه بود، یعنی موانع را از سر پیشرفت زنان برداریم هر کس به هرجا رسید آن را ارج بنهیم؛ برابری در نتایج و نه برابری در فرصت ها، حاصل این فرایند شد.

علاسوند در پایان خاطرنشان کرد: این مبحث را به تبعیض مثبت توسعه دادند و آن را به عنوان عدالت جنسیتی مطرح کردند؛ این مباحث مفهومی و بنیادهای معناشناختی به حدی مهم هستند که باید در استخدام واژه ها به خوبی کنیم که اگر این کار را نکنیم مشکلات بسیاری را پیش روی خواهیم داشت.

 

خبرنگار: فاطمه اسماعیلی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha