پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
مراسم تکریم و معارفه مدیر حوزه علمیه استان زنجان

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه کشور، در جمع اساتید حوزه علمیه زنجان، با تاکید بر ضرورت توجه حوزه و حوزویان به علم و دانش روز تصریح کرد: امروز حوزه بیش از هر زمانی به دانش بنیان بودن نیازمند است، چرا که هر روز مسائل جدیدی ایجاد می شود و هجمه علمی و الحادی غرب بیشتر می شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از زنجان، آیت الله علیرضا اعرافی، عصر امروز در مراسم تودیع و معارفه مدیر حوزه علمیه استان زنجان و در جمع اساتید حوزه استان، مهم ترین رسالت اساتید را مقوله معنوی و اخلاقی برشمرد و گفت: آنگاه حوزه، حوزه امام صادق(ع) و امام رضا(ع) می شود که منور و مذین به نور اخلاق و معنویت باشد.

مدیر حوزه های علمیه کشور دانش بنیانی را از دیگر مولفه‌های حوزه امروز دانست و گفت: بنیان‌های علمی حوزه باید قوی باشد مگر می توان بدون علم و دانش حرکت کرد اینکه یک شخصیت موسوعه ای به نام جواهر را بدون هیچ امکاناتی به رشته تحریر در آوردند افتخار حوزه‌های علمیه است، این مهم نشان دهنده دانش بنیانی بودن حوزه علمیه است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه کشور ادامه داد: امروز حوزه بیش از گذشته به دانش بنیانی بودن نیازمند است چرا که هر روز مسائل جدیدی ایجاد می شود و هجمه علمی الحادی غرب بیشتر می‌شود.

وی اضافه کرد: حوزه باید در قلمرو علم و دانش پیشرو باشد امروز حجم بزرگی از سوال و پرسش وجود دارد  و حوزه حوزویان باید آماده پاسخگویی باشد.

آیت الله اعرافی اظهار کرد: حوزه میراث عظیمی دارد، مکاسب ما تنه به مهمترین نظامات علمی دنیا می زند در دنیای امروز با تولید علم و علوم و نظریات علمی، اندیشه بشر هدایت و جهت‌دهی می‌شود لذا حوزه باید در این عرصه ورود جدی داشته باشد؛ البته تاکنون کارهای خوبی انجام شده است.

مدیر حوزه های علمیه کشور افزود: بیش از  10 هزار مطلب علمی نو در انجمن های علمی حوزه تولید شده البته این کافی نیست و باید بیش از اینها تلاش شود چرا که حوزه به اقتدار علمی نیاز دارد.

وی در ادامه با اشاره به رسالت حوزویان گفت: طلبه و استاد باید افق علمی جهانی داشته باشد تا بتواند در دنیای امروز حرف برای گفتن داشته باشد و پاسخگوی نیازهای بشر امروز باشد.

آیت الله اعرافی با اشاره به محاسبه تمامی اعمال انسان در پیشگاه الهی، گفت: همه اعمال و رفتارهای انسان در آخرت مورد محاسبه قرار می گیرد، حتی بر اساس فرامین قرآن کریم شخصیت درونی و نیت های پنهانی نیز مورد محاسبه قرار خواهد گرفت.

وی در ادامه افزود: کار حوزه و علمای بزرگوار این است که این حقایق را در دل های مردم نفوذ داده و افرادی با این متد و الگو تربیت نمایند؛ البته قبل از آن باید خودمان صالح شده و تربیت و تزکیه شویم.

مدیر حوزه های علمیه کشور در ادامه مهم ترین رسالت حوزه ها را تربیت معنوی دانست و گفت: مهم ترین رسالت اساتید و مدیران و شخصیت های موثر در حوزه ها؛ تعالی معنویت و شخصیت های معنوی است، البته این امر نیز با برگزاری چند برنامه میسر نبوده و نخواهد بود بلکه باید در سراسر حوزه نورانیت اهل بیت (ع) دیده و دمیده شود.

این مقام مسوول در ادامه خاطر نشان کرد: مدیران محترم حوزه ها تربیت معنوی را باید صدر برنامه ریزی های خود قرار دهند؛ چرا که با این سبک تربیتی می توان دانشمندانی خوب و نمونه تحویل جامعه داده و جامعه را یک قدم حرکت داد.

وی در ادامه با تجلیل از شخصیت صاحب جواهر، تصریح کرد: اینکه شخصیتی مثل صاحب جواهر بدون هیچ امکاناتی موسوعه ای مانند کتاب عظیم جواهر را تدوین می کند و می نویسد، از افتخارات حوزه بوده و نشانگر دانش بنیانی حوزه است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به تولید شبهات روز افزون در دنیای غرب، افزود: هر روز در فلسفه غربی شبهات الحادی تولید شده تا فکر بشر را از توحید به سوی کفر سوق دهد، همه این ها نیز در ظاهر علم است؛ بنابر این می طلبد تا حوزه ها برای پاسخ دهی ورود کنند که البته حوزه علمیه قم ورود پیدا کرده و به این شبهات علمی پاسخ می دهد.

وی در ادامه با اشاره به لزوم پیشرفت علمی حوزه، گفت: حوزه به یک اقتدار علمی نیاز دارد که باید برای دست یابی به آن تلاش های گسترده ای صورت گیرد و وضعیت فعلی راضی کننده نیست.

آیت الله اعرافی در ادامه با اشاره به لزوم رشد کیفی حوزه های علمیه استان ها، تاکید کرد: در استان ها علاوه بر رشد کمی که البته لازم و مبارک نیز هست، باید به سوی رشد کیفی حرکت کرده و با جذب بزرگان، حوزه ها بتوانند روی پای خود بایستند.

مدیر حوزه های علمیه کشور در پایان با اشاره به خدمات کم نظیر حجت الاسلام بیات، مدیر استانی سابق حوزه های علمیه زنجان، گفت: از خدمات سال های گذشته حجت الاسلام بیات قدردانی می کنیم و زحمات ایشان را ارج می نهیم؛ ایشان یک مدیر اجرایی معمولی نبوده و بلکه متخلق به اخلاق حسنه و دارای کمالات معنوی بسیاری است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha