جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام مجتبی مهدوی ارفع

حوزه/ معاون آموزش حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه اساتید، محور تحول در حوزه علمیه هستند، گفت: اگر استاد داراي نگاه تحولی باشد، تحول اتفاق خواهد افتاد.

حجت الاسلام مجتبی مهدوی ارفع در گفت و گو با خبرگزاری «حوزه» در مشهد مقدس، در حاشیه برگزاری دوره توانمند سازی اساتید مدارس علمیه خراسان، با بیان اینکه اساتید، محور تحول در حوزه علمیه هستند، گفت: اگر استاد داراي  نگاه تحولی و به دنبال نهادینه کردن آن باشد، تحول اتفاق خواهد افتاد.

وی با تاکید براینکه لازمه توانمند بودن طلاب، اساتید توانمند است، اظهار داشت: با توجه به اینکه طلاب باید در عرصه های چهارگانه روشی، دانشي، ارزشی و بینشی در راستای تحول حوزه علمیه خراسان توانمند باشند، لذا تحقق این طرح منوط به وجود و تربیت اساتيدي توانمند است.

معاون آموزش حوزه علمیه خراسان در ادامه با اشاره به اینکه مبنای تمام برنامه ها و فعالیت های این حوزه در راستای تحقق مطالبات مقام معظم رهبری مبنی بر «تحول حوزه های علمیه در عرصه های گوناگون» است، گفت: یکی از تحولات انجام شده در این حوزه علمیه که یک کار اساسی و بنیادین تحولی نیز محسوب می شود، تدوین، ابلاغ و اجرای برنامه‌ی نظام جامع آموزشی است که از دو سال گذشته در مدارس علمیه خواهران و برادران در حال انجام است.

حجت الاسلام مهدوی ارفع، تحول در نظام آموزشی حوزه علمیه خراسان را نقطه آغاز در این مسیر برشمرد و ادامه داد: با ایجاد قرارگاه های هشت‌گانه «فقاهت و مجتهدپروری»، «سیاست و جامعه»، «ادبیات»، «اخلاق و تربیت اسلامی»، «قرآن و عترت»، «حکمت و کلام اسلامی»، «تبلیغ و ارتباطات» و «جهاد، ایثار و شهادت»، دوره هایی در چهار عرصه دانشی، بینشی، ارزشی و روشی در سه سطح عمومی، تخصصی و نخبگانی، برای دو گروه طلاب و اساتید و در قالب سه مدل حضوری، حضوری مدرسه محور و مجازی برگزار می شود.

وی با بیان اینکه دروس و برنامه های حوزه در گذشته، جامع نبود و به عرصه های گوناگون توانمندی طلاب توجهی نمی شد، تصریح کرد: در برنامه ریزی جدید آموزشی، دروس مهارتی حکومت و انقلاب اسلامی، تاریخ اسلام و سیره اهل بیت(ع) و مهارت های تبلیغ، افزوده شد تا در جهت تکمیل ابعاد گوناگون توانمندی طلاب گام تحولی برداشته شود.

معاون آموزش حوزه علمیه خراسان با اشاره به حدیثی از امام صادق(ع) «العالِمُ بِزَمانِهِ لا تَهجُمُ عَلَیهِ اللَّوابِس» خاطرنشان کرد: طلاب باید آشنا به زمان خود باشند؛ اگر طلاب آگاه به مباحث سیاسی اجتماعی روز نباشند نمی توانند جامعه را هدایت کنند لذا در نظام جامع آموزشی، دروس جدید ارزشی و بینشی و مهارتی وارد مباحث آموزشی شد.

حجت الاسلام مهدوی ارفع با اشاره به اینکه یکی از رسالت ها در قرارگاه های دانشی، توانمندی اساتید است، گفت: یک استاد باید ظرفیت استفاده از امکانات و تجهیزات و روش های جدید را داشته باشد تا بتواند دانش مورد نیاز روز را به طلاب منتقل کند لذا توانمندی اساتید از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی در پایان گفت: دوره توانمندسازی مدرسان ضمن تحصیل و دانش افزایی اساتید برادر در قالب دوره های حضوری از ۹ تا ۱۲ تیرماه در اردوگاه دشت بهشت شاندیز با شرکت بیش از ۲۰۰ نفر از سه استان خراسان رضوی، شمالی و جنوبی، برگزار شد که این اساتید پس از کسب امتیازات لازم از امتحان کتبی و مصاحبه علمی، مجوز موقت سه ساله تدریس دریافت می کنند و در سول سال تحصیلی نیز به صورت فصلی مورد ارزیابی های مختلف قرار خواهند گرفت.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha