چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
مدیر حوزه علمیه خواهران گلستان:

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خواهران گلستان دهه کرامت را تداعی کننده عزم و قاطعیت بانوان والامقام دانست و اذعان کرد: تمام مفاهیم سازنده فرهنگ اسلامی، در این دهه تداعی می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از گرگان،خانم حسینی واعظ، در جلسه شورای اداری مدیریت حوزه علمیه خواهران استان گلستان، ضمن تبریک آغاز دهه کرامت و میلاد پربرکت حضرت معصومه (س)، بیان کرد: معرفی اهل بیت (علیهم السلام) و تبیین ابعاد مختلف زندگی ایشان و معرفت افزایی باید از محورهای برنامه های فرهنگی در دهه کرامت است.

وی یادآور شد: دهه کرامت، دهه اول ماه ذی ‌القعده است که با ولادت حضرت معصومه (علیهاالسلام) آغاز و با ولادت امام رضا (علیه السلام) به پایان می رسد؛ در حقیقت، این دهه یادآور بسیاری از مطالب عالی و مفاهیم بلند و سازنده و ارزشمند است.

مدیر حوزه علمیه خواهران گلستان دهه کرامت را تداعی کننده عزم و قاطعیت بانوان والامقام دانست و اذعان کرد: تمام مفاهیم سازنده فرهنگ اسلامی، در این دهه تداعی می‌شوند.

حسینی واعظ به تبیین واژه «کریم» پرداخت و توضیح داد: «کریم» از ریشه کرم است که در لغت به معانی«بخشاینده، حسَن و شریف» است و به طور کلی اسم جامعی است که همۀ خیرات و فضایل و امور پسندیده را در بر می گیرد؛ همچنین آن را به معنای کسی که خیر بسیار می‌رساند و چیزی که نفعش دوام دارد معنا شده است.‌

وی در ادامه به بیان ویژگی های انسان های کریم پرداخت و اهل بخشش و تغافل بودن را یکی از آن خصوصیات دانست.

استاد حوزه در تفاوت دو واژه «غفلت» و «تغافل» گفت: غفلت ناپسند و مذموم است زیرا ضرر و آسیب هایی را به همراه دارد اما تغافل پسندیده است زیرا فرد با وجود رؤیت امور، خود را به ندیدن می زند و یا با وجود شنیدن، خود را به نشنیدن می زند. «الْکَرِیمُ یَتَغَافَلُ وَ یَنْخَدِع»

حسینی واعظ با استناد به روایات؛ وفاداری، حسن خلق، چشم‌پوشی از حرام و عدم نزدیکی به گناه را از دیگر ویژگی های اهل کرامت شمرد و گفت: امام علی علیه السلام می فرمایند؛ «مَنْ کَرُمَتْ عَلَیْهِ نَفْسُهُ لَمْ یُهِنْهَا بِالْمَعْصِیَة» انسان کریم النفس به دنبال معصیت نمی رود.

وی  با اشاره به این که شاکر بودن خداوند در همه حال از ویژگی های دیگر  اهل کرامت است، ادامه داد: شخص کریم با شناسایی مشکلات مادی و معنوی مردم، قبل از درخواست دیگران، مشکلات آنها را برطرف می‌کند.

مبلغ حوزه کرامت را صفت خداوند متعال و پیامبر(ص) و اهل بهشت دانست و افزود: بر اساس روایات، شخص کریم محبوب خداوند و مردم است.

حسینی واعظ در بیان مقام والای حضرت معصومه سلام الله علیها اظهار کرد: مقام حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها این است که از اهل بیت، کریمه آنان شده است؛ اهل بیت(علیهم السلام) منبع کرامت هستند، در زیارت جامعه درباره اهل‌بیت (ع) میخوانیم؛ «وَ أُصُولَ الْکَرَم»

در ادامه، سومین جلسه ستاد پذیرش حوزه علمیه خواهران استان گلستان با حضور کارکنان خانم این مدیریت ادامه پیدا کرد و حاضرین گزارشی از مجموعه فعالیت های انجام شده را ارائه دادند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha