جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
دیدار کارگزاران حج با رهبر معظم انقلاب

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

ترامپ دست چدنی آمریکا را از دستکش مخملی بیرون کشید

نماینده ولی فقیه در استان کردستان با اشاره به دشمنی های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران گفت: ما در طول سال مناسبت های مختلفی را می بینیم که آمریکایی ها در آن مناسبت ها علیه ما توطئه کرده اند.حجت الاسلام والمسلمین حسینی شاهرودی بیان کرد: از نیمه قرن بیست 100 کودتا و اشغال های فراوان از جانب آمریکا انجام شده و از فاجعه حمله اتمی به هیروشیما و ناکازاکی گرفته تا جنایات دیگر از جمله این اقدامات توطئه آمیز بوده است.وی با اشاره به اینکه بسیاری از مسائل در پشت صحنه  است و دیده نمی شود، خاطرنشان ساخت: بیوتروریسم یکی از این موارد بوده که مستکبرین برای تسلط خود از هر ابزاری مانند شیوع بیماری در یک کشور برای سلطه گری استفاده می کنند.نماینده ولی فقیه در کردستان تصریح کرد: در طول انقلاب در کشور ما بیش از 17 هزار نفر ترور شده اند که رد پای تروریست های این حوادث به آمریکا بر می گردد.وی اضافه کرد: آمریکا در گذشته تا حدودی می توانست دست چدنی خود را زیر پوشش مخملی پنهان کند، اما ترامپ آمد و بخشی از آن حقایق آمریکا را نشان داد، اما نباید به همین میزان اکتفا کنیم.عضو مجلس خبرگان رهبری یادآور شد: متاسفانه عده ای در داخل کشور بیان می کنند که ما چاره ای نداریم جز اینکه با آمریکا سازش کنیم؛ به تعبیر امام خمینی(ره) تحصیل کرده های غرب که در کشور سمت دارند به مصالح انقلاب ضربه می زنند.وی بیان کرد: ما باید قبول کنیم که بین تمدن اسلامی و تفکر منحط غربی جنگ رخ داده است، رهبر انقلاب بارها فرموده اند شیطان بزرگ آمریکا بوده و نباید این موضوع را از خاطر ببریم.

دفتر "شیخ ابراهیم زکزکی" از ترور مخفی شیخ زاریا پرده برداشت

روز ششم تیر 1398 منابع خبری از مسمومیت شدید شیخ «ابراهیم زکزکی» رهبر جنبش اسلامی نیجریه در زندان این کشور خبر دادند.دکتر «مسعود شجره» رئیس مرکز حقوق بشر اسلامی هم که طی ماه های اخیر به همراه تیمی پزشکی شیخ زکزاکی را معاینه کرده بود در این باره گفت: آزمایش‌های اخیر نشان می‌دهد که مسمومیت شدید شیخ زکزاکی ناشی از سرب در خون وی است، این عارضه بخاطر تکه‌های گلوله‌هایی است که در بدن شیخ زکزاکی باقی مانده است. شدت‌ مسمومیت شیخ زکزکی آنقدر بالاست که به کبد او صدمه زیادی وارد آورده است. در روزهای آینده گزارش های پزشکی ایشان منتشر می‌شود اما جان شیخ زکزاکی در حال حاضر در خطر است.به دنبال انتشار این اخبار، علاقمندان به این عضو نیجریه ای مجمع جهانی اهل بیت(ع) خواستار توضیحات شفافی در این زمینه شدند. براساس نظر همه پزشکان، وجود مقدار زیادی سرب و کادمیوم در خون شیخ ابراهیم زکزکی بسیار خطرناک و کشنده است. کبد ایشان هم آسیب شدید دیده است. دندانهای ایشان نیز دو هفته است سیاه شده است.

رهبر انقلاب در آستانه اعزام با ریاض اتمام حجت کردند

در آستانه‌ی اعزام حجاج بیت‌الله‌الحرام به سرزمین وحی، دست‌اندرکاران و کارگزاران حج کشورمان، با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی دیدار کردند.خلاصه بیانات رهبر انقلاب در دیدار کارگزاران حج به شرح زیر است:حج، هم نمایش بندگی و خشوع است و هم عامل اجتماعی وحدت و برادری و یکرنگی در آن وجود دارد؛ و درعین‌حال حج نمایش تجمع و نمایش اخلاق است.از جمله خطاهای بزرگی که همیشه می‌شنیدیم و حالا هم از بعضی که نسبت به اسلام بی‌مبالات هستند می‌شنویم این است که میگویند حج را سیاسی نکنید.یعنی چه حج را سیاسی نکنید؟ ایجاد وحدت، یک امر سیاسی است. دفاع و حمایت از ملت فلسطین و مظلومین دنیای اسلام مثل یمن یک کار سیاسی است و دفاع از مظلوم، عین تعالیم اسلامی و واجب است؛ یا برائت از مشرکین که یک فریضه است. همه‌ی اینها مال دین است. بله، حج یک کار سیاسی است اما این کار سیاسی عیناً همان تکلیف دینی است. اما اینکه بیایند و این حرکات سیاسی را منع کنند، آن هم سیاسی است اما یک سیاست ضددینی.اینکه بگویند حق ندارید به آمریکا بگویید بالای چشمت ابروست، یک حرکت سیاسی شیطانی است.آن کسانی که متصدی مناطق حج هستند، وظایف سنگینی به عهده دارند. جزو وظایفشان است که امنیت حجاج را تأمین کنند، منتها نباید محیط را امنیتی کنند. باید احترام و کرامت اینها حفظ شود؛ اینها ضیوف‌الرحمانند.باید رفتارشان با حاجیان در این مدتی که حجاج در مکه و مدینه هستند رفتار مناسبی باشد.

آیت الله نوری همدانی دست ترور آمریکا را برای دنیا رو کرد

آیت الله العظمی نوری همدانی در پیامی به "کنفرانس بین المللی حقوق بشر آمریکایی از دیدگاه مقام معظم رهبری" نامگذاری هفته دوم تیر ماه به عنوان هفته حقوق بشر آمریکایی فرصتی است برای بازشناسی جنایات وحشتناک مدعیان دروغین حقوق بشر که به فرموده رهبری معظم انقلاب اگر کسی بخواهد جنایات آمریکا را بنویسد یقینا یک کتاب قطور خواهد شد.بخشی از متن پیام آیت الله نوری به این شرح است:آمریکا برای توجیه ناتوانی خود می گوید ما دیدیم 150 نفر کشته می شوند از حمله صرفنظر کردیم! یا للعجب شما اگر به فکر نفوس انسان ها هستید چرا هواپیمای مسافری را زدید و 290 نفر را یکجا به شهادت رساندید؟آمریکا اگر نفوس انسانی برایش اهمیت دارد، چرا با حمله اتمی به ژاپن دویست هزار نفر را یکجا کشتند و هزاران نفر دیگر را سالیان سال به درد و الم مبتلا کردند و معلول نمودند؟ آمریکا اگر نفوس انسانی برایش مهم است چرا تنها در یک روز 125 هزار ویتنامی را قتل عام کرد، آن هم بعد از آنکه اعلام کرده بود به مناسبت سال نوی میلادی، 48 ساعت جنگ ویتنام را متوقف می کند و همین که مردم از پناهگاه ها خارج شدند، بمباران ها را شدیدا آغاز کرد و دهها هزار نفر را قتل عام کرد؟آمریکا اگر نفوس انسانی برایش مهم است چرا تا کنون میلیون ها نفر از سرخپوستان آمریکا را به خاک و خون کشیده و همین الان هم بیش از سی میلیون سرخ پوست تحت ظلم و ستم آمریکا هستند و از بسیاری حقوق اجتماعی محرومند و در زندان های مخوف تحت شکنجه قرار می گیرند! آمریکا اگر نفوس انسانی برایش مهم بود، چرا در طول سالیان اشغال عراق بارها مردم مظلوم و بی پناه را به گلوله می بستند؟آمریکا اگر نفوس انسانی برایش مهم است، چرا برای اشغال افغانستان و بدست گرفتن تجارت مواد مخدر جهان با توجه به اینکه بعد از آمدن آمریکا به افغانستان کشت خشخاش و تولید مواد مخدر در این کشور چهل برابر شده است، تا کنون دهها هزار نفر از مردم مظلوم این کشور را به شهادت رساندند؟آمریکا اگر نفوس انسانی برایش مهم است چرا در برابر قتل عام فلسطینی ها توسط صهیونیستها در مقاطع مختلف نه تنها هیچ اقدامی نکرده بلکه همواره قطعنامه های محکومیت رژیم صهیونیستی را در سازمان ملل وتو کرده است. آمریکا اگر نفوس انسانی برایش مهم است چرا با هواپیماها و تسلیحات خود دولت ظالم سعودی را در کشتار روزانه کودکان و مردم محروم و گرسنه یمن یاری می کند، کجای این جنایات با حقوق بشر سازگار است؟!آمریکا تا کنون بیش از 60 حکومت ملی و مردمی را در جهان سرنگون کرده و عوامل خود را بجای آن ها نشانده است و همانطور که گفته شد، کتاب جنایات آمریکا یک کتاب قطور است و در این مقال نمی گنجد.اینجانب از تلاش دست اندرکاران همایش بین المللی حقوق بشر آمریکایی که سعی دارند چهره واقعی و جنایتکارانه آمریکا را به ملت ها نشان بدهند، صمیمانه تشکر و قدردانی می کنم و توفیقات هر چه بیشتر آنها را در تحقق اهدافشان از درگاه الهی مسئلت می نمایم.شایان ذکر است روز اول "کنفرانس بین المللی حقوق بشر آمریکایی از دیدگاه مقام معظم رهبری" سه شنبه 11 تیر 1398  در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی (یادمان شهدای هفتم تیر) تهران برگزار شد.با تصویب مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، روز 12 تیرماه به‌ عنوان "روز افشای حقوق بشر آمریکایی" نام‌گذاری شده است.

قم میزبان اجلاس مشعر شد

سومین اجلاس ملی رابطان جامعه ایمانی مشعر، خادمان هیئت‌های مذهبی سراسر کشور چهارشنبه 12 تیرماه با فعالان این عرصه در  مجتمع یاوران حضرت مهدی(عج) در قم آغاز به کار کرد.در برنامه های نوبت صبح، برنامه های فرهنگی چون معرفی فیلم 23 نفر و تبیین اهمیت نمایش فیلم در شهرستان ها و نمایش اختصاصی فیلم، برگزار شد.برنامه های نوبت بعدازظهر، با پخش مستند خاکریزهای خوزستان، مرتبط به خدمت رسانی هئیت های مذهبی کشور در زمینه سیل اخیر آغاز شد.سخنرانی رحیم آبفروش جانشین دبیر جامعه ایمانی مشعر با موضوع تبیین نظام نامه رابطان جامعه اولین بخش سخنرانی های نوبت عصر این همایش خواهد بود.سخنرانی حسین شریعتمداری با موضوع جایگاه هیئت در ارتقا بینش سیاسی مردم و بازدید از نمایشگاه از دیگر برنامه های این روز است.گفتنی است: سومین اجلاس رابطان جامعه ایمانی مشعر با حضور خادمان هیات های مذهبی شهرستان های سراسر کشور تا 14 تیرماه در مجتمع فرهنگی یاوران حضرت مهدی(ع) در قم برگزار می شود.

مجمع جهانی اهل بیت(ع) برای درگذشت علامه «فضل الله» پیام تسلیت صادر کرد

در پی درگذشت علامه «سید محمّد علی فضل الله» دانشمند دینی و مبلغ معارف قرآن و عترت در جنوب لبنان، دبیرکل مجمع پیام تسلیتی صادر کرد.این پیام که خطاب به حجة الاسلام والمسلمین «سید علی فضل الله» فرزند علامه سید محمدحسین فضل الله(ره) و خاندان آن مرحوم صادر شد آمده است: آن مرحوم مغفور اسوه عمل صالح و روشنایی بخش عرصه علم و تقوا بود؛ و در راه دعوت به معارف قرآن واهل بیت(ع) و تعلیم جوانان مؤمن مجاهد از آغاز جنبش مقاومت اسلامی در لبنان عزیز، مجدانه فعالیت کرد.متن پیام تسلیت بدین شرح است: حضرت حجة الاسلام والمسلمین آقای حاج سید علی فضل الله دام عزه و خاندان محترم آل فضل الله با تسلیم و رضایت در برابر قضاء و قدر الهی، و با نهایت حزن و اندوه، خبر وفات عموی گرامی شما، دانشمند ادیب و رسالت مدار «حضرت علّامة سیّد محمّد علی فضل الله» را دریافت کردیم.آن مرحوم مغفور اسوه عمل صالح و روشنایی بخش عرصه علم و تقوا بود؛ و در راه دعوت به معارف قرآن واهل بیت(ع) و تعلیم جوانان مؤمن مجاهد از آغاز جنبش مقاومت اسلامی در لبنان عزیز، مجدانه فعالیت کرد.خداوند متعال رحمت واسعه خود را شامل آن فید سعید نموده، او را در بهشت خویش جای دهد و با اجداد طاهرینش ــ علیهم السلام ــ محشور نماید؛ و به شما و همه دوستداران و شاگردان وی صبر و اجر عنایت فرماید.

پیام آیت الله جوادی‌ آملی به ایالت میشیگان رسید

کنگره مسلمانان آمریکا با عنوان «اسلام دین بشریت» با پیام آیت الله العظمی «عبدالله جوادی آملی» در ایالت میشیگان آمریکا برگزار شد.آیت الله العظمی جوادی آملی در پیام خود به این کنگره با اشاره به آیاتی از قرآن کریم بیان داشتند: محور بحث در این کنگره و نشست «اسلام دین بشریت» است. این پیام را ذات أقدس الهی در آغاز بعثت اعلام داشت در سوره مبارکه «مدّثّر» و مانند آن که در اوایل بعثت نازل شدند، فرمودند که اسلام دین بشریت است و حقوق بشر را تضمین می‌کند.ایشان ادامه دادند: در همین سوره خدای سبحان دو بار می‌فرماید این ﴿ذِکْری‏ لِلْبَشَرِ﴾[4] است، این «هُدی» برای بشر است؛ یعنی حقوق بشر را خدا تعیین می‌کند، هدایت بشر و راه مستقیم بشر را خدا تعیین می‌کند: ﴿ذِکْری‏ لِلْبَشَرِ﴾، ﴿نَذیراً لِلْبَشَرِ﴾[5] و مانند آن. این تذکره بشریت است، این حقوق بشریت است. سرّش آن است که بشر گرچه در زبان و زمان، عصر و مصر و مانند آن مختلف هستند؛ ولی در ساختار انسانیت یک حقیقت هستند.

ابوالشهداء حاج شیخ محمد لک‌زایی دار فانی را وداع گفت

پدر سردار شهید حاج «حبیب لک زایی» به فرزند و نوه شهیدش پیوست.حضرت حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ «محمد لک زایی اعتمادی»، تحصیل کرده حوزه های علمیه زابل، مشهد و قم، عالمی وارسته، پرهیزگار، متقی، زاهد، انقلابی، مردمی، رزمنده، ایثارگر و عاشق اسلام، قرآن، پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله) و اهل بیت (علیهم السلام) بود.وی در تمامی سال های قبل و بعد از انقلاب اسلامی، عمر با برکت خویش را صرف گسترش ارزش های اسلامی و انقلابی و خدمات دینی و فرهنگی در منطقه محروم سیستان کرد.آن فقید سعید از مریدان و پیروان امام خمینی(ره) در مسیر انقلاب اسلامی و پس از پیروزی انقلاب و نیز پیرو مقام معظم رهبری در همه این سالها بود و به انجام وظایف الهی خویش به عنوان یک عالم دینی و مردمی اشتغال داشت.مرحوم لک زایی (اعتمادی) همراه رزمندگان در سال های دفاع مقدس و سنگ صبور خانواده های معظم شهداء و ایثارگران در همه سال های پس از دفاع مقدس بود.ایشان در همه ایام مقید بود نمازها را به جماعت اقامه کند؛ جلسات قرآن را پر رونق نگه دارد؛ نام اهل بیت (علیهم السلام) را زنده نگهدارد؛ شعائر مذهبی را بر پا دارد؛ و عطر شهادت را در جامعه بپراکند.

نیجریه برای آزادی شیخ زکزکی به ابوجا هشدار داد

هزاران نفر از مردم نیجریه با برپایی تظاهرات در ابوجا خواستار آزادی رهبر جنبش اسلامی و همسرش از زندان شدند. شیعیان نیجریه در اعتراض به تداوم بازداشت رهبر جنبش اسلامی این کشور بار دیگر در ابوجا (پایتخت) تظاهرات کردند.شرکت کنندگان در تظاهرات خواستار آزادی فوری «شیخ ابراهیم زکزکی» شدند که بیش از دو سال است در بازداشت به سر می برد.معترضان تهدید کردند تا آزادی زکزکی به فعالیت های خود ادامه خواهند داد.رهبر جنبش اسلامی نیجریه که در کشتار شهر زاریا زخمی شده بود به دلیل خارج نشدن گلوله ها از بدنش به شدت بیمار شده و این بیماری سبب ایجاد اختلالات کبدی در او شده است. معترضان به ادامه بازداشت رهبر جنبش اسلامی نیجریه هشدار دادند تلاش حاکمیت برای برخورد تند با معترضان مانعی در برابر تداوم تظاهرات تا آزادی زکزکی نخواهد بود.

عربستان پژوهشگر تاریخ اسلام را روی صندلی اعدام برد

دیدبان حقوق بشر می‌گوید نگران احتمال اعدام یک پژوهشگر تاریخ اسلام در عربستان سعودی است. حسن مالکی که در کتابها و گفتگوهای تلویزیونی‌اش دیدگاههایی جنجالی و انتقادی در مورد شخصیتها و رخدادهای تاریخ اسلام مطرح کرده بود نزدیک به دو سال است بازداشت شده است.

توئیتر تکبیر بر پشت بام کعبه را گزارش کرد

کاربران شبکه اجتماعی توئیتر در صفحه های خود به انتشار تصویری از مسجدالحرام اقدام و اعلام کردند: این افراد به بالای پشت بام کعبه مشرفه رفتند و نوای«الله اکبر» سردادند، درحالی که نیروهای امنیتی در مسجد الحرام مداخله کردند.این تصویر نشان می دهد که درحالی تعدادی از افراد به بالای پشت بام کعبه رفتند که دهها نمازگزار و زایر عمره در مسجد الحرام و نیروهای امنیتی در اطراف آن بودند.منابع رسانه ای عربستان، گزارش دادند که خبر رفتن برخی افراد بالای پشت بام کعبه و تکبیر گفتن آنها درست نیست، بلکه آنها کارگران عربستانی بودند که به تعمیر کعبه اقدام می کردند و سنگ پشت بام را جایگزین می کردند.خبرهای منتشر شده گزارش می دهند که دروبین ها پخش مستقیم مستقر در مسجد الحرام، لحظه بالارفتن این افراد به پشت بام را ثبت کردند، اما منابع عربستان این مسئله را گزارش ندادند.کعبه در زمان کنونی قبل از موسم حج شاهد تعمیر و نظافت است تا در زمان حج تمتع برای ادای مناسک حج زیران و حجاج آماده باشد.خبرهای منتشر شده از این واقعه از این مسئله حکایت دارد که یک گروه از مردم به پشت بام کعبه رفتند و به تکبیر گفتن اقدام کردند و نیروهای امنیتی حاضر در مسجد الحرام وارد عمل شدند، به همین دلیل تلاش می کنند که این خبر را کتمان کنند.اگرچه دروبین های پخش مستقیم در کعبه ، این واقعه را ثبت کرده است؛ اگرچه هنوز مشخص نیست که چرا این افراد به پشت بام مسجد الحرام رفتند و شروع به تکبیر گفتن کردند.

اتحادیه عرب تونل یهودی را محکوم کرد

اتحادیه عرب طی بیانیه ای خواستار توقف تونل مسیر زائران یا طریق الحجاج شد. این اتحادیه حفاری های صهیونیستها در قدس را محکوم کرد و اعلام کرد ساخت چنین تونل هایی عواقب بدی برای این رژیم به همراه خواهد آورد.صهیونیستها با حضور دیوید فریدمن سفیر آمریکا در مناطق اشغالی تونلی به نام مسیر زائران را افتتاح کرده است که گفته می شود بخشی از پروژه یهودی سازی بیت المقدس است.در بیانیه اتحادیه عرب ضمن هشدار به ادامه چنین پروژه هایی آمده است که حمایت آمریکا از صهیونیستها در یهودی سازی قدس شریف نقض آشکار قوانین بین المللی است و منجر به عواقب بدی برای آنها می شود.این اتحادیه از جامعه جهانی نیز خواست به مسئولیت‌های قانونی، سیاسی و اخلاقی خود در قبال قدس عمل کرده و برای توقف فوری این اقدامات نژادپرستانه وارد عمل شود.تشکیلات خودگردان فلسطین نیز درباره عواقب و پیامدهای ادامه حفاری‌های صهیونیست‌ها در شهر قدس که از منطقه سلوان تا مسجدالاقصی امتداد دارد، هشدار داد.

دانشجویان افغان علیه دروس افراطی دست به اعتصاب زدند

شماری از اساتید دانشگاه در کابل با ترویج برنامه ریزی شده عقاید سلفی-وهابی در واحدهای درسی، دانشجویان افغان را به افراط گرایی و پیوستن به خلافت داعش ترغیب می‌کنند. پیش از این نیز گزارش‌هایی درباره فعالیت جریان‌های وهابی-سلفی در غرب افغانستان وجود داشت و به تازگی رسانه‌های افغانستان از گسترش نفوذ این جریان‌ها در کابل نیز ابراز نگرانی کرده‌اند.شماری از دانشجویان دانشگاه کابل به روزنامه «هشت صبح» گفتند که برخی از اساتید این دانشگاه به جای تدریس تاریخ فرهنگ اسلامی به صورت برنامه ریزی شده به ترویج افراط گرایی و تبلیغ نظریه خلافت داعش می‌پردازند.«ثقافت اسلامی» یکی از مضمون‌های فرعی است که در راستای معرفی فرهنگ و تاریخ اسلام در دانشکده‌های مختلف افغانستان تدریس می‌شود اما اساتید دانشگاه تحت عنوان این مضمون و با جزوه‌های مختلفی مانند «نظام اجتماعی اسلام»، «نظام سیاسی اسلامی» و «نظام اقتصادی اسلام» به ترویج عقاید خلافت داعش می‌پردازند.مرکز مطالعات استراتژیک افغانستان نیز در گزارشی تصریح کرد که در قالب درس‌ها و گفتارها درباره نظام سیاسی اسلام در دانشگاه‌های افغانستان، عقاید افراط گرایی در بین دانشجویان ترویج می‌شود.«رامین کمانگر» در رساله تحقیقی «ریشه‌یابی رادیکالیزم دینی در نظام آموزشی افغانستان» نوشت که تدریس مضامین ثقافت اسلامی در مراکز آموزشی این کشور باعث ترویج و تقویت افراط گرایی شده است.

کربلا سیمرغ جشنواره تونس را برد

«شبکه ماهواره ای کربلا» توانست جوایز بهترین برنامه اجتماعی و بهترین تهیه کنندگی را در بیستمین جشنواره عربی رادیو و تلویزیون در شهر فرهنگی تونس به دست بیاورد.«حسنین الهانی» معاون مدیر فنی شبکه ماهواره ای کربلا، گفت: تلاش کردیم تا شبکه ماهواره ای کربلا در جشنواره «اسبو» که اتحادیه رادیوها و تلویزیون های متعلق به اتحادیه کشورهای عرب در تونس برگزار می کند، شرکت کنیم.الهانی افزود: امسال در بیستمین دوره برگزاری این جشنواره به فضل خداوند توانستیم دو جایزه برای بهریت برنامه «پشت دروازه ها» (خلف الابواب) و بهترین تهیه کنندگی گفتگوی اجتماعی را به دست بیاوریم.برای دومین سال متوالی است که شهر فرهنگی تونس میزبان این جشنواره است. این شهر مدرن فضای مناسبی برای برگزاری مهمترین فعالیت های این جشنواره است.جشنواره عربی رادیو و تلویزیون در تونس از 27 تا 30 ژوئن 2019 میلادی برگزار شد. هدف از این جشنواره عربی، تحقق اهداف از جمله کمک به گسترش تولیدات رادیویی و تلویزیونی عربی و ارتقای سطح آن، نظارت بر فرآیند خلاقانه و جدی در تولیدات رادیویی و تلویزیونی عربی و تشویق آن در راه رشد انرژی های خلاقانه عربی در این عرصه است.

نامه آیت‌الله سبحانی تسلیم مفتی اعظم عمان شد

سفیر ایران در عمان، نامه آیت‌الله سبحانی را که درباره وحدت جهان اسلام بود به مفتی اعظم عمان ارائه کرد. حجت‌الاسلام محمدرضا نوری‌ شاهرودی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در عمان به همراه سیدعلی موسوی‌زاده، رایزن فرهنگی کشورمان با احمد بن حمد الخلیلی، مفتی اعظم عمان دیدار و گفت‌وگو کرد.در این دیدار که در محل دفتر مفتی انجام شد، دو طرف درباره روابط دوجانبه و آخرین تحولات جهان اسلام بحث و تبادل‌نظر کردند. سفیر کشورمان همچنین نامه آیت‌الله سبحانی از مراجع عظام تقلید به مفتی اعظم عمان را به وی تحویل داد. در این نامه به موضوع وحدت جهان اسلام و حمایت از ملت مظلوم فلسطین پرداخته‌ شده بود.سفیر ایران با تشریح آخرین مواضع کشورمان درباره مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی به پایداری و مقاومت ملت ایران در برابر منطق زور استکبار پرداخت و تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران طرفدار صلح و ثبات در جهان است.وی با اشاره به برگزاری کنفرانس وحدت در تهران در آینده نزدیک، از مفتی اعظم عمان و اندیشمندان مطرح این کشور برای حضور در این نشست دعوت کرد.احمد الخلیلی، مفتی اعظم عمان نیز در این دیدار به نقش مهم تقریب میان مذاهب اسلامی اشاره کرد و گفت: این موضوع برای ما حائز اهمیت است، اما وضعیت جسمی‌ام توان تحرک را از من گرفته، ولی اشتیاق داریم که در این نشست‌ها حضور داشته باشیم که به هر حال یا خود حضور پیدا می‌کنم و یا نمایندگانی را برای حضور در این کنفرانس تعیین خواهم کرد.

نتیجه نهایی ادغام اتحادیه‌های قرآنی به هفته آینده کشید

مباحث مربوط به ادغام دو اتحادیه قرآنی که از چندین سال قبل در دستور کار شورای توسعه فرهنگ قرآنی قرار گرفته است، طی این مدت دچار کشمکش‌هایی بوده است که منجر به تجمع مدیران مؤسسات قرآنی شد. تجمعی که اواخر خردادماه صورت گرفت و خروجی آن مهلت‌خواهی دو هفته‌ای از تجمع‌کنندگان برای اعلام نظر نهایی شورا بود.این مهلت امروز ۱۲ تیرماه پایان یافت، اما برخی خبرگزاری‌ها از تمدید یک هفته‌ای این مهلت خبر داده بودند. رضا سلامت‌پناه، معاون مطالعات و برنامه‌ریزی راهبردی دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی در مورد آخرین وضعیت ادغام دو اتحادیه قرآنی و وضعیت آن در شورای توسعه فرهنگ قرآنی گفت: بابت اصل ادغام در شورای توسعه فرهنگ قرآنی مصوبه وجود دارد و این مصوبه کماکان به قوت خود باقی است و هیچ شکی در این موضوع نیست. وظیفه دبیرخانه شورا هم این است که نسبت به مصوبات شورا صیانت کند.

قاتل امام‌ جمعه کازرون به قصاص محکوم شد

جلسه رسیدگی به پرونده قتل شهید حجت‌الاسلام محمد خرسند امام‌جمعه شهرستان کازرون به صورت غیرعلنی صبح چهارشنبه دوازدهم تیرماه 98 در شعبه اول دادگاه کیفری استان فارس در شیراز برگزار شد.پس از قرائت کیفرخواست توسط نماینده دادستان، وکیل مدافع شکات نیز مجدداً از طرف سایر اولیاء دم بر تقاضای قصاص تأکید کرد.پس از آن ریاست دادگاه با فراخواندن «حمیدرضا درخشنده» متهم پرونده به جایگاه، به ثبت اظهارات وی پرداخت و در بدو امر متهم با پذیرفتن اتهام وارده ضمن ابراز ندامت، از اولیاء دم حاضر در دادگاه تقاضای بخشش کرد.وی با اعتراف به اینکه پیش از این نیز قصد ارتکاب چنین کاری را داشتم و در لحظه آخر منصرف شدم گفت: در شب حادثه زمینه را برای اجرای قصد خود فراهم دیدم.درخشنده در انتهای دفاعات خود در پاسخ به دادگاه مبنی بر اینکه آیا از عمل خود پشیمان هستید صراحتاً پاسخ داد: « بله پشیمان هستم و اشتباه کردم.»در ادامه وکیل تسخیری متهم به دفاع از موکل خود پرداخت و مطابق وظیفه قانونی برای موکل، ضمن دفاع، از اولیاء دم برای موکل خود تقاضای عفو کرد.رئیس کل دادگستری استان فارس، با بیان اینکه قاتل طبق رأی دادگاه به قصاص محکوم شده است گفت: با توجه به ابلاغ رأی به صورت حضوری در دادگاه، در صورت اعتراض متهم پرونده ظرف مدت قانونی 20 روزه به دیوان عالی کشور ارسال خواهد شد و در صورت تأیید این مرجع عالی رتبه قضایی و استیذان ریاست معظم قوه قضائیه حکم به مرحله اجرا گذاشته خواهد شد.سعید غلامزاده مدیرکل پزشکی قانونی استان فارس پیش‌تر گفته بود که با انجام آزمایشات از قاتل امام جمعه کازرون، مشخص شده است که وی در سلامت روحی و روانی کامل قرار دارد و طبق گفته‌های قاتل، طراحی و برنامه قتل از ماه‌های قبل تدارک دیده شده بود.حجت‌الاسلام محمد خرسند امام جمعه کازرون بامداد چهارشنبه هشتم خرداد 98 که در حال بازگشت از مراسم احیا بود، مقابل منزلش توسط ضاربی به‌هویت معلوم حمید درخشنده مورد ضربات چاقو قرار گرفت و به‌ دلیل شدت جراحات وارده به لقاء‌الله پیوست.حجت‌الاسلام خرسند عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی بود و از شهریورماه 1386 امامت جمعه شهر کازرون را برعهده داشت.

مشهد مقدس میزبان «مه دخت» شد

به مناسبت سالروز میلاد با سعادت حضرت معصومه(س) ویژه برنامه جشن ۲۵ هزار نفری دختران انقلاب با عنوان «مَه دُخت» ویژه دختران و مادران مشهدی برگزار می شود.فاطمه دژبرد، سرپرست مرکز امور بانوان و خانواده آستان قدس رضوی، با اشاره به برگزاری برنامه جشن ویژه دختران و مادران مشهدی گفت: همزمان با سالروز میلاد کریمه اهل بیت(ع) ویژه برنامه جشن ۲۵ هزار نفری دختران انقلاب با عنوان «مَه دُخت» ویژه دختران و مادران مشهدی برگزار می شود.وی ادامه داد: این جشن به همت مرکز امور بانوان و خانواده آستان قدس رضوی و با مشارکت تربیت بدنی آستان قدس رضوی و معاونت فرهنگی سپاه امام رضا(ع) پنج شنبه 13 تیر ماه مصادف با اول ذی القعده در ورزشگاه بزرگ امام رضا(ع) واقع در بلوار خیام از ساعت 17:30 تا 20 همراه با ویژه برنامه‌های شاد و متنوع برگزار می‌شود.سرپرست مرکز امور بانوان و خانواده آستان قدس رضوی در بخش دیگری از سخنانش به برگزاری ویژه برنامه «دختر ماه» اشاره کرد و گفت: همزمان با دهه کرامت و به مناسبت میلاد با سعادت حضرت معصومه(س) علاوه بر جشن 25 هزار نفری «مَه دُخت»، جشن «دختر ماه» هم ویژه دختران در باغ اردوگاه خاتون توسط این مرکز برگزار می شود.وی افزود: مخاطب برنامه «دختر ماه» دختران 9 و 10 ساله هستند که به همراه مادران خود در این مراسم که جمعه 14 تیرماه تدارک دیده شده است، شرکت خواهند کرد.

کاندیدای مسلمان تهدید به مرگ لینچ شد

به گفته مقامات پلیس، مردی آمریکایی اهل ایالت کارولینا، یک کاندیدای مسلمان را تهدید به (لینچ) اعدام به سبک نژادپرستان کرد. این فرد یک پیام تهدید آمیز غیرناشناس در توئیتر گذاشته و یکی از شخصیت های مسلمان را که کاندیدای کرسی نمایندگی سنا از ایالت ویرجینیا می باشد را تهدید به مرگ کرده است.ژوزف اس وندور 52 ساله در پیامی توئیتری به قاسم رشید، نماینده دموکرات، تصویری از فرد اعدامی را به وی فرستاده، با واژه ها و عباراتی اهانت آمیز او را به مرگ تهدید کرده است.دادگاه منطقه ای کارولینای شمالی طی حکمی، این فرد را متهم به فرستادن پیام تهدیدآمیز میان ایالتی کرده است، اتهامی که اگر ثابت شود می تواند به صورت بالقوه 5 سال زندان به همراه داشته باشد.گفتنی است حکم دستگیری این فرد صادر شده، اما آخرین اسناد دادگاه نشان می دهد که او هنوز در اختیار پلیس قرار ندارد. نیویورک تایمز نیز گزارش داده که حساب توئیتری او مسدود شده است.گفته می شود قاسم رشید و خانواده اش در سال 1987 از پاکستان به آمریکا آمده ند. وی در ماه گذشته برنده اولیه حزب دموکرات در منطقه ویرجینیا بود و در صورت پیروزی در مقابل رقیب جمهوری خواه، می تواند یکی از 28 کرسی های پارلمان را از آن خود کند.

عمان مسجد باستانی قرن ۱۶ را احیا کرد

طبق اعلام وزارتخانه فرهنگ و میراث عمان، یک مسجد باستانی متعلق به قرن شانزدم در ولایت وادی بانی خالد در این کشور، تحت مرمت و بازسازی قرار می گیرد.مسجد العوینه واقع در ولایت وادی بانی خالد در عمان، یکی از آثار باستانی عمان است که تحت نظارت این وزارتخانه تحت مرمت قرار گرفته است.به گفته وزارتخانه، عملیات مرمت بر روی سالن نمازخانه، طاق های داخلی آن و ساخت محراب، که جهت قبله را به روی کعبه نشان می دهد مترکز شده است.طی بیانیه ای وزارتخانه طرح های آتی برای مسجد و نواحی اطراف ان را اعلام کرد.در بیانیه آمده است: در مرحله پس از مرمت، یک طرح مشابه از محراب مسجد با تزئینات و گچ کاری های مشابه در موزه ملی قرار داده خواهد شد. به علاوه، کانال آب در مجاورت مسجد نیز تعمیر خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha