شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
معاون آموزش مرکز تخصصی الزهرا(س) گرگان:

حوزه/ معاون آموزش مرکز تخصصی الزهرا(س) گرگان اظهار کرد: عصمت حضرت معصومه (س) عصمت تشریعی است که از طریق ترک گناه، مراقبت، بندگی و عبودیت ایجاد شده است لذا هر انسانی می تواند با شناخت راه و منش حضرت و عمل به سیره ایشان به این مقام دست یابد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از گرگان، خانم مریم دوست محمدیان، در ویژه مراسم ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها که با حضور معاونین، کارکنان و شماری از اساتید مجموعه حوزوی الزهرا سلام الله علیها گرگان برگزار شد، پیرامون مهمترین شاخصه های وجودی حضرت معصومه سلام الله علیها سخن گفت.

دوست محمدیان بیان کرد: در مقام و منزلت حضرت معصومه سلام الله علیها همین بس که امام رضا علیه السلام می فرمایند: «هرکسی خواهرم فاطمه معصومه سلام الله علیها را در حالی که عارف به حق اوست زیارت کند بهشت بر او واجب می شود».

وی با تاکید بر شناخت و معرفت نسبت به ابعاد وجودی حضرت معصومه سلام الله علیها افزود: صِرف انتساب حضرت معصومه سلام الله علیها به معصوم موجب این مقام و منزلت برای حضرت نشده است بلکه برحسب عملکرد، لیاقت و شایستگی هایی که در خود ایجاد نمود "معصومه" نامیده شد و به موجب این شایستگی ها، معرفت به ایشان شرط ورود انسان به بهشت می شود.

معاون آموزش مدرسه علمیه عالی الزهرا(س) گرگان ضمن اشاره به عصمت کریمه اهل بیت ادامه داد: عصمت حضرت معصومه سلام الله علیها، عصمت تشریعی است که از طریق ترک گناه، مراقبت، بندگی و عبودیت ایجاد شده است؛ لذا هر انسانی با شناخت راه و منش حضرت و عمل به سیره ایشان به این مقام دست می یابد.

دوست محمدیان گفت: یکی دیگر از شاخصه های وجودی حضرت معصومه سلام الله علیها این است که زیارت نامه ایشان از ناحیه امام رضا علیه السلام انشا گردید و بعد از خانم فاطمه زهرا سلام الله علیها، تنها بانویی است که زیارت نامه مأثوره دارد.

وی ثواب زیارت حضرت معصومه سلام الله علیها را مساوی با زیارت علی بن موسی الرضا علیه السلام دانست و خاطرنشان کرد: در کلام امام رضا علیه السلام وارد است که حضرت می فرمایند: «هر کس حضرت معصومه سلام الله علیها را در قم زیارت کند مثل این است که مرا زیارت نمود»؛ لذا کلام حضرت دلالت بر این مطلب می کند که تمام ثوابی که برای زائرین امام رضا علیه السلام درنظر گرفته شده، شامل زائرین حضرت معصومه سلام الله علیها نیز خواهد شد و این نشان از مقام و منزلت والای این بانوی کریمه است.

استاد حوزه در ادامه به مقام شفاعت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها اشاره نمود و اضافه کرد: برخورداری از مقام شفاعت حضرت زمانی ممکن و میسر خواهد شد که یک تناسب روحی و قرب و نزدیکی  فکر، اندیشه و عمل بین زائر و حضرت ایجاد شود تا بتواند از مقام شفاعت ایشان بهره مند گردد.

دوست محمدیان ادامه داد: از دیگر ویژگی های منزلتی حضرت معصومه سلام الله علیها "عالمه بودن" ایشان است، در مقام علمی خانم فاطمه معصومه سلام الله علیها همین بس زمانی که حضرت موسی کاظم علیه السلام در سفر بودند، حضرت معصومه سلام الله علیها به سوالات علمی مراجعه کنندگان پاسخ داد، درحالی که در آن زمان هنوز به سن بلوغ نرسیده بود به طوری که حضرت پس از بازگشت از سفر با مشاهده پاسخ سوالات ضمن اظهار رضایت و شادمانی سه بار با لفظ "ابوها فداها " ایشان را مورد خطاب قرار دادند، همچنین بعد از حضور این بانوی عالمه و کریمه در قم، این شهر به اوج رشد خرد و فقاهت رسید.

وی با اشاره به خدمات شایان حضرت معصومه(س) نسبت به شیعیان خاطرنشان کرد: همانگونه که حضرت زهرا و حضرت زینب کبری سلام الله علیهما در دفاع و حمایت از ولایت نقش اساسی داشتند، حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها نیز در تثبیت ولایت نقش بسزایی ایفا نمودند.

عضو هیئت امنای مجموعه حوزوی الزهرا گرگان در پایان بر صفت "کریمه بودن" حضرت اشاره کرد و گفت:  واژه کریم به معنای بخشندگی و سخاوت نیست بلکه بخشندگی از لوازم کریم بودن است؛ لذا کریم در مقابل پستی است بدین معنا که کریم و کریمه بودن به معنای منزه بودن از هرگونه پستی و داشتن روح بزرگ است که این مقام در سایه بندگی و عبودیت محض حاصل می گردد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha