جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
بسی

حوزه/ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بابیان این‌که مهم‌ترین راهکار برای حفظ جوانان پرداختن به قرآن است، گفت: قرآن کریم جوانان را در برابر فضای مجازی واکسینه می‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه» آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی عصر امروز در اختتامیه چهل و دومین دوره مسابقات قرآن کریم اوقاف استان قم که در سالن همایش های مدرسه علمیه امام کاظم(ع) برگزار شد. با اشاره به اهمیت حفظ و قرائت قرآن در زندگی انسان‌ها، اظهار داشت: خداوند در قرآن کریم می‌فرماید که قرآن 4 خصوصیت دارد و این خصوصیات را به همه بشر اعلام می‌کند.

وی ادامه داد: خصوصیت اول قرآن موعظه است به‌طوری‌که این کتاب برای انسان‌ها موعظه است و درواقع خوبی‌ها و بدی‌ها و راه مستقیم و غیرمستقیم را قرآن به انسان نشان می‌دهد.

آیت‌الله فاضل لنکرانی تصریح کرد: موعظه قرآن در انسان اثر خودش را می‌گذارد و موجب می‌شود انسان مؤمن در مسیر درستی از زندگی قرار گیرد.

وی ادامه داد: خصوصیت دوم قرآن شفا است به‌طوری‌که قرآن درون و قلب انسان را از آلودگی‌ها و امراض پاک می‌کند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: خصوصیت دیگر قرآن تطهیر است، این کتاب نورانی آلودگی و شرک‌ها را از بین می‌برد و نمی‌شود انسان، آیه‌ای از قرآن را بخواند و مرتبه‌ای از شرک از وجود انسان پاک نشود.

وی افزود: مراتب فراوانی از شرک داریم و انسان‌ها غالباً به شرک مبتلا هستند که راه مقابله با آن توسل به قرآن مجید است.

آیت‌الله فاضل لنکرانی ابراز داشت: اثر چهارم قرآن هدایت است؛ چراکه انسان را به سمت خدا هدایت می‌کرد اگر این قرآن نبود بشر چگونه به‌مراتب و حقیقت خدا پی می‌برد.

وی افزود: قرآن پلکانی برای ورود به اسماء و صفات الهی است و هر آیه‌ای را که می‌خوانیم یک‌مرتبه‌ای از هدایت برای بشر حاصل می‌شود در این میان شاید قاری هم به آن توجه نداشته باشد.

آیت‌الله فاضل لنکرانی بابیان اینکه قرآن برای مؤمنین رحمت است، بیان داشت: رحمت قرآن به متقین و مؤمنین اختصاص دارد و کسانی که خداوند به آن‌ها علم قرآن داده و سر سفره‌ای قرآن هستند این‌ها فضل خداوند است و با این فضل شاد می‌شوند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به برگزاری مسابقات قرآن کریم در کشور اظهار داشت: یکی از برکات بزرگ انقلاب این است که قرآن به صحنه آمد به‌طوری‌که امروز شاهد تربیت هزاران هزار قاری در کشور هستیم.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) ادامه داد: علاوه بر این صدها درس تفسیر عمیق قرآن امروز در حوزه‌های علمیه در حال برگزاری است و این از برکات انقلاب است.

وی به انس داشتن امام خمینی (ره) با قرآن اشاره کرد و گفت: امام خمینی (ره) یک شخصیت عظیم قرآنی است به‌طوری‌که ایشان روزانه 3 بار قرآن می‌خواندند. ایشان به برکت قرآن، رهبر، فقیه و عارف شدند و توانستند انقلاب اسلامی ایران را پایه‌گذاری کنند.

آیت‌الله فاضل لنکرانی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب نیز چهره قرآنی دارد و انس گرفتن با قرآن به ایشان در هدایت ایران اسلامی کمک می‌کند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: حضرت محمد (ص) نیز با خواندن و تلاوت قرآن توانست رسالت خود را تکمیل کند. درواقع انسان به هر میزان در محضر قرآن بنشیند یک باب دیگری به روی او باز می‌شود.

آیت‌الله فاضل لنکرانی ادامه داد: بعد از انقلاب برگزاری مسابقات قرآنی تحولی عظیم در سازمان اوقاف به وجود آورد.البته ما نباید به همین مقدار اکتفا کنیم و باید قرآن را بیشتر در جامعه ترویج یابد.

استاد حوزه علمیه بیان داشت: اگر می‌خواهیم جوانان را در برابر فضای مجازی واکسینه کنیم باید به آن‌ها قرآن بیاموزیم.

وی ادامه داد: امروز مهم‌ترین راهکار برای حفظ جوانان پرداختن به قرآن است و نباید اجازه بدهیم نقش این کتاب در مدارس کم‌رنگ شود، بلکه باید در مدارس و دانشگاه‌ها توجه به قرآن در همه جوانب بیشتر شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ابراز داشت: سبک زندگی اسلامی وقتی محقق می‌شود که در خانواده‌ها قرآن حضورداشته باشد و به معانی آن توجه داشته شود.

وی ابراز داشت: حق اصلی این کتاب بعدازاین عالم روشن می‌شود و زمانی که قیامت برپا می‌شود در حوض کوثر حقایق قرآن روشن می‌شود.

آیت‌الله فاضل لنکرانی خاطرنشان کرد: دنیا ظرفیت روشن شدن حقایق قرآن را ندارد ولی هر مقداری که خودمان را به این کتاب نزدیک کنیم این مهم برای خود ما منافع و مزیت‌های فراوانی دارد.

وی بابیان این‌که قرآن تاریخ‌مصرف ندارد، تأکید کرد: در یک حدیث از رسول اکرم (ص) آمده است که ایشان می‌فرمایند به ازای هر حرفی از آیات قران که انسان می‌خواند خداوند به او یک حسنه می‌دهد.

استاد حوزه علمیه  افزود: مؤمنان نباید از قرائت قرآن خسته شوند بلکه باید هرروز ارتباط خودشان را با قرآن بیشتر مأنوس شوند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha