جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
شیخ عطار سرپرست اداره کل امور بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی

حوزه/ سرپرست اداره کل امور بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی گفت: به گفته مقام معظم رهبری و مسئولان کشور بزرگ‌ترین تهدید علیه کشور جنگ نظامی نیست بلکه جنگ اقتصادی و تحریم‌هاست.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» در تهران، آقای شیخ عطار، سرپرست اداره کل امور بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی، در نشست حقوق بشر امریکایی تروریسم و تحریم که در سالن قصر شیرین باغ موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد، با اشاره تاریخچه و مفهوم تحریم در جهان بین‌الملل گفت: روش امروزه امریکا و متحدینش فشار اقتصادی از جنس تحریم است زیرا نسبت به روش‌های نظامی کم هزینه‌تر است و به خاطر آگاه شدن ملت‌ها نمی‌تواند به صورت علنی جنگی را شروع کند، زیرا در سطح جهانی زیان سیاسی خواهد دید به همین خاطر با نشانه رفتن معیشت مردم عادی به جنگ با آن کشور می‌رود.

وی افزود: امریکا با ادعای آنکه می‌خواهد کشورها را به شکل و الگوی بین الملل دربیاورد، آن‌ها را تحریم می‌کند اما تاثیرپذیران تحریم مردم عادی هستند نه سران دولت‌ها. به همین خاطر تحریم عین نقض حقوق بشر است و حق توسعه، حیات، مالکیت و دسترسی به اطلاعات را از مردم یک ملت سلب می‌کند.

شیخ عطار تصریح کرد: شکل گیری تحریم‌های اقتصادی به شیوه امروزی تاریخچه‌ای در روابط بین‌الملل دارد که به شروع آن به قرارداد وستفالی می‌رسد. قراردادی که براساس آن هر کشوری محدوده‌‌ای دارد و در تصمیم‌گیری‌های خود مستقل است. اما از همان ابتدا این امر نقض شد و به بهانه‌های مختلف جنگ‌هایی شکل گرفت که مهم ترین آن جنگ اول جهانی بود. این جنگ باعث ایجاد فرم‌های جدیدی در نظم جهانی شد و به دنبال آن جامعه ملل شکل گرفت. اما به اصول بشردوستانه جامعه ملل نیز توجهی نشد و جنگ دوم جهانی به راه افتاد.

سرپرست امور بین الملل دانشگاه آزاد اظهار داشت: تمامی عواملی که به نقض حقوق بشر منجر شده است، همگی با روش‌های جنگی و نظامی بوده است. بعد از جنگ دوم سازمان ملل متحد تشکیل شد. اما باز هم به بهانه مقابله با تروریسم و کمونیزم جنگ‌های دیگری را شروع کردند.

وی افزود: حتی در این راستا امریکا از روش کودتا نیز در کنار جنگ استفاده می‌کرد. با فروپاشی شوروی و مطرح شدن تئوری پایان جهان که به معنای سلطه لیبرال دموکراسی در دنیا است، تحریم‌های اقتصادی به عنوان روشی سودمند جایگزین جنگ شد. تحریم به معنای انسداد روابط بازرگانی یک کشور با مبانی غیر تعرفه‌ای است. امروزه شکل دیگری از آن را داریم که به آن تحریم‌های ثانویه می‌گویند که کشور ما نیز درگیر آن است.

شیخ عطار در پایان خاطر نشان کرد: تغییرات اقتصادی، وابستگی بانک‌ها به یکدیگر و تاسیس سیستم بانک سوئیس و همچنین تقویت دلار در جهان همگی از ابزارهای تحریم هستند.

 

خبرنگار: فاطمه اسماعیلی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha