جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تجمع در مقابل دفتر سازمان ملل

حوزه/ جمعی از حوزویان و دانشگاهیان با تجمع در مقابل دفتر سازمان ملل در تهران، با انتقاد از سکوت مجامع جهانی در مقابل نقض آشکار حقوق بشر در نیجریه، خواستار آزادی شیخ‌ زکزاکی شدند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، جمعی از طلاب، دانشگاهیان، حقوقدانان و پزشکان صبح امروز با حضور در مقابل دفتر سازمان ملل در تهران،  با انتقاد از سکوت مجامع جهانی در مقابل نقض آشکار حقوق بشر در نیجریه، خواستار آزادی شیخ‌ زکزاکی شدند.

تجمع کنندگان با در دست داشتن پلاکاردها و دست‌نوشته‌هایی در حمایت شیخ زکزاکی، از نهادهای بین‌المللی حقوق بشر خواستند تا پیگیر وضعیت جسمانی این عالم مجاهد و دستیابی شیخ به حقوق اولیه انسانی باشند.

طلاب و دانشجویان همچنین با قرائت بیانیه‌ای اعلام کردند:  پس از گذشت حدود چهار سال از کشتار وحشیانه و بی دلیل مردم نیجریه توسط دولت این کشور و دستگیری همراه با شکنجه شیعیان، متاسفانه همچنان شاهد سکوت مجامع جهانی و بین الملل در مقابل این نقض آشکار حقوق بشر هستیم به گونه ای که یک انسان در بدترین شرایط جسمی و روحی با نقض آشکار حقوق بشر به شهادت نزدیک می شود.

فلذا برخود لازم دانستیم ضمن یادآوری اهداف بیانیه حقوق بشر سازمان ملل به مسئولان آن، موارد تخلف آشکار دولت نیجریه از مفاد بیانیه حقوق بشر را گوشزد کرده و تاکید کنیم در صورت ادامه این برخورد دوگانه سازمان ملل متحد با مسائل بشری شانیت خود را با پایمال کردن اهدافش زیر سءال خواهد برد، بنابراین لازم است برای پیشگیری از اتهام استاندارد دو گانه در برخورد با ظلم هایی که علیه بشریت در سراسر جهان صورت می گیرد، ورودی قاطع و عاجل بر مبنای اصول تعریفی خود در دستیابی شیخ زکزاکی به حقوق اولیه انسانیش داشته باشد.

موارد نقض حقوق بشر در برخورد با رهبر شیعیان نیجریه عبارتند از:

نقض ماده ۹ میثاق حقوق مدنی-سیاسی: هر کس‌ حق‌ آزادی‌ و امنیت‌ شخصی‌ دارد. هیچ‌‌کس‌ را نمی‌توان‌ خودسرانه‌ دستگیر یا بازداشت کرد.هر کس‌ دستگیر می‌شود باید در موقع‌ دستگیر شدن‌ از علل‌ آن‌ مطلع‌ شود و در اسرع‌ وقت‌ اخطاریه‌ای‌ دائر بر هر گونه‌ اتهامی که‌ به‌ او نسبت‌ داده‌ می‌شود، دریافت‌ دارد. این ماده به صورت آشکار در دستگیری بدون ارائه حکم شیخ زکزاکی نقض شده است.

نقض ماده‌ ۷ میثاق حقوق مدنی-سیاسی: هیچ‌ کس‌ را نمی‌توان‌ مورد آزار و شکنجه‌ یا مجازات‌ها یا رفتارهای‌ ظالمانه‌ یا خلاف‌ انسانی‌ یا خوارکننده قرار داد

نقض ماده ۵ اعلامیه حقوق بشر: هیچ کس نباید مورد شکنجه و یا سایر رفتارها و یا مجازات‌های غیرانسانی، ظالمانه و تحقیرآمیز قرار بگیرد.

نقض اصول دادرسی منصفانه: عدم دسترسی به مشاوره حقوقی و محرومیت از ملاقات با وکلا

در مورد برخورد با رهبر شیعیان نیجریه تمامی این اصول از جمله ممنوعیت شکنجه واخذ اقرار تحت فشار روحی و تهدید نادیده گرفته شده است.

نقض ماده‌ ۱۴ میثاق بین المللی حقوق مدنی-سیاسی: هر کس‌ متهم‌ به‌ ارتکاب‌ جرمی‌ بشود با تساوی‌ کامل‌ لااقل‌ حق‌ تضمین‌های‌ ذیل‌ را خواهد داشت‌:

الف‌ ـ در اسرع‌ وقت‌ و به‌ تفصیل‌ به‌ زبانی‌ که‌ او بفهمد از نوع‌ و علل‌ اتهامی‌ که‌ به‌ او نسبت‌ داده‌ می‌شود مطلع‌ شود. ب‌ ـ وقت‌ و تسهیلات‌ کافی‌ برای‌ تهیه‌ دفاع‌ خود و ارتباط‌ با وکیل‌ منتخب‌ خود داشته‌ باشد.

دـ در محاکمه‌ حاضر بشود و شخصاً یا به‌ وسیله‌ وکیل‌ منتخب‌ خود از خود دفاع‌ کند و در صورتی‌ که‌ وکیل‌ نداشته‌ باشد حق‌ داشتن‌ وکیل‌ به‌ او اطلاع‌ داده‌ شود.

متاسفانه هیچ یک از موارد پیش گفته در روند دستگیری شیخ زکزاکی مورد توجه قرار نگرفته است.

نقض ماده ۱۰ اعلامیه جهانی حقوق بشر: هرکس حق دارد با مساوات کامل از امکان دادرسی منصفانه و علنی توسط یک محکمه مستقل و بی‌طرف برای تعیین حقوق و تکالیف خویش و یا اتهامات جزایی وارده بر خود برخوردار شود.

علاوه بر موارد مذکور و مهمتر از همه نقض حقوق زندانی برای دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی و ممانعت از تماس و ملاقات با خانواده مندرج در مواد 9 و۱۰ میثاق حقوق مدنی-سیاسی است که با توجه به خبرهای واصله از وضعیت جسمی وخیم شیخ زکزاکی راه هر گونه توجیه سکوت مجامع بین المللی را بسته و حیثیت اهداف آنان را به بازی گرفته است.این دو ماده متضمن حق بازداشت‌شدگان برای تماس و ملاقات با خانواده‌شان و تاکید بر رفتار انسانی و متناسب یا حیثیت ذات کلیه‌ افرادی است که‌ از آزادی‌ خود محروم‌ شده‌اند.که بر اساس مستندات غیر قابل انکار در روند بازداشت شیخ زکزاکی رعایت نشده و در سکوت مجامع بین المللی این ستم رو به گسترش ادامه دارد.

در آخر اعلام می‌داریم در صورت سکوت سازمان ملل در مقابل این ظلم آشکار به ابنای بشر مجامع آزاد حقوق بشری و کشورهای مسلمان از این مسئله نخواهند گذشت و حق انسانی خود را با تکیه بر توان جمعی باز خواهند ستاند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha