پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
حج

حوزه/ با حضور مسئولان، امام جمعه، روحانیون، زائران و کارگزاران حج ۹۸ نخستین همایش عظیم حج آران و بیدگل در سالن شهدای دولت فرمانداری این شهرستان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» در کاشان، حجت الاسلام عبدالمحمد صرامی، کارشناس مسائل مذهبی، در این مراسم با تبریک میلاد حضرت فاطمه معصومه (ع) و دهه کرامت، با تاکید بر اجرای مطالب کاربردی و معنوی در حج تمتع سالجاری گفت: حجاج باید جهت اجرای کامل حج به مطالب ارائه شده از طرف روحانی کاروان در جلسات توجه ویژه ای داشته باشند.

وی گفت: حج تمتع اگر سفر اول باشد واجب است ولی اگر سفر دوم و سوم باشد مستحب می باشد.

این کارشناس مسائل مذهبی، به تفاوت های عمره مفرده و حج تمتع اشاره کرد و گفت: در عمره پنج عمل در احرام که نیت، پوشیدن لباس و لبیک می باشد انجام می شود ولی در عمره تمتع پنج عمل شامل: احرام ، طواف ، نماز سعی و تقسیط انجام می شود.

وی، با بیان اینکه حج واجب را نمی توان به نیت چند نفر انجام داد، گفت: در حج واجب یک نفر برای یک نفر می تواند اعمال انجام بدهد ولی در حج تمتع مستحب به نیت چند نفر هم می توان اعمال انجام داد.

حجت الاسلام صرامی، با تاکید بر اینکه حجاج باید یک ختم قرآن کامل را هم در مدینه و هم در مکه انجام دهند، گفت: کسانی که سواد خواندن ندارند هزار مرتبه سوره مبارکه انا انزلنا فی لیله القدر را در مراسم حج قرائت نمایند.

وی، با بیان اینکه حجاج نباید دعا را در مراسم حج فراموش کنند، گفت: با توجه به اینکه نژاد در هفت نسل تاثیر دارد ولی دعا در 125 نسل تاثیر دارد حجاج باید نسبت به دعا در مراسم حج تمتع توجه ویژه داشته باشند.

این کارشناس مسائل مذهبی، توسل به اهل بیت (ع) را از دیگر موارد ضروری در حج تمتع دانست و گفت: با توجه به اینکه محور در مراسم حج امام زمان(عج) می باشد، لذا نباید توسل به آن حضرت فراموش شود.

وی، با بیان اینکه براساس فرمایشات مقام معظم رهبری بحث حج سیاسی است، گفت: منظور مقام معظم رهبری از سیاسی بودن نه سیاسی کاری ، دروغ و دورویی امریکایی و دیگر کشورهای عربی منطقه ، بلکه سیاسی به معنای اتحاد و ارتباط بین مسلمین با مسلمانان باید در مراسم حج وجود داشته باشد.

در ادامه این جلسه عباس نیکونیا، رئیس سازمان حج و زیارت شهرستان کاشان، با اشاره به فعالیت های انجام شده و با بیان اینکه در سال جاری بیش از660 زائر از شهرستان های کاشان و آران و بیدگل به حج اعزام می شوند، گفت: از این تعداد زائر ۳۵۶ نفر زن و ۳۰۴ نفر مرد و ۲۵ نفر عوامل کاروان می باشند

وی، پیرترین زائر خانه خدا در سال جاری را پیرزن 89 ساله و جوان ترین زائر را خانم 23 ساله عنوان کرد و گفت: اولین پرواز زائران خانه خدا در شهرستان کاشان بیست و یکم تیرماه و آخرین پرواز نهم مرداد ماه خواهد بود و از بین 5 کاروان کاشان چهار کاروان مدینه اول و یک کاروان مدینه دوم می باشد.

رئیس سازمان حج و زیارت شهرستان کاشان تصریح کرد: سال گذشته 620 زائر از منطقه کاشان جهت حج تمتع به خانه خدا اعزام شدند

خلیفه دبیر اجرایی همایش عظیم حج 98 شهرستان آران و بیدگل نیز با ارائه گزارشی از فعالیتهای انجام شده گفت: باید طی مراسمی از مدیران و روحانیون پیشکسوت حج این شهرستات تجلیل به عمل آید .

شایان ذکر است در حاشیه این مراسم نمایشگاه تابلوهای اعمال حج، اثر حسین مکاری نژاد آرانی مورد استقبال شرکت کنندگان این مراسم قرار گرفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha