چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
آیت‌الله‌ العظمی جوادی آملی در جمع مدیران حوزه تهران

حوزه/ حضرت آیت الله جوادی آملی با بیان این که سرچشمه های درونی انسان ها با عقل شکوفا می شود، گفتند: ذات اقدس اله انسان را عاقل آفریده است و انسان به جایی رسید که با خالق مخلوقات گفتگو می کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از دماوند، حضرت آیت الله جوادی آملی عصر امروز در دیدار شرکت کنندگان در دومین اجلاسیه مشترک مسئولان و مدیران مدارس و مراکز تخصصی حوزه علمیه استان تهران که در شهرستان دماوند برگزار شد، اظهار کردند: مرحوم کلینی یک خطبه ۷-۸ صفحه ای دارد که قبل از ورود به بحث نوشته است و معمولا مرحوم کلینی نوشته ای از خود ندارد و غالبا حدیث است اما در برخی از احادیث اظهار نظر کرده اند که مرحوم میرداماد شرحی بر این نوشته مرحوم کلینی نوشته اند و آخرین خط مقدمه مرحوم کلینی در جلد اول کافی این است که قطب فرهنگی یک ملت عقل است و این مطلب را مرحوم میرداماد شرح داده است.

معظم له ادامه دادند: قطب علم، قطب دانشگاه، قطب حوزه عقل است و ذات اقدس اله انسان را عاقل آفریده است و انسان به جایی رسید که با خالق مخلوقات گفتگو می کند.

ایشان افزودند: گفته شده است که هر جایی بشر و فکر و اراده باشد، پیامبر فرستادیم که بعضی برای خاور دور است و بعضی برای خاور نزدیک و همچنین بعضی برای باختر دور و بعضی برای باختر نزدیک است.

این مفسر قرآن کریم بیان داشتند: در بخش پایانی سوره مبارکه نساء گفته شده اگر ما پیامبر نفرستاده بودیم و حجت را بر مردم تمام نکرده بودیم خود مردم اعتراض می کردند که چرا حجت نفرستادی و ما را هدایت نکردی و این از عقل سرچشمه می گیرد که خودش حجت است.

این مرجع تقلید افزودند: عقل آنقدر مقامش بلند است که با خدا گفتگو می کند و این عقل را مرحوم کلینی قطب فرهنگی یک ملت معرفی می کند و با این عقل آن سرچشمه های درون شکوفا می شود.

ایشان تاکید کردند: تنها عاملی که میتواند بگوید الف ب است فقط عقل است و غیر این نیست، فقط عقل است و به همین دلیل بود که امام صادق علیه السلام فرمود ابو شاکر اینهایی که گفتی چراغ نیستند بلکه فقط عقل چراغ هدایت است.

حضرت آیت‌الله‌جوادی آملی در توصیه خود به مدیران و مسئولین حوزه تهران تاکید کردند: باید یک چیزی یاد بگیریم که با آن صاحبخانه، سازگار باشد و اگر سازگار نباشد همیشه در حال درگیری خواهد بود. انقلاب فکری و فطری جوامع بشری به وسیله اهل بیت علیه السلام است. ما در اسلام چیزی بالاتر از شما و مرکب شما علما نداریم در روایت آمده است که مداد علما با دماء شهدا برابری میکند و می شود انسان به جایی برسد که شهید نشود و بالاتر از شهدا قرار بگیرد.

معظم له در پایان ضمن توصیه و تشکر از مدیران حوزه علمیه استان تهران افزودند راه باز است و باید تلاش کرد، باید عالم شوید و عالم پرور باشید. دلال در حوزه نباشید و خودتان سعی و تلاش برای تولید علم کنید.

 

 

خبرنگار: سعید امیری

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha