چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
حجت الاسلام والمسلمین ملکی

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین ملکی با تاکید بر این که اساتید در وهله اول مربی باشند نه مدرس، گفت: هر حوزه ای باید دو رکن داشته باشد، رکن اول مدیر است و رکن دوم استاد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از دماوند، حجت الاسلام و المسلمین حمید ملکی، در دومین اجلاسیه مشترک مسئولان و مدیران مدارس و مراکز تخصصی حوزه علمیه استان تهران که بعد از ظهر امروز در شهرستان دماوند برگزار شد، اظهار داشت: بنده بیست سال مدیریت مدرسه را بر عهده داشتم و وقتی حکم معاونت تهذیب برای اینجانب صادر شد و مسئولیت آنقدر برای من سنگین بود که توسل کردم و تصمیم گرفتم از بزرگان حوزه مشورت بگیرم و با بیش از ۷۰ نفر از بزرگان حوزه مشورت کردم.

معاون تهذیب حوزه های علمیه کشور ادامه داد: اولین سوال در ذهنم این بود که از کجا شروع کنم و البته تجربه بیست سال سابقه مدیریت در حوزه را داشتم و در اولین مورد نزد آقای مومن رفتم و در این مورد مشورت خواستم و ایشان فرمودند برنامه شما چیست؟ بنده عرض کردم که هر حوزه ای باید دو رکن داشته باشد، رکن اول مدیر است و رکن دوم استاد.

حجت الاسلام و المسلمین ملکی تصریح کرد: مدیر در حوزه علمیه باید مربی باشد و مدیریت حوزه با نگاه مدیریت دانشگاه، کارخانه و اداره فرق اساسی دارد و با این نگاه مدیریتی تربیت حاصل نمی شود، بلکه تربیت دیدنی و عملی در نزد مدیر و استاد است و باید در آداب و دلسوزی و پدری برای طلاب باشد که اگر این نگاه اگر ایجاد شود، تربیت حاصل خواهد شد.

وی ادامه داد: وقتی نگاه مدیریت دلسوزانه در مدیر حاصل شد، در طلبه اعتمادی نسبت به استاد و مدیر به وجود می آید و اساس تربیت هم در قدم اول تربیت است؛ اگر اعتقاد و اطمینان حاصل نشود و نگهداشتن طلبه خسارت بزرگی پیش خواهد آورد.

معاون تهذیب حوزه های علمیه کشور در خصوص مشکلات و کمبود امکانات در مسیر تربیت در حوزه وجود دارد تاکید کرد: اگر این موارد پیش آمد، باید خودمان را جای ایثارگران قبل و بعد از انقلاب بگذاریم که چگونه با آن فشار ها و مشکلات فردی، خانوادگی و اجتماعی سرسختانه برای اسلام کار کردند.

وی افزود: مدیر مدرسه علمیه باید از علوم تربیتی و تهذیبی آگاهی کاملی داشته باشد و دلسوزانه و پدرانه با طلاب برخورد و پیگیر امور آنان باشد، اگر این طور شد نتیجه اش علمای ارزشمندی هستند که اساتید برجسته قدیم تحویل جامعه دادند.

حجت الاسلام و المسلمین ملکی در پایان افزود: حوزه ها با توسل و توکل مدیریت و رفع مشکل شده اند و این سیره تمام علمای بزرگ حوزه بوده است.

خبرنگار: سعید امیری

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha